نشست خبری چهارمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب برگزار شد


سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که دبیری چهارمین جشنواره کارتون‌کتاب را بر عهده دارد، گفت: ترکیه و اندونزی به‌ترتیب با 80 و 54 شرکت‌کننده، بیشترین میزان حضور را بین کشورهای خارجی در این رویداد داشته‌اند. به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست خبری چهارمین دوسالانه …

سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که دبیری چهارمین جشنواره کارتون‌کتاب را بر عهده دارد، گفت: ترکیه و اندونزی به‌ترتیب با ۸۰ و ۵۴ شرکت‌کننده، بیشترین میزان حضور را بین کشورهای خارجی در این رویداد داشته‌اند.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست خبری چهارمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب و رونمایی از کتاب آثار سومین دوره آن ساعتی پیش در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در ابتدای این برنامه‌ هادی ناصری مدیر روابط عمومی نهاد کتابخانه‌ها به بیان توضیحاتی درباره فعالیت‌های ترویجی این نهاد پرداخت.

سخنران بعدی این برنامه مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌ها بود که گفت: نهاد در کنار فعالیت‌های ماموریتی خود اقدامات و برنامه‌های ترویجی هم دارد که به صورت متمرکز و غیرمتمرکز انجام می‌شوند؛ اعم از جشنواره‌هایی مثل کتابخانه رضوی، روز کتابدار و هفته کتاب. یکی از اقدامات نهاد که به صورت پایدار درآمده همین جشنواره کارتون کتاب است و اگر سال‌های اول و دوم قرار بود این جشنواره عرضه و معرفی کند امسال جریان‌ساز و توقع‌ساز است.

وی افزود: ما در نهاد در گام و حرکت اول به دنبال تولید آثار و ورود به حوزه‌های تصدی‌گر نیستیم. وقتی بحث مخاطب و ترویج آثار هنری برای مخاطب می‌شود از آن سیاست‌گذاری اصلی‌مان فاصله می‌گیریم و به این نتیجه می‌رسیم که به این حوزه ورود و سرمایه‌ای را صرفش کنیم. جشنواره کارتون کتاب در راستای همین موضوع تبیین و توجیه می‌شود. خود لوکیشن کتابخانه هم این ظرفیت را دارد که به کارتون کتاب اضافه شود و دوستان ما در نهاد در آینده به این موضوع خواهند پرداخت؛ چون کتاب بستر اصلی شکل‌گیری فرایندهای فرهنگی است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌ها در ادامه گفت: هفته آینده افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه مرکزی کشور را هم‌زمان با چهل‌سالگی انقلاب اسلامی در مشهد خواهیم داشت. البته این مسئله کاملا اتفاقی است و اصلا بنا نیست بخواهیم با اعداد مقدس‌سازی کنیم. اما این کتابخانه چهلمین کتابخانه‌ای است که در نهاد کتابخانه‌ها به نام امام خمینی نام‌گذاری می‌شود. کتابخانه مرکزی مشهد جزو کتابخانه‌های نسل جدید نهاد است و تا الان چنین کتابخانه‌ای با چنین امکاناتی نداشته‌ایم؛ از جمله دو سالن مطالعه ۳۰۰ متری، مخزن پیشرفته در زیرزمین، بخش VIP، بخش مفصل کودک و مهد کتاب و همچنین یک طبقه شامل خدمات رفاهی، فروشگاه، آمفی‌تئاتر، گالری، دولت الکترونیک و …

رمضانی گفت: اکنون جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌ها در حال برگزاری است که بعد از برگزاری منطقه‌ای در سال آینده در سطح ملی برگزار می‌شود. سابقه این جشنواره در کانون پرورش فکری وجود داشت اما نهاد هم وارد این کار شد و هدف اصلی‌اش افزایش مهارت کتابداران در قصه‌گویی است. طرح ۴۰ قلم هم داشتیم که در حال برگزاری است. درباره این طرح باید بگویم وقتی به مرحله انتخاب می‌رسیم و می‌خواهیم تعدادی از نویسندگان را از حیث دستاورد انتخاب کنیم محدود می‌شویم؛ چون نمی‌توانیم همه را انتخاب کنیم. اما همین که نویسندگان معروف در شهرستان‌ها و بعضا زادگاه‌شان حضور پیدا می‌کنند و بین مردم می‌روند اتفاق مبارکی است.

در ادامه این نشست مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر جشنواره کارتون کتاب، گفت: فراخوان این دوره هفتم شهریور امسال منتشر شد. امسال در چهارمین دوره به واسطه اتفاقات خوب دوره‌های پیش، نظم و انجام تعهدات و تعامل با هنرمندان داخل و خارج این انتظار می‌رفت که کشورهای مختلف در دوره فعلی حضور پیدا کنند. به این ترتیب در دوره چهارم از ۷۳ کشور شرکت کننده داشتیم. در مجموع ۷۳۳ نفر در جشنواره شرکت کردند و شمار کل آثار دو هزار و ۴۹ اثر است. از شرکت کنندگان ۲۳۷ نفر ایران و ۴۹۶ نفر خارجی هستند.

وی افزود: بیشترین شرکت‌کننده‌های خارجی از کشورهای ترکیه با ۸۰ نفر، اندونزی ۵۴ نفر، چین ۳۹ نفر، هند ۳۲ نفر و برزیل ۳۱ نفر هستند. بسیاری از چهره‌های شاخص عرصه کارتون و کاریکاتور در این دوره شرکت کرده اند؛ از جمله میخاییل کنتوریس از کشور یونان که در سال ۲۰۱۸ به عنوان بهترین کاریکاتوریست اروپا انتخاب شد، همچنین جیتت کاستانا از اندونزی.

دبیر جشنواره کارتون کتاب درباره جوایز برگزیدگان این جشنواره گفت: جوایز امسال به یورو پرداخت می‌شود؛ به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۱۸۰۰، ۱۳۰۰ و ۹۰۰ یورو با لوح تقدیر اهدا می‌شود و همچنین ۵ جایزه ۴۰۰ یورویی هم برای نفرات بعدی در نظر گرفته شده است. داوران ایرانی این دوره سامان ترابی، علیرضا پاکدل و بهمن عبدی هستند که دو نفر اول نفرات اول دوره‌های سوم و دوم هستند. داوران خارجی این دوره هم میخاییل زلادکف از روسیه و میکاییل دمیرچی از ترکیه هستند.

در بخش دیگری از این نشست، رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: منابع ورودی نهاد کتابخانه‌ها مشخص است. ما کمکی از دولت و بخشی از درآمد شهرداری‌ها را به عنوان بودجه داریم و طبیعی است وقتی بودجه دولت یا درآمد شهرداری‌ها کم می‌شود این مسئله شامل حال ما هم می‌شود اما منابع و کتاب‌هایی که در کتابخانه مرکزی یا کتابخانه‌های تهران گذاشته می‌شود در قفسه‌های کتابخانه دورترین روستای کشور هم قرار می‌گیرد. در دوره جدید مدیریت نهاد بحث انتخاب کتابدار مطرح و اجرا شد. تا به حال دو دوره این طرح انجام شده و دوره بعد اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: درباره جشنواره قصه‌گویی باید به این نکته اشاره کنم که از موازی‌کاری جلوگیری می‌کنیم. البته هر کاری هم موازی‌کاری نیست. ما آماده هم‌افزایی هستیم؛ بدون در نظر گرفتن تعصب سازمانی. اما تکرار برنامه‌ای با تعویض نام که ضعیف‌تر از آن برنامه اولیه برگزار شود خیلی جالب نیست. بیان فوتبالی‌اش این می‌شود که جشنواره قصه‌گویی ما در لیگ دسته یک قرار دارد و می‌خواهیم خودمان را آماده کنیم که به سطح لیگ برتر که کانون پرورش فکری برگزار می‌کند برسیم.

در بخش پایانی این مراسم علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: جشنواره کارتون کتاب از حیث آثاری که از کشورهای دیگر به آن می‌رسد قابل ملاحظه است. از دغدغه صاحبان آثار متوجه می‌شویم که نگرانی‌هایی که در کشور ما وجود دارد و یک هنرمند آن‌ها را می‌بیند، ظاهرا تنها به کشور ما مربوط نمی‌شود و دغدغه‌های جهانی‌اند؛ یعنی وقتی آثار هنرمندانی از اتریش، ترکیه و … را می‌بینیم، چنین دغدغه‌هایی در آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: این نگرانی درباره بخشی از فضای مجازی که ممکن است به مطالعه لطمه بزند وجود دارد. البته فضای مجازی مشکلی برای مطالعه ایجاد نمی‌کند اما نگرانی مورد نظر درباره آن بخشی است که به مسائل زودگذر و احساسی مربوط می‌شود.

مختارپور در پایان گفت: ما در انتشار و نمایش آثار شرکت کننده در جشنواره کارتون کتاب چندان موفق نبودیم و از اهالی رسانه و خبرنگاران می‌خواهیم کمک کنند تا این آثار و مفاهیم مربوط به ترویج کتاب بیشتر در معرض دید مردم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا