آخرین جزئیات از نحوه همکاری بانک کونلون چین با ایران


آخرین جزئیات از نحوه همکاری بانک کونلون چین با ایران

بانک کونلون چین که چندی پیش رییس اتاق ایران و چین از گشایش مسیر مبادلاتی آن با ایران خبر داده بود جزئیاتی از نحوه همکاری خود با ایران را اعلام کرده است که در آن انجام تراکنش‌های مالی منوط به معامله از طریق بانک‌هایی است که تحریم نشده باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پس از فرا رسیدن موعد اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران از چین خبر رسید که بانک کونلون که بخش عمده‌ای از تراکنش‌های مالی فعالان اقتصادی ایرانی از طریق این بانک انجام ‌می‌گرفت، محدودیت‌هایی برای نقل و انتقال وجوه بازرگانان ایرانی اعمال کرده است و پس از آن و در مقاطعی، اظهارات ضد و نقیضی مبنی بر رفع این محدودیت‌ها و معرفی بانکی به عنوان جایگزین کونلون مطرح شد اما مراجعه مکرر فعالان اقتصادی به اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران حاکی از آن است که این محدودیت‌ها همچنان پابرجاست.

پس از آن بود که «اسدالله عسگر اولادی»، رئیس اتاق ایران و چین آذر ماه سال جاری خبر داده بود که قرار است مسیر مبادلات بانکی ایران و چین از 12 آذرماه گشایش یابد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بانک کانلون چین در ارتباط با ایران پس از توقف یک ماهه آغاز می شود، گفته بود: «ظرف یک ماه گذشته، به دلیل اینکه فروش نفت ایران به چین متوقف‌ شده بود، بانک کانلون هم فعالیت خود را برای ارائه خدمات به ایران متوقف کرده بود. با آغاز فروش مجدد نفت ایران به چین، این بانک از سوم دسامبر، برای مبادلات مالی با ایران بار دیگر فعالیت خود را آغاز می کند. قرار است پول حاصل از فروش نفت ایران به چین به بانک کانلون منتقل شود تا امکان خرید و فروش کالا برای فعالان اقتصادی ایران فراهم شود.»

از سال 2011 تاکنون مبادلات تجاری ما از کانال های رسمی بانکی فقط از طریق کونلون بانک چین انجام می شد.

به دنبال آن از 19 آذر ماه بنا به گفته «مجید رضا حریری»، نائب رئیس و سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با رسانه های مختلف مبادلات بانکی و پولی ایران و چین از سر گرفته شد. وی با بیان اینکه بعد از اتفاقات 4 نوامبر که وارد مرحله جدیدی از برجام شدیم روابط بانکی ما و چین متاثر از این اتفاق باید بازطراحی می شد، افزود: «خوشبختانه روز جمعه گذشته این قضیه حل و فصل شد و به علت تعطیلات روزهای شنبه و یکشنبه در چین؛ نقل و انتقال مالی میان ایران و چین از طریق کونلون بانک به عنوان تنها بانک طرف مبادله با بانکهای ایرانی آغاز می شود.»

حریری اضافه کرد: «در ماه یک میلیارد دلار واردات از چین داریم و در دو ماه گذشته که اختلال جدی در مبادله بانکی میان دو کشور بود دو میلیارد دلار تقاضای انباشته وجود دارد که حتماً در روزهای اول کار فعالان اقتصادی را که می خواهند با چین کار کنند یا حواله هایشان در چین و یا بانکهای ایرانی است و یا کالایشان در بندر وجود دارد با اختلال همراه خواهد بود.»

وی با بیان اینکه بعد از گذشت یک هفته تا 10 روز روند مبادلات بانکی میان دو کشور به حالت عادی برمی گردد، گفت: «امیدواریم نگرانی فعالان اقتصادی ، صادر کنندگان و وارد کنندگان ایرانی در این باره هر چه زودتر رفع شود.»

سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هیچ تغییری در فرآیند کار کونلون بانک با فعالان اقتصادی ایرانی بوجود نیامده است، گفت: «فعالان اقتصادی می توانند از طریق بانکهای عامل خود پیگیر مراودات با این بانک چینی باشند اما آنچه که واضح است این که بانکهای ایرانی معاف از تحریم می تواند با کونلون بانک مبادلات مالی داشته باشد.»

حالا رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران شرایط بانک کونلون چین برای همکاری با ایران و گشایش اعتبارات اسنادی از طریق ۱۵ بانک تحریم نشده را تشریح کرده است.

روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران به نقل از «فریال مستوفی» نوشته است: «کونلون بانک برای انجام تراکنش‌هایی که ال‌سی گشایش یافته آن از بانک‌های ایرانی خارج از فهرست تحریم باشد مشکلی ندارد و اگر بانک ایرانی در فهرست تحریم است باید ادامه تراکنش‌ها از طریق بانک دیگری صورت گیرد.

مستوفی با ارائه توضیحی درباره نوع همکاری بانک کونلون با فعالان بخش خصوصی ایران گفته است: «این بانک، تمام معاملات پیش از تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸ را تحت شرایط خاصی ‌می‌پذیرد. بانک کونلون در صورتی نسبت به نقل و انتقال وجوه برای طرف ایرانی اقدام ‌می‌کند که ال‌سی (LC)گشایش شده از بانک‌های ایرانی مشمول تحریم نبوده باشد. همچنین کالایی که برای آن ال‌سی گشایش شده، نباید جزو کالاهای تحریمی باشد بنابراین اگر ال‌سی مربوط به معاملات پیش از ۳۰ اکتبر از بانک‌هایی که در معرض تحریم نیستند، گشایش شده باشد، تراکنش‌های مربوط به آن انجام ‌می‌گیرد البته ممکن است انجام این تراکنش‌ها تا حدودی زمان‌بر باشد. اما توصیه من به فعالان اقتصادی ایران این است که از طرف‌های تامین‌کننده چینی خود بخواهند که آنها نیز انجام سریع این تراکنش‌ها را در بانک کونلون مورد پیگیری قرار دهند.»

وی اضافه کرده است: «حال ممکن است، گشایش ال‌سی از بانکی که در شمول تحریم قرار دارد، انجام شده باشد و احتمالا طرف ایرانی مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت، پرداخته باشد. راه‌حل موجود برای این گروه از فعالان اقتصادی این است که باقیمانده وجوه را از بانکی که مورد تحریم قرار نگرفته است، حواله کنند.»

مستوفی در مورد انجام معاملات پس از ۳۰ اکتبر، یعنی از ابتدای نوامبر ۲۰۱۸ و آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، توسط بانک کونلون نیز توضیح داده است: «انجام تراکنش‌های مالی از این تاریخ به بعد، منوط به آن است که معاملات از طریق بانک‌های تحریمی انجام نشده باشد و کالاهای مورد معامله نیز در دایره تحریم‌ها قرار نداشته باشد. این کالاها البته سوای از اقلام غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی هستند که به عنوان کالاهای بشردوستانه شناخته ‌می‌شود. در واقع افزون بر این اقلام بشردوستانه، نقل و انتقال پول برای برخی دیگر از کالاها که مشمول تحریم‌ها نیستند نیز توسط کونلون انجام ‌می‌گیرد.»

یادآور می شود: چین نخستین شریک تجاری ایران به شمار می رود؛ این کشور در سال گذشته 13 میلیارد و 216 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 9 میلیارد و 65میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است. حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست امسال هم 13.2 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است. در یک دهه گذشته دو کشور سطح روابط خود را حفظ کرده اند به طوری که چین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به شمار می رود./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان