نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower مزایای سر به زیر بودن کاری از استفان چابوسکی


فیلم The Perks of Being a Wallflower یا مزایایِ سر به زیر بودن اثری است درام و عاشقانه به کارگردانی استفان چابوسکی که محصول سینمای هالیوود است. فیلم The Perks of Being a Wallflower اقتباس شده از رمانی به همین نام نوشته ی خودِ استفان چابوسکی است که در سال 1999 چاپ و انتشار یافت. نوشته نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower مزایای سر به زیر بودن...

نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower مزایای سر به زیر بودن کاری از استفان چابوسکی

فیلم The Perks of Being a Wallflower یا مزایایِ سر به زیر بودن اثری است درام و عاشقانه به کارگردانی استفان چابوسکی که محصول سینمای هالیوود است. فیلم The Perks of Being a Wallflower اقتباس شده از رمانی به همین نام نوشته ی خودِ استفان چابوسکی است که در سال ۱۹۹۹ چاپ و انتشار یافت.

1+

فیلم The Perks of Being a Wallflower یا مزایایِ سر به زیر بودن اثری است درام و عاشقانه به کارگردانی استفان چابوسکی Stephen Chbosky که محصول سینمای هالیوود است. فیلم The Perks of Being a Wallflower اقتباس شده از رمانی به همین نام نوشته ی خودِ “استفان چابوسکی” است که در سال ۱۹۹۹ چاپ و انتشار یافت. داستانِ عاشقانه ای که فیلم روایت می کند دارای زوایایی خاص و تلخ می باشد که آن را در شمار بهترین فیلم های رمانتیک قرن ۲۱ ام قرار می دهد. در ادامه با معرفی و نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower با نت نوشت همراه باشید.

“چارلی : چرا آدم‌های دوست‌ داشتنی همیشه افراد اشتباه رو برای رابطه‌هاشون انتخاب می‌کنن؟
معلم : ما اون عشقی رو می‌پذیریم که فکر می‌کنیم لیاقتش رو داریم”

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Get Out از جوردن پیل

نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower مزایای سر به زیر بودن کاری از استفان چابوسکی

The Perks of Being a Wallflower کاری از استیفن چبوسکی محصول سال ۲۰۱۲

نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower

پیش از آغاز نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower به شرح داستان این فیلم می پزداریم، این فیلم داستان یک سال تحصیلی دانش آموزی به نامِ “چارلی کلمکیس” با بازی “لوگن لرمان” که در بر گیرنده اتفاقاتی تلخ و شیرین برای وی است را روایت می کند. چارلیِ فیلم شخصیتی است که با غمی درونی بزرگ شده و سختی های زیادی را تحمل کرده است. با اینکه نخستین مقطع دبیرستان را تجربه می کند ولی دَرک و فهمش از مدرسه با همکلاسی هایش متفاوت است. کم حرف است و دوستی ندارد. تقویمش را مدام برای سپری شدن روزهای دبیرستان خط می زند. مدام نامه هایی برای خاله ای که دوستش داشته و حالا دیگر در این دنیا نیست می نویسد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم The Beguiled , فریب خورده جدید‌ترین اثر سوفیا کاپولا

تقریبا اکثر اوقات فراقتش در پی یافتن راهی برای آسان شدن گذر روزهاست تا غمی که روی سینه اش بابت خود کشی دوستش سنگینی می کند را بر طرف سازد. برای همین روی به کتاب خواندن آورده است. معلم کلاس زبان انگلیسی اش “آقای اندرسون” با نقش آفرینی “پل راد” اندکی از زهرِ این کابوسِ وهم وار مدرسه را برای وی می کاهد و مدام کتاب هایی از آرشیو ناتمامش به چارلی می دهد و اوقاتش را پر می کند.

“چارلی” که مشکلات روحیِ حادی دارد به صورت اتفاقی با خواهر و برادری ناتنی که سال بالایی هستند آشنا می شود و داستان مدرسه برایش متفاوت می گردد. “سَم” با بازی” اِما واتسون” و “پاتریک” با نقش آفرینی “اِرزا میلر” به دوست هایی جدا نشدنی با چارلی تبدیل می شوند. این آشنایی سبب اتفاقاتی می شود که زندگی هر سه را دچار تنش می کند.

در نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower می توان گفت این اثر فضایی آمریکایی و جوان پسند را در دهه ۹۰ میلادی روایت می کند. ولی با این حال اسیر کلیشه ها و داستان های آبکی که اغلب در این ژانر موجود هستند نمی گردد. داستان های فرعی نسبتا قوی که در فیلم گنجانده شده اند همراه با پیچیدگی روایی منطقی شخصیت های اصلی، توانسته است داستانی شسته رفته و سر راست را از یک درام نوجوانانه روایت کند.

بیشتر بخوانید: نگاهی کوتاه به فیلم LIFE IS BEAUTIFUL , زندگی زیبای روبرتو بنینی

فیلمی که “استفان چابوسکی” ساخته است توانست در اکثر مجامع منتقدین آمریکا مورد توجه و نگاه قرار گیرد. و این مسئله در کنار فروش نسبتا بالای خود توانست جایگاه با ارزشی میان منتقدین و مردم پیدا کند. فیلم The Perks of Being a Wallflower دارای لحظاتی است که در یادها خواهند ماند. لحظاتی توأمان با ترس و عشق دورانِ نوجوانی، اضطراب از آینده ای نامعلوم. و برای “چارلی”، از دست دادن های مداوم که حفرهایی بَس بزرگ در روحش به یادگار گذاشته اند.

در نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower یا مزایایِ سر به زیر بودن باید گفت این فیلم از آن دسته از فیلم هایی است که نه آنقدر بزرگ هستند که در آرشیو ها خاک بخورند، و نه آنقدر حقیر که از رویشان رد بشویم. فیلم به عنوانی اثر شریف، مشکلات و عواطف احساسی نسلی از نوجوانان را نشانه رفته است و با نگاهی آسیب شناسانه سعی بر هشدار دارد. هر چند که فیلم تماما به خود رمان وفادار نمی ماند و صحنه هایی که باعث می شد درجه فیلم به بزرگسالان تغییر پیدا کند، پیش از اکران عمومی از آن حذف گردید تا سقوطی که چارلی و دوستانش بعضا در فیلم در دام آن می افتند را با فیلتری لطیف تر مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید: نگاهی متفاوت به فیلم Cafe Society آخرین ساخته وودی آلن

نقد فیلم The Perks of Being a Wallflower مزایای سر به زیر بودن کاری از استفان چابوسکی

معرفی فیلم The Perks of Being a Wallflower کاری از استیفن چبوسکی محصول سال ۲۰۱۲

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری