شبکه سازی، راز موفقیت در اقتصاد گردشگری


شبکه سازی، راز موفقیت در اقتصاد گردشگری

شهر جهانی گوهرسنگ ها میزبان نخستین رویداد شبکه سازی سنگ های گوهری می شود


شهرآرا آنلاین - آریانا راستگو| جفت و جور شدن شرکت های کوچک اقتصادی در کنار یکدیگر و تشکیل یک شبکه و ساختار اقتصادی کارآمد، تنها راهکار موفقیت اقتصادی در شرایط ناپایدار امروزی است. این موضوعی بود که در نشست خبری نخستین رویداد شبکه سازی سنگ های گوهری که با حضور میرشاهی مدیر جذب و سرمایه گذاری استانداری، بابایی معاون توسعه کار و رفاه اجتماعی استان، طاهری مدیر کل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی و جمعی از اهالی رسانه در روزنامه شهرآرا بیان شد.

اسلامی، دبیر این رویداد در توضیح ضرورت برگزاری رویداد شبکه سازی سنگ های گوهری گفت: در دنیای امروز مردم بدون یاری گرفتن از توانایی های یکدیگر نمی توانند یک ساختار اقتصادی را درست اداره کنند. اما متأسفانه در کشور ما هنوز ساختارهای اقتصادی، یا خانوادگی مدیریت می شود یا دولتی. با این شیوه مدیریت، امروز به جایی رسیدیم که دولت هم دست یاری به سمت مردم دراز کرده و خواهان همراهی آنان شده است.

او ادامه داد: اقتصاد گردشگری و زیارت در استان و شهر ما جزو اولویت های برنامه توسعه اقتصادی تعریف شده است. سوای بخش های اقامتی، گردشگری و... سوغات و اولویت های عرضه محصول به زائر و گردشگر از مهم ترین بخش های این اقتصاد را تشکیل می دهد؛ چنان که دو سه سالی می شود استانداری روی این موضوع تمرکز کرده است تا به جای سوغات چینی، سوغات ایرانی و بومی به زائران و گردشگران این شهر ارائه شود و از این محل درآمدزایی کنیم. یکی از مواردی که می تواند در سبد سوغات زائر قرار گیرد، زیورآلات و سنگ های گوهری است که خراسان در این زمینه حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

حل مشکل صادرات و فروش سوغات گوهرسنگ ها در گمرک

شکوه میرشاهی، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی، توجه به موضوع گوهرسنگ ها را با توجه به حضور میلیونی زائران و مسافران در این شهر و همچنین معرفی مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها پراهمیت خواند و گفت: شبکه سازی و هم افزایی واحدهای صنعتی چونان جور کردن تکه های پازل کنار یکدیگر است که می تواند موجب هم افزایی شود؛ هر چه جمع بزرگ تر باشد هم افزایی بیشتر خواهد بود.

او در توضیح راه حل یکی از مشکلات دائمی صادرات و خروج گوهرسنگ ها به عنوان سوغات در گمرک گفت: با استانداردتراشی قصد داریم این مشکل را حل کنیم. اکنون نیز کار از فیروزه شروع شده است و امیدواریم بتوانیم به استانداردتراشی سایر گوهرسنگ های نیز دست یابیم تا زین پس، گردشگران در گمرک دچار مشکل نشوند. یک نماینده از بانک مرکزی نیز برای حل این مشکل در گمرک مستقر شده است.

ناآگاهی از ظرفیت های داخلی جیب خارجی ها را پر می کند

از روزی که مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها انتخاب شد، وجود چند خلأ کار را با مشکل مواجه می کرد. این نکته را بابایی، معاون توسعه کار و رفاه اجتماعی استان گفت و از شبکه سازی، وجود بورس سنگ های قیمتی و نوآوری در حوزه معادن به عنوان خلأهای حوزه گوهرسنگ ها نام برد. او ابراز امیدواری کرد شبکه سازی آغازی باشد برای پر کردن سایر خلأها. بابایی نبود ارتباط میان واحدهای مختلف در حوزه گوهرسنگ ها را مشکلی بزرگ دانست که جیب سایر کشورها را پُر می کند و درباره استدلالش توضیح داد: با اینکه واحدهای داخلی در حوزه تأمین تجهیزات و تولید دستگاه ها فعال هستند، به دلیل ناآگاهی از این ظرفیت، برخی شرکت ها مجبور به واردات می شوند که درنتیجه هزینه کارشان نیز افزایش می یابد.

سنگ هایی که ساده از کنارشان می گذریم

دکتر طاهری، مدیر کل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی، نیز با تأکید بر ناشناخته ماندن علوم زمین گفت: زمین شناسی، یکی از ظرفیت هایی است که هنوز آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته. گاهی سنگ هایی پاخور ما می شود که از اهمیت آن بی اطلاعیم و راحت از کنارش می گذریم، در حالی که می توان از همین سنگ ها اشتغال ایجاد کرد. او سپس در توضیح فایده شبکه سازی در حوزه آکادمیک گفت: یکی از فواید شبکه سازی، کنار هم قرار دادن واحدهای آکادمیک با واحدهای فعال در حوزه سنگ های قیمتی است. تلاش می کنیم در این رویداد، فضای علمی کشور را به دنیای واقعی نزدیک کنیم.

نخستین ارتباطات شبکه ای در مشهد

سمیه محمودی، مدیر اجرایی این رویداد، درباره دلایل و ضرورت های شبکه سازی گفت: امروزه باتوجه به پیچیدگی های فرایند تولید و سرعت رشد اطلاعات و فناوری، سازمان ها نمی توانند تمام روند تولید تا عرضه کالا و خدمات خود را به تنهایی انجام دهند؛ بنابراین نیاز است سازمان ها و شرکت های متخصص در زمینه های مختلف کنار یکدیگر قرار بگیرند و این پروسه را از ابتدا تا انتها شبکه سازی کنند.

او ادامه داد: از طرف دیگر در عرصه خدمات، شرکت های منطقه ای شانس بیشتری برای مقابله و رقابت با رقبای خارجی خود دارند؛ بنابراین شبکه سازی یکی از ضرورت های جوامع و صنایع در همه کشورهاست.

مدیر اجرایی این رویداد، جزئیات برگزاری آن را چنین شرح داد: برای نخستین بار است که رویدادی تخصصی در زمینه شبکه سازی سنگ های گوهری در مشهد برگزار می شود. در این رویداد قصد داریم به صورت علمی گروه های مختلف از اکتشاف معدنی گرفته تا واحد تراش کاری و فروش را با یکدیگر مرتبط کنیم. از دیگر برنامه های جانبی، بررسی و ارائه راهکار برای حل مشکلات صنعت سنگ های گوهری و فلزات گران بها به شرکت کنندگان در رویداد است.

فعالان حوزه اکتشاف و استخراج معدن در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تراش سنگ، طراحی جواهرات، فعالان حوزه فروش و صادرات زیورآلات و جواهرات، طراحی بسته بندی و حوزه های وابسته و دیگر فعالان حوزه صنایع دستی، گروه مخاطبان این رویداد را تشکیل می دهند.

نخستین رویداد شتاب دهی به شبکه سازی سنگ های گوهری و فلزات گران بها با همکاری استانداری، خانه صنعت و معدن، مرکز علمی زمین شناسی، مرکز نوآوری شهرداری مشهد، روزنامه شهرآرا و بسیاری از دست اندرکاران خصوصی حوزه سنگ های گوهری در شهر جهانی گوهرسنگ ها ٢۵ بهمن در تالار همایش های نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان