هشدار آمریکا به اروپا درباره راه‌اندازی «سازوکار ویژه مالی با ایران»؛ مجازات میکنیم!


هشدار آمریکا به اروپا درباره راه‌اندازی «سازوکار ویژه مالی با ایران»؛ مجازات میکنیم!

کاخ سفید اعلام کرده‌ که اگر اتحادیه اروپا یک کانال مالی جایگزین برای ادامه تجارت با ایران راه‌اندازی کند که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را دور بزند، در این صورت کشورهای اروپایی هدف اقدامات تنبیهی سخت و مجازات قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، وزیر اقتصاد فرانسه رسماً تأیید کرده که در روزهای آینده ساز و کار ویژه مالی اروپا در چارچوب برجام برای تهاتر نفت در برابر خدمات راه‌اندازی می‌شود، حتی اگر آمریکا مخالف باشد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که مقامات کاخ سفید به اتحادیه اروپا در این باره هشدار داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند که اگر اتحادیه اروپا یک کانال مالی جایگزین برای ادامه تجارت با ایران راه‌اندازی کند که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را دور بزند، در این صورت کشورهای اروپایی هدف اقدامات تنبیهی سخت و مجازات قرار می‌گیرند.

سناتور تام کاتن در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته است: «مسئله انتخاب میان تجارت با ایران یا تجارت با آمریکا است. امیدوارم که متحدان اروپایی‌مان عاقلانه تصمیم بگیرند.»

یک مشاور کاخ سفید به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که آمریکا نگران است که کشورهای دیگر در آینده به این کانال بپیوندند.

سناتور آمریکایی مارکو روبیو نیز گفته است:«ما باید با تلاش‌ها برای ایجاد کانال‌های مالی خارجی که به ایران اجازه می‌دهد از کمپین فشار حداکثری آمریکا پرهیز کند مقابله کنیم، به‌ویژه اینکه در تحریم‌های آمریکا استثنائاتی برای کالاهای بشردوستانه در نظر گرفته شده.»

به گزارش جام نیوز، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری ۸ بهمن خود در تهران راه‌اندازی کانال مالی اروپا با ایران را تأیید نکرد. بهرام قاسمی گفت منتظر می‌مانیم تا رسماً توسط اروپا این موضوع اعلام شود.


دوشنبه 8 بهمن سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران برای رایزنی و گفتگوهای سیاسی با مقامات سه کشور اروپایی به اتریش، اسلواکی و بلغارستان سفر کرد. معاون سیاسی وزارت خارجه ایران همچنین در وین با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون آخرین وضعیت همکاری‌ها در چارچوب برجام گفت‌وگو می‌کند.

«ساز و کار ویژه» بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد. سازوکار ویژه پرداخت مالی (SPV) با این هدف تنظیم شده که مبادلات مالی بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی را بدون دخالت دلار تضمین کند.

برای ایران راه‌اندازی کانال مالی با اتحادیه اروپا پیش از اجلاس لهستان اهمیت ویژه‌ای دارد و به معنای حمایت اروپا از برجام ارزیابی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403