مهاجرانِ تتو در قزوین چه می‌کنند؟


مهاجرانِ تتو در قزوین چه می‌کنند؟

متولیان فرهنگی، اجتماعی و نظارتی قزوین اگر به هوش نباشند «تتو» که طراحی هویت بیگانه بر پیکر شهروندان‌مان است از یک ناهنجاری اجتماعی به ضدفرهنگی علنی تبدیل خواهد شد و موج ضدفرهنگی آن شهری را درخواهد نوردید که به فرهنگ و بزرگانش شهره است؛ شاید وقت آن رسیده که قزوین را از دست مهاجران تتو! نجات بدهیم.

به گزارش ایسنا، آگهی‌های مختلف مربوط به تتو که این روزها در پیام‌رسان‌ها بیش از گذشته به چشم می‌خورد را یکی یکی از نظر می‌گذرانم، وارد یکی از اپلیکشین‌های مربوط به نیازمندی‌ها می‌شوم، آگهی ویژه‌ای توجهم را جلب می‌کند «به ۱۰ آقا و ۱۰ خانم برای آلبوم جدید تتو بدن و صورت قزوین نیاز داریم، از مدل‌هایی که برای تهیه آلبوم می‌آیند فقط و فقط هزینه مواد اولیه گرفته می‌شود نه خود تتو که برای شما بسیار به‌صرفه است».


در متن آگهی با اشاره به اینکه تتو آرتیست‌ها پیش از این در شهر دیگری فعالیت داشتند از خانم‌ها و آقایان خواسته بود که با خیال راحت بدن و صورت خود را با شرایط بسیار استثنایی در اختیار این هنرمندان قرار دهند و اگر بخواهند تتو در منزل خودشان هم انجام می‌شود.

از اهواز تا قزوین برای تتو

با شماره تلفن ذکرشده در آگهی تماس می‌گیرم، پسری آن‌طرف خط پاسخ می‌دهد و شرایط تتو را می‌پرسم از استریل بودن وسایل می‌گوید و اطمینان می‌دهد که کار حرفه‌ای است.

می‌گویم من هم دوست دارم کار تتو انجام دهم و می‌خواهم آموزش ببینم، بعد از پرسیدن شغلم و فهمیدن این‌که در حال حاضر بیکار هستم، می‌گوید: «خیلی خوب است اتفاقاً در قزوین تتو کار خانم به‌صورت حرفه‌ای نداریم»، این در حالی است که تتوکارهای خانم هم در قزوین مشغول به کار هستند و مشتری خاص خودشان را دارند.

می‌گویم آموزش تتو چقدر زمان نیاز دارد و آیا من می‌توانم یاد بگیرم؟ می‌گوید: آری؛ طی ۵ جلسه تاتو را یاد می‌گیری البته تتو دخترانه که کارهای مینیمال هستند، اگر می‌خواهی حرفه‌ای کار کنی و ۳ بعدی و پرتره یاد بگیری، همهٔ سبک‌های تتو که شامل ۱۸ سبک است را طی ۱۰ جلسه باقیمت پایین آموزش می‌دهم.

از شنیدن این حرف متعجب می‌شوم و می‌گویم: مگر می‌شود که طی ۱۰ جلسه من که ابتدایی‌ترین چیز از طراحی را هم بلد نیستم، به‌صورت تخصصی یاد بگیرم، برخی از سبک‌های موجود را توضیح می‌دهد و می‌گوید: ۳ جلسه تئوری یاد می‌دهم بعد آموزش اولیه در پوست مصنوعی و درنهایت روی پوست طبیعی انجام می‌دهیم.

می‌پرسم اگر در ۱۰ جلسه یاد نگیرم تکلیف چیست، با اشتیاق می‌گوید: در حال حاضر یک دختر ۱۲ ساله در حال یادگیری است که طی ۱۱ جلسه صفر تا صد تتو را یاد گرفته، اما یک مرد ۳۷ ساله دارم که ۲۰ جلسه از آموزشش گذشته و هنوز مبتدی است بستگی به خودت دارد.

بابیان اینکه پیش از این ۷ سال در اهواز کار می‌کردم و به دلیل مسائلی به‌تازگی به قزوین آمدم، می‌گوید: برای این‌که در قزوین جایگاه خود را پیدا کنم کارهایم را با تخفیف بالایی اجرا می‌کنم و اگر شما هم بخواهی باهم کار می‌کنیم.

تأکید می‌کند: اصلاً نگران هزینه نباش، همان هزینه‌ای که اول گفتم را بدهی تا آخر همه‌چیز را یاد می‌دهم حتی اگر ۳۰ جلسه طول بکشد؛ بعد از آن هم در تلگرام مشکلاتت را بگو حل می‌کنم و با هم در ارتباط باشیم.

ادامه می‌دهد: در قزوین خانم حرفه‌ای نداریم و به دنبال همکار خانم می‌گردم که باهم کارکنیم چون برخی از مشتری‌هایم خانم هستند بهتر است تو کار آن‌ها را انجام دهی؛ اگر ۵ تا کار تمیز تحویل بدهی دیگر کارت می‌گیرد.

با تعجب می‌گویم مشتری خانم هم مگر دارید، می‌گوید: روزی چند نفر تماس می‌گیرند و برخی می‌آیند و تتو می‌زنند اما برخی می‌خواهند که خانم کارشان را انجام دهد اگر بیایی این دست مشتری‌ها زیاد است.

می‌پرسم سالن دارید؟ پاسخ می‌دهد: گفتم که تازه آمدم قزوین یک آپارتمان اجاره کردم و همان‌جا کارهایم را انجام می‌دهم، آموزش هم در همان آپارتمان انجام می‌شود شاید در هفته ۱۵ مشتری داشته باشم.

تأکید می‌کند: تا ۵ سال پیش خانم‌ها سراغ تتو نمی‌آمدند اما از ۲ سال پیش می‌آیند و در حال حاضر هم ۵۰ به ۵۰ شده است و خانم‌ها در حال پیشی گرفتن هستند.

می‌گویم چطور خانم‌های راضی می‌شوند که یک آقا برایشان تتو بزند، می‌خندد و می‌گوید: هنوز هم هستند خانم‌هایی که معذورات خودشان را دارند اگر تتوکار خانم باشد مشتری خوبی می‌تواند پیدا کند، خانم‌هایی که به من زنگ می‌زنند مثلاً از ۱۵ نفر نصفشان تتوکار خانم می‌خواهند اما بقیه می‌آیند و راضی هم هستند.

سوال می‌کنم که چه مجوزهایی برای کار لازم است، با تأکید می‌گوید: تاتو که مجوز نمی‌خواهد؛ من در اهواز سالن داشتم اما اینجا در آپارتمان کار می‌کنم.

بعدازاینکه از همکاری من اطمینان پیدا می‌کند می‌گوید: در تلگرام پیام بده اگر مشتری خانم داشتم اطلاع بدم تشریف بیاورید و جلسه اول را رایگان برگزار می‌کنم تا شرایط را ببینی و با دستگاه‌ها آشنا شوی.

اجرای تتو کاملاً رایگان


بعد از تشکر و دریافت آدرس تأکید می‌کنم که حتماً حضوری می‌آیم و استقبال می‌کند، تلفن را قطع می‌کنم با شماره تلفن دیگری تماس می‌گیرم که در متن آگهی نوشته «اجرای تتو کاملاً رایگان»، تلفن را پسری جواب می‌دهد و می‌گوید: در حال آموزش تتو است و یک سالی از آموزشش می‌گذرد بنابراین مدل رایگان می‌خواهد که دستش راه بیافتد.

می‌گویم برای خانم‌ها هم تتو می‌کنید استقبال می‌کند و می‌گوید بله حتماً تشریف بیاورید اگر هم خواستید من همکار خانم دارم که کارش مثل خودم خوب است می‌توانیم بگویم او برائت انجام دهد.

آدرس یکی از آرایشگاه‌های زنانه را می‌دهد، می‌گویم شما خودتان هم در این آرایشگاه کار می‌کنید؟ تأیید می‌کند و می‌گوید: بله همه کارهایمان در این آرایشگاه انجام می‌شود.

تا پیش از این گمان نمی‌کردم که در آرایشگاه‌های قزوین نیز آقایان مشغول کار باشند، در واقع از همین‌جا زنگ خطری در گوشم نواخته می‌شود، فعالیت یک آقا در آرایشگاه زنانه در شهر من ممکن است چه آسیب‌های اجتماعی و خطراتی را در کمین داشته باشد. حتی پرسشی ذهنم را مشغول می‌کند، نهادهای مسئول و نهادهای نظارتی چقدر از موضوع مطلع هستند.

ترغیب می‌شوم، سراغ آگهی بعدی می‌روم بازهم تلفن را یک آقا جواب می‌دهد و می‌گوید: تتو برای خانم‌ها هم انجام می‌دهم و مشتریان خانم هم از کارم راضی هستند؛ برخی اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند که عفونت می‌کند چون آموزش اصولی ندیدند چراکه مدرسه تتو نداریم اما استاد من فستیوال آمریکا و هندوستان شرکت کرده و جزو نفرات برتر ایران است.

می‌گویم آیا فضای خاصی دارید در پاسخ آدرس آپارتمانی را می‌دهد در یکی از مناطق بالا شهر تهران، می‌گوید اگر می‌خواهی کار تتو انجام دهی باید حتماً آپارتمان ویژه این کار پیدا کنی تا بتوانی مشتری بیاوری و تتو انجام دهی.

می‌پرسم وضعیت کار چطور است اگر بخواهم یاد بگیرم، می‌گوید صفر تا صد آموزش در ۱۲ جلسه صورت می‌گیرد هفته‌ای سه ساعت هست، من تهران آموزش دیدم و به خانم و آقایان آموزش می‌دهم و فرقی نمی‌کند برایم که خانم باشی یا آقا و محدودیتی ندارد، الآن تتوکار در قزوین زیاد است اما تتوکاری که بتواند تمیزکار کند پیدا نمی‌شود یا کم پیدا می‌شود اگر خوب کار کنی مشتری داریم.

می‌گویم شما چند سال است که در کار تتو هستید، بابیان اینکه قبلاً در کرج کار می‌کردم می‌گوید: به خاطر مشکلی که برایم پیش‌آمده بود به قزوین آمدم، اینجا خیلی فراگیر نیست. تقریباً مطمئن می‌شوم نقطه مشترک همه این افراد این است که در شهر دیگری کار می‌کردند و به‌واسطه مشکلاتی به قزوین آمده و اینجا آپارتمانی اجاره کردند.

از مجوزش سوال می‌کنم، می‌گوید: در ایران هیچ مجوزی برای تتو وجود ندارد، اگر کار اصولی انجام دهی، هیچ قانونی در مورد تتو نداریم البته تتو ابرو بحثش جداست ولی تاتو بدن را هیچ سازمانی حمایت نمی‌کند.

قزوین برای تتو پول نمی‌دهند، نباید از مواد درجه یک استفاده کنی!


شماره بعدی هم همین است، پسری که در پیلوت آپارتمانش فضایی برای کار تتو ایجاد کرده و همانجا به فعالیت مشغول است و می‌گوید: اگر استعداد داشته باشی در ۳ جلسه می‌توانی حرفه‌ای کار کنی، می‌گوید اصلاً دنبال مجوز نباش، کسی برای تتو مجوز نمی‌دهد مگر برای تاتو ابرو.

با صدایی آرام‌تر می‌گوید: شما آشکار نمی‌توانی کار کنی، می‌فهمی چی می‌گم، مثل فروش ماهواره اگر بخواهند گیر بدهند گیر می‌دهند و نخواهند هم هیچ مشکلی پیش نمیاد، همه می‌دانند من دارم این کار را می‌کنم.

از مشتری‌ها می‌پرسم، می‌گوید مشتری خانم داشتم ولی خیلی وقت است که دیگر خانم‌ها به سراغ من نمی‌آیند چراکه خانم‌های تتوکار هم زیاد شدند، قزوین برای تتو پول نمی‌دهند نباید از مواد درجه‌یک استفاده کنی.

ادامه می‌دهد: من مشتری طلافروش داشتم، دکتر و مهندس و حتی زندانی هم داشتم، اگر کار خوب باشد مشتری زیاد می‌شود و خانم‌ها هم به سراغت می‌آیند اما برخی خانم‌ها دوست دارند یک خانم برایشان تاتو کند؛ برخی از آن‌ها هم مشکلی ندارند و می‌آیند ما برایشان هر طرحی که می‌خواهند می‌زنیم.

تلفن را قطع می‌کنم و آگهی‌های دیگر را نگاه می‌کنم؛ به این فکر می‌کنم که مسئولان فرهنگی و اجتماعی چقدر از زیرپوست شهر غافل شده‌اند و با برگزاری همایش و جشنواره به دنبال فرهنگ‌سازی هستند، درحالی‌که چنین آشکارا در سطح شهر فرهنگ‌مان به غارت رفته است و نظارتی بر آن وجود ندارد، کاش مسئولین به‌جای پشت میز نشستن‌ها سری هم به سطح شهر و وقایع چنین تلخ بزنند و فرهنگ را نجات دهند.

حتماً قرار نیست اتفاق ناگواری در یکی از این آپارتمان‌ها رخ دهد، یا قرار نیست رسوایی در یکی از این آرایشگاه‌ها به‌گوش برسد. متولیان فرهنگی، اجتماعی و نظارتی قزوین اگر به هوش نباشند این طراحی هویت بیگانه بر پیکر شهروندان‌مان از یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل به ضدفرهنگی علنی خواهد شد و موج ضدفرهنگی آن شهری را درخواهد نوردید که شهرت به فرهنگ و بزرگانش دارد؛ شاید وقت آن است که قزوین را از دست مهاجران تتو! نجات بدهیم.


انتهای پیام

خبرنگار آرزو یارکه سلخوری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند