حقوق شهروندی کلید آزادی زنان


حقوق شهروندی کلید آزادی زنان

در سال 1395 با امضای رئیس جمهور دولت یازدهم متن منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران تایید و منتشر شد اما چقدر مردم ایران با این قوانین آشنا هستند و میتوانند از حقوق خود دفاع کنند؟!

به گزارش فانوس، چندی پیش حمله سگ به دختر بچه 10 سال در لواسان تیتر یک تمام روزنامه ها و سایت های خبری شد و پس از آن به دستور مقام قضایی ورود سگ به پارک های فردیس را ممنوع کرد اما این درحالی است که هم افراد عادی و هم صاحبان سگ در کشور از حقوق مساوی برخوردارند ولی به دلیل ندانستن حقوق شهرونی به یکدیگر آسیب میزنند.

حقوق شهروندی کلید آزادی زنان

از طرفی تمام افراد جامعه از حق آزادی و امنیت شهروندی، حق رفاه و تامین اجتماعی و... باید برخوردار باشند. در تمام دنیا قوانینی مبنی بر منشور حقوق شهروندی متناسب با نوع فرهنگ و شرایط اجتماعی آن کشور نوشته شده است و با آموزش به افراد جامعه هم دولت نسبت به مردم و هم مردم نسبت به دولت مسئولیت دارند در صورت بروز هرگونه مشکل در چامعه هردو به بکدیگر کمک میکنند اما در کشور ما این قانون یک طرفه است و تنها مردم خود را حق میدانند و با ایجاد مشکل دولت را مقصر میشناسند. با این شرایط تمام قوانین متناسب با فرهنگ، آداب و رسوم و... هر کشوری نوشته میشود مانند حقوق شهروندی کشور ایران که متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آداب رسوم مردم عزیزمان نوشته شده است اما به دلیل ندانستن مورد هجمه امثال علی نژادها و رسانه های غربی قرار میگیریم و با آنان همکاری میکنیم.

مهمترین قوانین حقوق شهروندی

بسیار اتفاق افتاده است که افراد به دلیل نگاه جنسیتی زنان را محکوم به فعالیت در منزل دانسته و از هرگونه فعالیت سیاسی، فرهنگی و... منع میکنند در صورتی که بسیاری از زنان موفق را در جوامع بشری میتوان نام برد که در حوزه های سیاسی، احتماعی و فرهنگی بسیار موفق هستند.بر همین اساس در منشور حقوق شهروندی ایران این موضوع بیان شده است و حق آزادی و مشارکت به زنان داده است. از طرفی تمام افراد جامعه حق آزادی و امنیت شهروندی دارند و میتوانند از آزادی های فردی و عمومی مصون از تعرض( به معنی آنکه هیچگونه تعرض به فرهنگ و اصول اخلاقی صورت نگیرد) برخوردار باشند.

حقوق شهروندی کلید آزادی زنان

در این زمینه باید به موضوع حجاب اشاره کرد که در دین مبین اسلام هم مردان و هم به زنان داشتن حجاب توصیه شده است پس حجاب مختص به زنان نیست و در کشور ایران هم برای هر دو جنس از لحاظ حجاب دستوراتی وجود دارد و آزادی تا جایی امکان پذیر است که این قوانین الهی زیر سوال نروند.

حقوق شهروندی کلید آزادی زنان

این روزها اسامی زندانیان سیاسی و برخورد با افراد به دلیل آزادی بیان در شبکه های اجتماعی ترند شده است اما آیا واقعا مردم جامعه حق آزادی بیان ندارند؟!

حقوق شهروندی کلید آزادی زنان

بر اساس منشور حقوق شهروندی تمامی مردم باید امکان برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش فضای مجازی بهره مند شوند و این درحالی است که ایجاد هرگونه پارازیت، فیلترینگ و کاهش سرعت با قطعی شبکه ممنوع میباشد اما متاسفاته در این مورد شاهد خلاف قانون بوده و بنا به مستندات قانونی شاهد فیلترینگ و پارازیت میباشیم.

حقوق شهروندی کلید آزادی زنان

تمام شهروندان حق دارند از رفاه نسبی در جامعه برخوردار باشند و این درصورتی امکان پذیر است تا از حقوق خود آگاهی کامل داشته باشند.

حقوق شهروندی کلید آزادی زنان

شاید در موضوع حمله سگ ها در لواسان این عدم اطلاع از قانون یکی از دلایل بروز چنین اتفاقی بوده است چرا که صاحبان سگ ها به دلیل لگد زدن از خانواده مصدوم شاکی بودند این درحالی است که افراد حق دارند در محیطی عاری از هرگونه آسیب فردی و اجتماعی زندگی کنند.

حقوق شهروندی کلید آزادی زنان

نویسنده: علیرضا آزادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه