علت و علائم پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می‌شود؟


علت و علائم پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پسوریازیس معکوس یکی از بیماری‌های پوستی و از انواع پسوریازیس است که در اثر اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. این بیماری درمانی ندارد، اما می‌توان علائم آن را با مصرف دارو بهبود بخشید.

علت و علائم پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ستاره | سرویس سلامت - پسوریازیس معکوس یکی از انواع بیماری پوستی پسوریازیس است که در آن، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خودی حمله می‌کند و باعث ایجاد ضایعات پوستی می‌شود. در این مقاله با علل و علائم این بیماری و درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: پسوریازیس پوست سر چیست؟ + علت، علائم و راه های درمان

علائم پسوریازیس معکوس

اگر فردی پسوریازیس معکوس داشته باشد، نقاط قرمزی را در نواحی خاصی از بدنش مشاهده خواهد کرد، مانند:

زیر بغل پوست اطراف اندام تناسلی و بین باسن زیر سینه‌ها کشاله ران

همانطور که می‌دانید پوست این مناطق حساس‌تر است و بنابراین مدیریت و درمان آن چالش‌زاست. این ضایعات می‌توانند باعث ایجاد شکاف و زخم پوست فرد شوند که موجب درد و خونریزی شودد. به علت موقعیتی که این در ضایعات پوستی ایجاد می‌شود این بیماری ممکن است مشکلات دیگری را نیز باعث شود، مانند:

تحریک پوست در اثر مالش و عرق کردن عفونت‌های مخمری، قارچی و باکتریایی مشکلات جنسی

بیشتر بدانید: معرفی انواع قارچ‌ های پوستی و درمان قارچ پوستی

علت و علائم پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

علت ابتلا به پسوریازیس چیست؟

پزشکان مطمئن نیستند که عامل پسوریازیس چیست، اما آنها می‌دانند که ژن های شما و سیستم ایمنی بدن شما نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارند. در میان حدود 40٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس، حداقل یک نفر از نزدیکانشان به این بیماری مبتلا است. علاوه بر ژن‌ها، موارد دیگر نیز ممکن است باعث شود که احتمال بروز پسوریازیس در شما افزایش یابد:

سیگار کشیدن چاقی مصرف برخی از داروها عفونت مصرف الکل کمبود ویتامین D فشارهای عصبی

تفاوت بین پسوریازیس معکوس و خارش ژوک (Jock itch)

هر دوی این بیماری‌ها می‌توانند یک ناحیه را تحت تاثیر قرار دهند، اما بین پسوریازیس معکوس و خارش ژوک تفاوت‌هایی وجود دارد. خارش ژوک به صورت قرمزی پوست در بین ران و کشاله ران مشاهده می‌شود. این ضایعه به تدریج به شکل هلال ماه به بالای ران می‌رسد. شما همچنین ممکن است بثورات حلقوی شکل بر روی ران و باسن خود ببینید. پوست شما ممکن است دچار خارش یا سوزش شود و یا پوسته پوسته شود. خارش ژوک یک بیماری قارچی است و شما می‌توانید آن را با مصرف یک داروی ضد قارچ و با تمیز و خشک نگه داشتن پوست آن ناحیه کنترل کنید.
پسوریازیس معکوس هم می‌تواند در شکاف بین ران و کشاله ران ایجاد شود، اما فقط قرمز و سفید است و پوسته پوسته نمی‌شود. ممکن است پوست شما زخم شود و زخم‌های حلقوی روی ران ایجاد شود. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است بثورات دردناکی ایجاد شود که به دلیل مالیده شدن پوست‌ها روی هم است.

بر خلاف خارش ژوک، که بیشتر بین ران و کشاله ران و یا بین باسن و ران ایجاد می‌شود، پسوریازیس معکوس در هر نقطه‌ای از ناحیه تناسلی ممکن است ایجاد شود.


درمان پسوریازیس معکوس

اگرچه این بیماری قابل درمان نیست اما می‌توان با استفاده از برخی از داروها و روشهای درمانی، علایم آن را بهبود بخشید. گزینه‌های بسیاری برای درمان علایم این بیماری در دسترس هستند و فرد مبتلا می‌تواند با دکتر خود مشورت کند تا بهترین روش درمان را بتواند برای خود انتخاب کند.

۱ - کورتیکواستروئیدها

این داروها می‌توانند در فرم هایی به شکل موضعی باشند که روی پوست شما مالیده می‌شوند، مانند کرم، لوسیون، روغن، اسپری، فوم، ژل و پماد. این دارو التهاب مربوط به پسوریازیس را هدف قرار می‌دهد. پزشکان اغلب در مراحل اولیه آنها را تجویز می‌کنند. اما مراقب باشید که بیش از حد از آنها استفاده نکنید، به خصوص آنهایی که قوی‌تر هستند. چرا که مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به تشدید علائم و یا نازک شدن پوست در این مناطق شود. اگر مخمر یا عفونت قارچی نیز داشته باشید، پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان آنها همراه با کورتیکواستروئید تجویز کند.

۲ - دوونکس (Dovonex)

این دارو رشد سلول‌های پوست را کاهش می‌دهد و التهاب را می‌کاهد. این دارو ممکن است سبب سوزش پوست شود که در این صورت باید حتما به پزشک خود اطلاع داده شود.

۳ - کرم پیمکرولیموس (Pimecrolimus) و پماد تاکرولیموس (tacrolimus)

این داروها برای درمان اگزما و سایر بیماری‌های پوستی تأیید شده اند. بعضی از متخصصان پوست می‌گویند که آنها برای درمان پسوریازیس معکوس موثر هستند. اما قبل از استفاده از آنها با پزشک خود صحبت کنید. FDA هشدار داده است که بیماران تنها مجازند که مدت کوتاهی از این داروها استفاده کنند، زیرا برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است با احتمال خطر ابتلا به سرطان ارتباط داشته باشند.

علت و علائم پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

۴ - Castederm

این محصول برای پوست شما طراحی شده است تا در بخش‌هایی که دچار ضایعات پوستی شده‌اند، رطوبت را خشک کند. پزشکان زمانی که فکر می‌کنند شما علاوه بر پسوریازیس عفونت باکتری یا قارچی دارید، آن را تجویز می‌کنند. اگر نیاز باشد که رطوبت پوست را در نواحی آسیب دیده کاهش دهید می‌توانید از پودر بچه و پودر اکسید روی نیز استفاده کنید.

۵ - فتوتراپی یا نور درمانی

نور UV برای درمان انواع پسوریازیس از جمله پسوریازیس معکوس بسیار مفید است. از آنجایی که پسوریازیس معکوس روی مناطقی ایجاد می‌شود که دسترسی به آنها سخت است، ممکن است نور درمانی برای آن اندکی سخت باشد.

علت و علائم پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می‌شود؟


۶ - داروهای بیولوژیک

داروهای بیولوژیکی از سلول‌های زنده ساخته شده و بخش‌های خاصی از سیستم ایمنی بدن شما را که در پسوریازیس نقش دارند تحت تاثیر قرار می‌دهد. این داروها را می‌توانید به شکل تزریقی نیز استفاده کنید. داروهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را به صورت خوراکی مصرف کنید.

اگر خواندن این مقاله در مورد پسوریازیس معکوس برای شما مفید بوده و یا هرسوال و نظری در رابطه با این بیماری برایتان ایجاد شده است می‌توانید آن را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید تا توسط کارشناسان ما پاسخ داده شود.

منبع: webmd.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق