چالش عربستان اتمی برای برنامه های ضدایرانی واشنگتن


چالش عربستان اتمی برای برنامه های ضدایرانی واشنگتن

موسسه تحقیقاتی «استراتفور» آمریکا در پی انتشار گزارش «آسوشیتدپرس» در مورد برنامه هسته ای عربستان اعلام کرد که واشنگتن برای اقدام علیه این کشور با اعمال تحریم ، همانطور که در مورد ایران انجام شد،تحت فشار قرار می گیرد.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل: اگرچه عربستان نمی خواهد به سلاح های اتمی دست پیدا کند اما اگر ایران،سلاح های هسته ای بسازد،ریاض هم این کار را خواهد کرد!

این بخشی از اظهارات «محمد بن سلمان»،ولیعهد سعودی در ماه مارس سال 2018 میلادی برای توجیه هسته ای شدن عربستان است.

عربستان سعودی که به وِیژه از زمان روی کار آمدن «بن سلمان» رویکرد خصمانه ای نسبت به ایران دارد ،فعالیت های صلح آمیز هسته ای تهران را بهانه ای برای دستیابی خود به سلاح هسته ای قرار داده است.

رهبران سعودی از سال 2010 میلادی با ادعای ایکه ایران به دنبال سلاح های اتمی است گفته اند که آنها هم سلاح هسته ای می خواهند.

حالا در حالی که هنوز هیچ گونه مدرک موثقی در مورد ادعاهای مربوط به ساخت سلاح های هسته ای از سوی آمریکا و متحدان غربی اش ارائه نشده است ،ریاض کار خود را به سوی هسته ای شدن آغاز کرده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی اعلام کرد که به گفته کارشناسانی که تصاویر ماهواره ای را مورد بررسی قرار داده اند،یک پایگاه نظامی در عربستان اقدام به آزمایش و احتمالا تولید موشک های بالستیک کرده است که قادر به حمل کلاهک های هسته ای هستند.

تحلیلگران آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند که این تصاویر نشان دهنده نوعی برنامه تسلیحاتی است که مقامات سعودی، ایران را به خاطر داشتن آن مورد انتقاد قرار داده بودند.

اگر چه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به ویژه پس از مسئله قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی،هوای آل سعود را داشته است اما جاه طلبی های بن سلمان بیشتر از آن است که بخواهد به این حمایت ها پاسخ بدهد.

به گفته تحلیگران،برنامه هسته ای عربستان می تواند چالش بزرگی بر سر راه تلاش های آمریکا علیه ایران ایجاد کند و ریاض احتمالا با علم به این مسئله و فقط در راستای منافع خود دست به آزمایش و تولید موشک های بالستیک با قابلیت حمل موشک های بالستیک کرده است.

به همین دلیل است که مقامات در ریاض و سفارت سعودی در واشنگتن هنوز واکنشی به این تصاویر ماهواره ای نشان نداده اند.

روزنامه «ایندیپدنت» در گزارشی در این زمینه نوشت:برنامه موشک های بالستیک در عربستان می تواند روابط ریاض و واشنگتن را در زمانی که ارتباط آنها به خاطر قتل خاشقجی دچار تنش شده است با تنش های بیشتری مواجه کند.

در این گزارش آمده است که برنامه هسته ای سعودی ها تنها تلاش های آمریکا و متحدان غربی اش برای محدود کردن فعالیت های (صلح آمیز) هسته ای ایران را پیچیده می کند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا آمریکا که ادعای منع گسترش سلاح های اتمی در جهان را دارد و کشورهایی مانند ایران و کره شمالی را به همین بهانه با تحریم های بسیار سخت مواجه کرده،می تواند مانع عربستان از دستیابی به سلاح هسته ای شود؟

چالش فعلی برای ایالات متحده این است که چگونه می تواند بر توافقنامه 123 با عربستان تاکید داشته باشد به این معنی که ریاض را آشکارا از حق کار بر روی فن آوری های حساس هسته ای (قابلیت های غنی سازی و بازتولید پلوتونیوم) منع کند بدون اینکه اجازه دهد عربستان به سوی دیگر تامین کنندگان هسته ای مانند روسیه، چین و کره جنوبی سوق داده شود.

موسسه تحقیقاتی «استراتفور» آمریکا در پی انتشار گزارش «آسوشیتدپرس» در مورد برنامه هسته ای عربستان اعلام کرد که اگر ریاض به مرحله آزمایش هسته ای برسد ،واشنگتن برای اقدام علیه آن با اعمال تحریم ،همانطور که در مورد ایران انجام شد،تحت فشار قرار می گیرد.

اما ترامپ هنگام مسئله قتل خاشقجی نشان داد که نمی خواهد به هیچ وجه شریک تجاری خوبی مانند عربستان را از دست بدهد پس چگونه می تواند در برابر فعالیت های هسته ای ریاض از خود مخالفت نشان دهد؟

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس