علی پروین: بیرانوند، مرد اول جام ملت‌هاست


علی پروین: بیرانوند، مرد اول جام ملت‌هاست

کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی معتقد است که ایران شانس بسیار بالایی برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دارد.

علی پروین: بیرانوند، مرد اول جام ملت‌هاست

به گزارش ایران اکونومیست؛ تیم ملی ایران موفق شد با برتری برابر چین پس از ۱۵ سال به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ صعود کند و حریف ژاپن در این مرحله شود. این اتفاق در حالی برای شاگردان کی روش رخ داد که تیم ملی تا این مرحله گلی دریافت نکرده و یکی از بهترین خطوط حمله جام را هم در اختیار دارد.
علی پروین، کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد تیم ملی در این دوره جام ملت‌ها و همچنین وضعیت پرسپولیس به نکاتی اشاره کرده که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:
* به نظرتان عملکرد تیم ملی تا این مرحله چگونه بوده است؟
تیم ملی مسابقات را خوب شروع کرد. دو بازی اول برای ما به عنوان دیدار تدارکاتی به حساب می‌آمد اما عراق تیم خوب و فیزیکی بود و ما باید به گونه‌ای مقابل این تیم بازی می‌کردیم که به تیم‌هایی چون عمان و چین بخوریم. عملکرد تیم ملی مقابل چین از همه بازی‌ها بهتر بود. امیدوارم بازیکنان این تیم مغرور نشوند و وهم آن‌ها را نگیرد تا با همان شیوه و اقتدار مقابل ژاپن هم خوب بازی کنند و به برتری برسند. امیدوارم در نیمه نهایی پیروز شویم و برای قهرمانی بجنگیم.
* نقاط ضعف و قوت تیم ملی را در کدام خطوط دیدید؟
تیم ملی در همه پست‌ها خوب بوده است. چه در خط حمله و چه در خط هافبک عالی بوده‌ایم و خط دفاع ما نیز بهترین عملکرد را داشته است. تیم ملی مهاجمان خوب، خط هافبک عالی و دفاع‌های فوق عالی دارد و من نقطه ضعفی در این تیم ندیده‌ام.
* عملکرد علیرضا بیرانوند را چگونه ارزیابی کرده‌اید؟
من همیشه این مثال را برای همه گفته‌ام. ناصر حجازی خودش یک تیم بود و بعد از او هم احمدرضا عابدزاده مثل یک تیم عمل می‌کرد و حضور این دو نفر در ترکیب تیم‌هایشان به هر تیمی کمک می‌کرد که با خیال راحت وارد میدان شود. اکنون نیز بیرانوند خودش یک تیم است و مدافعان تیم ملی با خیال راحت و مطمئن جلوی او بازی می‌کنند. او نفر اول این جام بوده و اطمینان دارم که تیم ملی بدون گل خورده قهرمان خواهد شد.
* شما خودتان یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ ایران بوده‌اید. نظرتان درباره خط هافبک تیم ملی چیست؟
هر مربی نظر خود را دارد و من عقاید خودم را دارم. کی‌روش مثلاً بازیکنانی مثل سردار آزمون و مهدی طارمی را هم در خط‌های مختلف مثل هافبک و دفاع استفاده می‌کند که این با توجه به نیاز تیم است و این نظرش است. کی‌روش انتخاب می‌کند که کدام چهار بازیکن در خط هافبک بازی کنند. تیم ملی خط هافبک عالی دارد که تا الان نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.
* نظرتان را درباره تیم‌هایی که گفته می‌شد حریفان قدری برای ایران هستند بگویید؟
من فکر نمی‌کردم کره‌جنوبی حذف شود و پیش‌بینی‌ام این بود که با ایران فینالیست شود. کره‌جنوبی برابر قطر خیلی بد بود و من فوتبال کره‌جنوبی را این قدر ضعیف ندیده بودم. قطر هم تیم خیلی خوبی نشان داده و مثل ایران گل نخورده است. مسابقات را به خوبی شروع کرد و حدسم این است که بتواند امارات را هم شکست دهد.
* ایران می‌تواند ژاپن را شکست دهد؟
ژاپن تیم دست و پا بسته‌ای نیست و خطرناک نشان داده اما امیدوارم این تیم را شکست دهیم و در فینال هم خوب بازی کنیم تا قهرمان شویم.
* از تیم ملی فاصله بگیریم، وضعیت پرسپولیس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پرسپولیس با پنجره بسته خیلی خوب نتیجه گرفت و امیدهای پرسپولیس با همین پنجره بسته، خود را به خوبی نشان دادند. من امیدوارم روزی برسد که تیمی مثل پرسپولیس دنبال خریدن ستاره از سایر تیم‌های لیگ برتر نباشد و به دنبال بازیکن‌سازی باشد. ۵-۶ بازیکن جوانی که برانکو به تیم اضافه کرد، خیلی خوب کار کردند و سرمربی کروات هم نتایج عالی گرفته است. البته پرسپولیس بازیکنان خوبی نظیر بیرانوند داشت ولی کسی انتظار چنین نتیجه‌ای را از تیم برانکو نداشت.
* پیش‌بینی شما از قهرمان این فصل لیگ برتر چه تیمی است؟
پرسپولیس بازیکنان خوبی گرفته است. نمی‌شود رقابت را بین پرسپولیس و سپاهان دانست. استقلال هم ممکن است نیم‌فصل دوم را خوب شروع کند و به جمع مدعیان اضافه شود اما در مجموع فکر می‌کنم پرسپولیس قهرمان می‌شود. در قهرمانی پرسپولیس شک نکنید، این تیم در آسیا هم قهرمان خواهد شد.
* به عنوان سوال آخر، شما در جام‌ملت‌های ژاپن، بدون تعویض و با ۱۱ نفر ثابت بازی‌ها را دنبال کردید.
من همیشه به این اعتقاد داشتم که به ترکیبی که خوب بازی می‌کند نباید دست زد. در دیدار با کره‌جنوبی که در بازی‌های آسیایی داشتیم، تیم من ۱۲۰ دقیقه با ۱۱ نفر بازی کرد. من دیدم اگر بخواهم کسی را بیاورم که تا بخواهد خودش را گرم کند و با تیم وفق دهد، نظم تیم به هم می‌ریزد. البته در کارشناسی‌هایی که امروز در صداوسیما بحث می‌شود، کسی از آن دیدار یاد نمی‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق