آمپول هپارین و انچه باید درباره عوارض و مزایای تزریق آن بدانید


 آمپول هپارین با دوز 5000 واحد در میلی لیتر، 10000 واحد در میلی لیتر و 250000 واحد در میلی لیتر توسط شرکت های داروسازی ایران تولید و عرضه می گردد. هپارین در دسته بندی درمانی از جمله داروهای ضد ترومبوز و ضد انعقاد محسوب می شود و از داروی موثر برای جلوگیری از لخته شدن خون می باشد. آمپول هپارین چه کاربردهایی دارد؟ این دارو برای پیشگیری و بهبود...

آمپول هپارین با دوز ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر، ۱۰۰۰۰ واحد در میلی لیتر و ۲۵۰۰۰۰ واحد در میلی لیتر توسط شرکت های داروسازی ایران تولید و عرضه می گردد. هپارین در دسته بندی درمانی از جمله داروهای ضد ترومبوز و ضد انعقاد محسوب می شود و از داروی موثر برای جلوگیری از لخته شدن خون می باشد.

آمپول هپارین و انچه باید درباره عوارض و مزایای تزریق آن بدانید

آمپول هپارین چه کاربردهایی دارد؟

این دارو برای پیشگیری و بهبود ترومبوآمبولی ریوی و ترومبوز وردهای عمقی مورد استفاده قرار می گیرد و برای پیشگیری از انعقاد خون در جریان گردش خون خارج بدن طی جراحی قلب و دیالیز نیز استفاد می شود، همچنین این آمپول برای بهبود آمبولی شریانی محیطی و کاهش خطر بروز ترموبوز سینوس وریدی مغز در بیمارانی که با حمله های پیشرونده ناگهانی و شدید مواجهه می شوند، تجویز می گردد.

میزان مصرف:

مصرف این دارو با تشخیص پزشک معالج و با توجه به سن بیمار، وزن بیمار، وضیعت بیماری و وضعیت کبدی و کلیوی بیمار متفاوت می باشد.

در چه مواردی نباید این دارو مصرف گردد؟

افرادی که دارای مشکلات و بیماری ها و شرایط خاص زیر هستند، باید از مصرف این دارو خودداری نمایند.

کمی پلاکت خون ابتلا به هموفیلی و سایر اختلالات خونی بیماری های حاد کبد موارد تهدید به سقط خونریزی عروق مغزی بیماران قرار گرفته تحت عمل جراحی فشار خون بالا نارسایی های کلیوی حساسیت به هپارین آنوریسم

آمپول هپارین و انچه باید درباره عوارض و مزایای تزریق آن بدانید

عوارض جانبی هپارین:

عوارض جانبی این دارو شامل کمی پلاکت خون، نکروز پوست، خونریزی، کهیر، آنافیلاکسی، آنژیوادم می باشد و استفاده از این دارو در طولانی مدت منجر به پوکی استخوان می گردد.

تداخل دارویی:

برای پیشگیری از تداخل دارویی باید از مصرف همزمان آمپول هپارین با داروهای نظیر متی مازول، اسید والپروئیک، پروبنسید، پروپیل تیوواوراسیل، اسید استیل سالیسیلیک، ایبوپروفن و داروهای ترومبولیتیک همچون اوروکیناز و استرپتوکیناز خودداری کنید.

توصیه های مهم برای مصرف هپارین:

در طول درمان با هپارین از تزریق عضلانی داروهای دیگر خودداری کنید، زیرا ممکن است موجب خونریزی در اطراف محل تزریق و یا هماتوم شود. احتمال ایجاد خونریزی موضعی طی جراحی دهان و بعد از آن، در طول درمان با هپارین افزایش می یابد، بنابراین باید پیش از عمل جراحی، پزشک و یا دندانپزشکرا از این موضوع مطلع سازید. برای اطلاع از پیشرفت بهبودی باید در طول مدت درمان با این دارو، به صورت منظم به پزشک مراجعه نمایید. در طول دوران بارداری و بعد از زایمان تنها با تجویز پزشک و تحت نظر پزشک دارو را می توانید، مصرف کنید. در صورت بروز هرگونه حساسیت(درد خفیف، التهاب، قرمزی) و تداوم آن پس از تزریق هپارین، حتما به پزشک مراجعه نمایید. از مصرف نوشیدنی های الکلی در طول مدت درمان با این دارو(به منظور پیشگیری از خونریزی معده) پرهیز کنید. در زمان مصرف این دارو احتمال طولانی شدن و افزایش قاعدگی وجود دارد. از مصرف سیگار همزمان با مصرف این دارو خوداری کنید. این دارو با بسیاری از داروها ناسازگار می باشد، زیرا به شدت اسیدی است. از این رو به هیچ وجه داروهای دیگر را بدون تجویز پزشک با هپارین مخلوط نکنید.
آمپول هپارین و انچه باید درباره عوارض و مزایای تزریق آن بدانید

نام های تجاری هپارین:

آمپول هپارین با اسامی تجاری هپارین ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر(داروسازی البرز دارو)، کلوتین ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر (ابوریحان)، هپارین ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر(داروپخش)، هپارودیک ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر(کاسپین)، جکتوپارین ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر(سینا دارو)، هپارودیک ۱۰۰۰۰ واحد در میلی لیتر(کاسپین)، هپارین ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر(رویان دارو)، هپارین ۱۰۰۰۰ واحد در میلی لیتر(البرز دارو)، هپارین ۲۵۰۰۰۰ واحد در میلی لیتر(داروپخش)،هپارین ۱۰۰۰۰ واحد در میلی لیتر(داروپخش)، هپالیز ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر(ایما ژن)، هپارین سدیم ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر(کیمیدارو)، ویال هپارین ۵۰۰۰ واحد در میلی لیتر(داروسازی کشور آلمان)، ویال هپارین ۲۵۰۰۰ واحد در ۵ میلی لیتر(کاسپین) و ویال هپالین ۲۵۰۰۰ واحد در ۵ میلی لیتر(سایر شرکت های دارو سازی) در بازار دارویی ایران عرضه می گردد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟