ایران، کلاس فوتبال آسیا


آرمن ساروخانیان / باکلاس‌ترین تیم آسیا و جام ملت‌ها نه ژاپن که ایران است. تیمی که اعتبارش تنها به خاطر بردهایش نیست و مدل بازی‌اش با تحسین تمام هواداران و ناظران بی‌طرف روبه‌رو شده.

آرمن ساروخانیان / بازی دوشنبه ایران و ژاپن در مقایسه با دومین نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا بین امارات و قطر وزن بالاتری دارد. دو تیم روی هم هفت بار قهرمان این تورنمنت شده‌اند و در دو جام جهانی اخیر بهترین نتایج را در میان آسیایی‌ها ثبت کرده‌اند.

ایران و ژاپن علاوه بر سابقه و افتخارات ویژگی دیگری هم دارند که در سایت‌های آماری یا ویکی‌پدیا اثری از آن نیست: شخصیت و کلاس.
کاراکتر تیم ژاپن در سال‌های گذشته مثال‌زدنی بوده. سامورایی‌های آبی از سطح فوتبال آسیا بالاتر رفته‌اند و به یک تیم بین‌المللی تبدیل شده‌اند، طوری که برای تورنمنت معتبری مثل کوپا آمریکا هم دعوت می‌شوند.

ایران، کلاس فوتبال آسیا---

آنچه به ژاپن شخصیت داده، تنها نظم بیرون زمین و نتایج موفق آنها نیست. سبک بازی تهاجمی و تماشایی ژاپن در سال‌های اخیر حتی برای تماشاگران بی‌طرف هم جذاب بوده و در ایران هم طرفداران زیادی داشته. ژاپن حتی در مواجهه با حریفان بزرگ از اروپا یا آمریکای جنوبی هم به این سبک بازی پایبند می‌ماند و فراتر از نتیجه به وجه نمایشی بازی‌اش هم تاکید داشت. مشهورترین نمونه شکست 3 بر 4 این تیم مقابل ایتالیا در جام کنفدراسیون‌های سال 2013 است. آخرین نمونه هم به شکست 2 بر 3 مقابل بلژیک در جام جهانی روسیه برمی‌گردد که ژاپن پا به پای تیم سوم جهان بازی کرد و تا آستانه حذف این تیم پیش رفت.
ولی با شروع جام ملت‌های آسیا می‌توان به جرات گفت که ایران توانسته از نظر کلاس و اقتدار بازی فراتر از ژاپن باشد. تیم موریاسو با دور شدن از سنتی که به آن اشاره شد، در راه رسیدن به فینال فوتبالی نتیجه‌گرا به نمایش گذاشته و در یک هشتم نهایی مقابل عربستان ابایی از بازی کاملا بسته و دفاع اتوبوسی نداشت. آنها در مرحله گروهی و بازی آخر مقابل ویتنام هم به بردهای حداقلی رسیدند؛ رویکردی که هواداران این تیم را خیلی راضی نکرده.
تیم ملی در راه رسیدن به نیمه‌نهایی چه از نظر نتایج و چه از نظر فرم بازی بهتر از ژاپن بوده. اگر بازی با عراق که تقریبا تشریفاتی بود را کنار بگذاریم، ایران توانسته حریفانش را با بردهای مقتدرانه پشت سر بگذارد و دروازه‌اش را هم بسته نگه دارد.

ایران، کلاس فوتبال آسیا---

سبک بازی تیم ملی با تحسین تمام رسانه‌ها و کارشناسان روبه‌رو شده. فوتبال تهاجمی، سریع و پرفشاری که نفس حریفان را می‌گیرد و آنها را دیر یا زود تسلیم می‌کند. روشی که کی‌روش توانسته در تیمش پیاده کند، فراتر از فوتبالی است که از سایر تیم‌ها دیده‌ایم و ایران را به بخت اول قهرمانی و شایسته‌ترین تیم تورنمنت تبدیل کرده.
حالا باکلاس‌ترین تیم آسیا و جام ملت‌ها نه ژاپن که ایران است. تیمی که اعتبارش تنها به خاطر بردهایش نیست و مدل بازی‌اش با تحسین تمام هواداران و ناظران بی‌طرف روبه‌رو شده. نمایش جذاب تیم ملی نتیجه کار با برنامه و مستمر این سال‌هاست. ثبات در نتایج که ایران را به صدر رده‌بندی فیفا رساند، حالا با فوتبال تهاجمی و مدرنی همراه شده و تیم ملی می‌تواند خودش را فراتر از آسیا بداند. تنها باید امیدوار باشیم که دوشنبه و احتمالا در روز فینال اتفاقات به نفع ما باشد و این تیم دوست‌داشتنی با جام به تهران برگردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...