در مورد ژنیکوماستی چه می دانید؟ آیا میتوان آن را درمان کرد؟ ژنیکوماستی از کلمه یونانی “gyne” به معنی زن و “mastos” به معنی سینه ها می آید. ژنیکوماستی رشد غیر طبیعی یا تورم بافت پستان در مردان است که ممکن است ناشی از عدم تعادل هورمونی بین مقدار استروژن و تستوسترون تولید شده توسط بدن باشد. در این مقاله از بخش زیبایی و سلامت مردان دکتر سلام به بررسی ژنیکوماستی می پردازیم و در مورد عوارض و نحوه انجام آن صحبت خواهیم کرد.

ژنیکوماستی در چند سالگی رخ می دهد؟

این شرایط عموما در پسران نابالغ و مردان میانسال و مسن دیده می‌ شود. با افزایش سن مردان، تستوسترون بدن آن‌ ها به مقدار بیشتری به استروژن تبدیل می ‌شود. این کاهش تدریجی میزان تستوسترون باعث ژنیکوماستی ناشی از تحریک هورمونی، در مردان بالغ می شود. این مشکل ممکن است در یک پستان، هر دو یا روی نوک پستان، اطراف نوک پستان و یا کل منطقه سینه قابل مشاهده باشد.

ژنیکوماستی و کاهش سایز سینه در مردان + فیلم

ژنیکوماستی در مردانی که از آن رنج می ‌برند، می ‌تواند بر اعتماد به نفس آن‌ ها برای شرکت در محافل عمومی و در زندگی روزمره تاثیر بگذارد. دکتر مردکای بلو، جراح پلاستیک مقیم آمریکا، می ‌گوید: یادم می ‌آید که چند وقت پیش بیماری به من گفت: امروز روز زیباییست ولی من نمی‌ توانم از آن لذت ببرم. من نمی‌ توانم پیراهن خود را در استخر، کنار ساحل و یا هر مکان عمومی دیگری در بیاورم. برای بسیاری از مردم، ژنیکوماستی هم یک مشکل اجتماعی و هم فیزیکی است.

از نظر روان ‌شناسی نیز ژنیکوماستی می ‌تواند به خصوص در دوران بلوغ مخرب باشد و می ‌تواند بر زندگی اجتماعی افراد نیز تاثیر بگذارد. اما چیزی فراتر از یک عامل خجالت آور در مورد ژنیکوماستی وجود دارد که باعث می ‌شود این موضوع به این میزان ناراحت کننده باشد.

تجربه درد سینه در مردان مبتلا به ژنیکوماستی دور از انتظار نیست، دردی مشابه آنچه برخی از زنان در طول چرخه قاعدگی خود تجربه می‌ کنند. ترکیبی از درد، ناراحتی و مشکلات اجتماعی و فیزیکی باعث می ‌شود که ژنیکوماستی به موضوعی رنج آور برای مردان تبدیل شود.

در مردانی با ژنیکوماستی خفیف، می توان بدون نیاز به جراحی این مشکل را برطرف کرد، که این روش معمولا در پسران نابالغ مفید واقع می شود. اما اگر تورم یا افتادگی زیادی را در سینه خود تجربه کردید یا با ظاهر زنانه سینه خود احساس ناراحتی می کنید، مشورت با پزشک متخصص، روشی است که می توانید از این طریق، گزینه های در دسترس خود برای کاهش سایز سینه تان را بررسی کنید.

ژنیکوماستی و کاهش سایز سینه در مردان + فیلم

چه چیزی موجب ژنیکوماستی می ‌شود؟

ژنیکوماستی ممکن است به دلیل دامنه ای از عوامل به وجود آید. تشخیص علت این وضعیت ضروری است، چرا که ممکن است این شرایط به دلیل وجود یک وضعیت جدی ‌تر، مانند تومور به وجود آمده باشد. بررسی دقیق پزشکی می ‌تواند بهترین راه برای رسیدگی به مشکل و ادامه درمان را تعیین کند.

اینها عوامل اصلی هستند که پزشکان بر این باورند که باعث ایجاد ژنیکوماستی می شوند:

تغییرات طبیعی هورمونی:

استروژن و تستوسترون مسئولیت توسعه و حفظ ویژگی‌ های جنسی در مردان و زنان را بر عهده دارند. تستوسترون مسئول خصوصیات مردانه، مانند موی بدن و حجم عضلات است در حالی که استروژن مسئول ویژگی‌ های زنانه، مانند بزرگ کردن سینه ها است.

بسیاری از مردم نمی‌ دانند که مردان نسبت به زنان، به میزان بسیار کمتری استروژن تولید می‌کنند. ژنیکوماستی به دلیل عدم تعادل این دو هورمون به دلایل مختلف به وجود می آید. این عدم تعادل معمولا در طول یکی از سه مرحله مهم رشد اتفاق می ‌افتد:

نوزادی: بیش از ۵۰ درصد از نوزادان پسر با سینه های بزرگ به دنیا می‌ آیند، زیرا تحت تاثیر استروژن مادر قرار داشته اند. این تورم در نهایت بعد از چند هفته کاهش می یابد. بلوغ: ژنیکوماستی به دلیل تغییرات هورمونی گسترده در سن بلوغ بسیار رایج است. مقداری از رشد بافت سینه مرد، اغلب در دوران بلوغ رخ می ‌دهد و ممکن است این رشد تا 60 درصد نیز باشد. برای بسیاری از مردان این موضوع موقتی است، اما در برخی از افراد تکثیر بافت ‌های پستان ادامه خواهد یافت و حتی گاهی هم ر شد ادامه خواهد داشت. این شرایط معمولا بعد از چند ماه از بین می‌ رود، اما اگر تورم یا علایم دیگر بیش از شش ماه ادامه داشت، بهترین کار مشورت با پزشک متخصص است. میانسالی و پیری: از آنجا که با افزایش سن در مردان تستوسترون کم تر و استروژن بیشتری تولید می شود، این امر می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که منجر به ژنیکوماستی می‌ شود. بعضی اوقات این نشانه ‌ها به قدری ناچیز هستند که حتی مردان متوجه آن نمی‌ شوند. ذکر این نکته ضروریست که که سرطان پستان می ‌تواند در مردان مبتلا به ژنیکوماستی وجود داشته باشد، اگر چه این موضوع در مردان زیر 70 سال بسیار نادر است. استروئیدها و داروهای خاص:

همچنین ژنیکوماستی ممکن است یکی از اثرات جانبی داروهای خاص باشد. این موضوع به ویژه در بدنسازها و کشتی گیرها که از مکمل هایی بر پایه هورمون استفاده می کنند بسیار رایج است.

طبق گفته یک بدنساز حرفه‌ای، یک جراح پلاستیک و دکتر ریک سیلورمن، متخصص بی‌ هوشی، استروئیدهای آنابولیکی که با ژنیکوماستی مرتبط هستند، آن هایی اند که سبب تبدیل کردن ترکیبات به ترکیباتی استروژن مانند می شوند که در طی این فرایند، چربی ها و سلول های ماهیچه ها تحت تاثیر قرار می گیرند. این استروژن ها باعث تغییر در این نسبت می‌ شوند که این امر منجر به رشد بافت پستان می ‌شود. تستوسترون ها و آنادرول ها مقصران اصلی هستند، اما برخی از مشتقات دیگر تستوسترون هم می ‌تواند مسئول این وضعیت باشد.

داروهای زیر به عنوان عوامل ژنیکوماستی شناخته شده اند.

ضدافسردگی‌ های سه ‌حلقه ‌ای شیمی‌ درمانی مخصوص بیماران سرطانی استروئیدهای آنابولیک و آندروژن ها داروهای ایدز. ژنیکوماستی گاهی در افراد مبتلا به اچ آی وی که یک درمان ضد ویروسی بسیار فعال (HAART) را دریافت می‌ کنند، ایجاد می شود. داروهای ضد اضطراب (دیازپام و …) ضد اندروژن ها که بزرگی پروستات، سرطان پروستات و بیماری‌ های دیگر را درمان می ‌کنند. بعضی از آنتی ‌بیوتیک ها برخی از داروهای زخم معده برخی از داروهای قلبی مواد مخدر

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض مواد تشکیل ‌دهنده فعال در ماری ‌جوانا، می ‌تواند منجر به کاهش میزان تستوسترون، کاهش میزان تستیکولار (حجم بیضه) و ناهنجاری در ظاهر و عملکرد اسپرم شود. اگرچه ارتباط بین ماری‌ جوانا و ژنیکوماستی به طور قطعی ثابت نشده است، اما بسیار محتمل است.

مصرف الکل، آمفتامین ها، هروئین و متادون از عوامل مهم دیگر هستند.

شرایط سلامتی مختلف

شرایط زیر سبب ژنیکوماستی در برخی از افراد می شود:

پرکاری تروئید بیماری ‌های کلیوی چاقی تومورها سو تغذیه بیماری کبد و سیروز

ژنیکوماستی و کاهش سایز سینه در مردان + فیلم

تشخیص بزرگ شدن سینه در مردان: علائم و نشانه ‌ها

علاوه بر برجستگی نوک سینه و یا تورم سینه ها، علائم دیگری نیز وجود دارند که به شما در تشخیص ژنیکوماستی کمک می کنند. در برخی موارد فقط یک سینه بزرگ می شود. این به عنوان ژنیکوماستی یک طرفه شناخته می ‌شود. در موارد دیگر، هر دو سینه‌ بزرگ می‌ شوند. بافت چربی ممکن است در پشت نوک سینه، اطراف نوک سینه و یا کل سینه جمع شود.

در زیر لیست کوتاهی از علائم وجود دارد که نشان می ‌دهد که آیا شما از ژنیکوماستی رنج می‌ برید یا خیر:

بافت غده ای متورم پستان حساسیت پستان تورم نوک سینه ترشح از یک یا هر دو پستان

فیلم جراحی ژنیکوماستی

پسودوژنیکوماستی در برابر ژنیکوماستی

بزرگ شدن سینه در مردان همیشه ناشی از عدم تعادل هورمونی نیست. پسودوژنیکوماستی و ژنیکوماستی ممکن است دارای علائم مشابهی باشند، اما علل و درمان‌ این دو کاملا متفاوت هستند.

پسودو ژنیکوماستی اساسا رشد سینه مرد به دلیل وجود ذخایر چربی است در حالی که ژنیکوماستی به علت رشد غدد ایجاد می ‌شود.

در پسودو ژنیکوماستی، فرد از وجود ذخایر چربی زیاد رنج می‌ برد و این احتمالا به دلیل تناسب اندام نامناسب یا چاقی مفرط است. این بافت چربی، نرم است و به طور کلی با افزایش چشمگیر وزن در طول زندگی همراه است. آیا شما دچار پسودو ژنیکوماستی هستید؟ اگر مطمئنید که تورم سینه هایتان به علت وجود چربی است، یک لیپوساکشن جزئی، تنها چیزیست که به آن نیاز دارید. در برخی موارد نیز این مشکل می ‌تواند با رژیم غذایی و ورزش درمان شود.

در ژنیکوماستی، فرد دارای بافت اضافی غده پستان است. برای بررسی اولیه وجود این مشکل آزمایشات خون و ماموگرافی تجویز می‌ شوند. اگر به هر دلیلی آزمایشات بی‌ نتیجه باشد، آزمایشات اضافی ای انجام خواهد شد که می ‌تواند شامل سی تی اسکن ، اسکن ام ‌آر آی و … باشد. این آزمایشات معمولا برای تعیین ژنیکوماستی یا مشکلات جدی تری مانند سرطان سینه انجام می گیرد.

ژنیکوماستی و کاهش سایز سینه در مردان + فیلم

درجه بندی بزرگ شدن سینه در مردان: از متوسط تا شدید

ژنیکوماستی ممکن است در هر فرم و اندازه ای وجود داشته باشد. اکثر سیستم ‌های درجه ‌بندی، شدت وضعیت را از ۱ تا ۴ نشان می ‌دهند، که درجه ۴ بسیار شدید است، ولی برخی از درجه بندی دقیق تری استفاده می کنند و دو تا سه درجه دیگر نیز به درجه بندی موجود می افزایند.

نوع ۱

ژنیکوماستی نوع ۱ باعث تورم نوک پستان می شود و در میان مردان لاغرتر رایج است. جراحی با بی‌ حسی موضعی انجام می‌ شود.

نوع ۲

تقریبا ۹۰ درصد از بافت غده ای اضافی در نوع ۲ می ‌تواند از طریق عمل جراحی خارج شود. لیپوساکشن نیز ممکن است انجام شود.

نوع ۳

در نوع 3، سینه‌ ها در زاویه ۴۵ تا ۶۰ درجه از سینه خارج شده اند. برای از بین بردن بافت اضافی جراحی لازم است.

نوع ۴

ژنیکوماستی نوع ۴ با افتادگی پوست و بافت سینه و قرارگیری پستان در زاویه ۶۰ – ۹۰ نسبت به سینه مشخص می ‌شود. برای از بین بردن بافت اضافی پستان و افتادگی پوست جراحی انجام می‌ شود.

نوع ۵

افتادگی بافت پستان، از طریق روشی مخصوص برطرف می شود و برداشتن پوست اضافی نیز نیازمند جراحی است.

نوع ۶

نوع ۶ با افتادگی شدید بافت پستان موجود در زیر سینه همراه است. برای صاف کردن پستان و از بین بردن توده های چربی لازم است که جراحی و لیپوساکشن انجام شود.

نوع ۷

این آخرین مرحله ژینوکوماستی است و با افتادگی قابل توجه و حجم بالای سینه همراه است. برای از بین بردن بافت اضافی جراحی لازم است.

ژنیکوماستی و کاهش سایز سینه در مردان + فیلم

هزینه جراحی ژنیکوماستی چقدر است؟

هزینه جراحی بر روی سینه مردان می ‌تواند به طرز گسترده ‌ای متفاوت باشد. طبق آمار انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، در سال ۲۰۱۴ میانگین هزینه جراحی کاهش ژنیکوماستی در ایالات ‌متحده حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار بود.

با این حال، این قیمت لزوما شامل بی‌ هوشی، ابزارهای اتاق عمل یا سایر هزینه‌ های مرتبط نیست و با توجه به موارد زیر هزینه نهایی چیزی در حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار است:

هزینه بی هوشی هزینه‌ های بیمارستان یا لوازم جراحی آزمایشات پزشکی لباس ‌های پس از جراحی داروهای تجویزی دستمزد جراح

همچنین ممکن است با توجه به سطح تجربه جراح، جراحی مورد نظر و محل زندگی تان هزینه جراحی متفاوت باشد. بنابراین این جراحی ارزان نیست و برای بسیاری از مردم خارج از توان مالی است.

و به خاطر داشته باشید که اگر این هزینه ‌ها کمی بیشتر از توان مالی شماست، بسیاری از جراحان پلاستیک برنامه ‌های تامین مالی را در اختیار بیمار قرار می دهند، پس حتما از جراح خود در مورد روش های پرداخت هزینه سوال کنید.

عمل بزرگی سینه در مردان و بیمه سلامت

متاسفانه، اغلب برنامه ‌های بیمه سلامت، اصلاح ژنیکوماستی را پوشش نمی ‌دهند. با این حال، سیاست ‌های شرکت های بیمه مختلف تا حد زیادی متفاوت است، بنابراین تحقیقات لازم را انجام دهید.

آماده سازی برای مشاوره اولیه

زمانی که اولین مشاوره جراحی ژنیکوماستی را آغاز می ‌کنید، آماده باشید که درباره موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

اهداف شما از جراحی تمام شرایط پزشکی تان، آلرژی‌ های غذایی و یا درمان‌ های پزشکی که در حال حاضر درگیر آن ها هستید هر دارویی که به طور مرتب مصرف کنید: داروهای تجویزی، استروئید، ویتامین، مکمل‌ های غذایی، الکل، تنباکو، یا مواد مخدر تفریحی مانند کوکائین. هر عمل جراحی که قبلا داشته اید

همچنین ممکن است پزشک تان بخواهد که:

وضعیت سلامت عمومی تان و هر گونه شرایط سلامتی دیگر و یا عوامل خطرزا را بررسی کند. یک کپی از سوابق پزشکی تان در اختیار داشته باشد. درباره گزینه ‌های درمانی صحبت کند و یک دوره درمانی توصیه کند. درباره نتایج احتمالی اصلاح ژنیکوماستی و هر گونه عوارض احتمالی صحبت کند. در مورد نوع بی ‌هوشی که او برای جراحی شما مناسب می داند، صحبت کند. آزمایشات تشخیصی برای تعیین علت ژنیکوماستی انجام دهد. سینه را معاینه کند و اندازه دقیق سینه، کیفیت پوست و محل قرارگیری سینه ها را یادداشت کند.

در روزهایی که به عمل جراحی تان نزدیک می ‌شود، ممکن است پزشک تان از شما بخواهد که:

برای آزمایش به آزمایشگاه بروید و یک آزمایش پزشکی کامل انجام دهید. داروهای خاصی را مصرف کنید و یا مصرف داروهای دیگرتان را تنظیم کنید. سیگار کشیدن را رها کنید. از مصرف آسپرین و یا هرگونه مکمل ‌های گیاهی اجتناب کنید چون آن‌ ها می ‌توانند خونریزی را افزایش دهند.

موفقیت و امنیت جراحی ژنیکوماستی تا حد زیادی به شما بستگی دارد که در طی مشاوره تان صادق باشید. آماده باشید که به سوالاتی در مورد سلامتی، انتظارات و سبک زندگی کلی خود پاسخ دهید و در مورد هر چیزی که در مورد جراحی مطمئن نیستید بپرسید.

ژنیکوماستی و کاهش سایز سینه در مردان + فیلم

چک لیست: سوالاتی که باید از دکتر خود بپرسید آیا من گزینه مناسبی برای این عمل هستم؟ برای مشاهده بهترین نتیجه چه انتظاراتی از من دارید؟ کجا و چگونه عمل من را انجام می دهید؟ کدام تکنیک جراحی برای من مناسب است؟ آیا به طور خاص در زمینه جراحی پلاستیک آموزش ‌دیده اید؟ چند سال تجربه جراحی پلاستک دارید؟ انتظار چه مدت زمانی را برای بهبودی داشته باشم و در طی بهبودی به چه کمک هایی نیاز دارم؟ خطرات و پیچیدگی‌ های مربوط به روش جراحی من چیست؟ مشکلات چگونه اداره می ‌شوند؟ اگر از نتیجه عمل ناراضی باشم، چه گزینه‌ هایی برای من وجود دارد؟ آیا عکس های قبل و بعد از عمل مرتبط با روش من موجود است؟ به طور منطقی می‌ توانم انتظار چه نتایجی را داشته باشم؟

جراحی ژنیکوماستی شما: گام به گام

نتیجه مورد نظر جراحی سینه مردان، کاهش اندازه سینه و تمام بافت اضافی سینه با هدف نهایی بهبود ظاهر و بافت سینه است. جراحی ژنیکوماستی باید هرگونه ناراحتی جسمی مرتبط با این شرایط را کاهش داده و یا از بین ببرد.

جراحی کاهش ژنیکوماستی احتمالا در یک دپارتمان جراحی و یا یک بیمارستان معتبر انجام خواهد شد. این عمل ‌های جراحی تقریبا همیشه به صورت سرپایی انجام می ‌شوند. مطمئن شوید که کسی را دارید که بتواند شما را در طول مراحل جراحی همراهی کند و در طول اولین شب بعد از جراحی در بیمارستان بماند.

برای مردان با ژنیکوماستی نوع 7 و دارای بافت اضافی زیاد پستان، ممکن است بیش از یک جراحی مورد نیاز باشد. با این حال، این جراحی ها در وهله اول نیز می‌ توانند مزایایی را به ارمغان آورند.

جراحی در سه مرحله انجام می ‌شود.

۱. بیهوشی

گزینه ‌های بیهوشی شامل مسکن ‌ها و بی ‌هوشی عمومی می ‌شوند. بسته به نوع درمان و درجه ژنیکوماستی، جراح شما بهترین گزینه را برایتان توصیه می ‌کند. بی‌ هوشی عمومی، تزریق وریدی و بی‌ هوشی موضعی همه در یک زمان برای جراحی کاهش اندازه سینه مردان مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

۲. لیپوساکشن

در مواردی که سینه ‌ها در درجه اول قرار دارند و ناشی از بافت اضافی چربی هستند، لیپوساکشن به تنهایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این روش شامل فرو بردن یک لوله توخالی از طریق چند شکاف کوچک است. سپس این لوله در یک حرکت کنترل ‌شده به عقب و جلو حرکت می‌ کند تا هر گونه چربی اضافی را شل کند تا بعد از آن به وسیله مکش از بدن خارج شود.

برای ژنیکوماستی متوسط و پیشرفته از لوله های لیپوساکشن خاصی برای دسترسی به بافت های چربی و غدد استفاده می شود. در صورت نیاز سایر تکنیک‌ های خاص می ‌توانند حجم اطراف سینه را کاهش دهند و یا برای داشتن ظاهری طبیعی موقعیت نوک پستان را تغییر دهند.

چند تکنیک لیپوساکشن مختلف وجود دارد که پزشک شما می ‌تواند از طریق آن ها هر گونه چربی اضافی ناشی از ژنیکوماستی را از بین ببرد. او پیش از عمل جراحی در مورد تکنیکی که فکر می‌ کند برای شرایط شما مناسب تر است، صحبت خواهد کرد.

۳. برداشت

برداشت زمانی توصیه می شود که برای اصلاح ژنیکوماستی نیاز به حذف بافت غده ای سینه و پوست اضافی باشد. در هنگامی که نیاز به کاهش سایز دور سینه و همچنین تغییر مکان نوک پستان است نیز این کار لازم است. الگوهای برداشت، بسته به ترجیحات جراح تان و ویژگی ‌های مورد نظر شما متفاوت خواهند بود.

ژنیکوماستی و کاهش سایز سینه در مردان + فیلم

خطرات و ایمنی جراحی سینه مردان

همانند هر جراحی دیگری، این روش نیز خطراتی را در پی دارد. پس شما باید ساده ترین و کم مخاطره ترین روش ممکن را برای ژنیکوماستی انتخاب کنید. با این وجود، همیشه باید از پیچیدگی‌ های بالقوه ای که ممکن است در طول هر جراحی ای رخ دهد، آگاه باشید.

اینها برخی از خطراتی هستند که باید قبل از موافقت با عمل کاهش ژنیکوماستی نسبت به آن آگاه باشید:

واکنش‌ های آلرژیک بالقوه به نوار، مواد بخیه، چسب ها، آماده ‌سازی‌ های موضعی یا مواد تزریق ‌شده خطرات بی ‌هوشی عمومی، همانند هر روش جراحی دیگری که نیازمند بی هوشی است، وجود دارد. تجمع خونی؛ معمولا در خارج از رگ های خونی و معمولا به صورت مایع بدون بافت. لخته ‌های خونی عدم تقارن سینه، کانتور و یا شکل نامنظم تغییرات در حس های نوک پستان و یا سینه (موقت یا دائمی) آسیب موقت یا دائم به ساختارهای عمیق ‌تر مانند اعصاب، رگ ‌های خونی، ماهیچه ‌ها و ریه ‌ها ترومبوز وریدی عمقی، عوارض قلبی و ریوی مرگ بافت چربی سینه (به عنوان نکروز چربی نیز شناخته می ‌شود.) سروما (تجمع مایع اضافی) عفونت درد دائمی ماندن جای زخم به طور خفیف و آشکار نیاز به جراحی اصلاح کننده

این خطرات و سایر موارد خاص مربوط به شرایط شما باید قبل از اینکه به شما اجازه عمل جراحی داده شود، به طور کامل توسط پزشک تان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. حتی اگر احتمال ایجاد خطر کم و جزئی نیز وجود دارد، در مورد آن با پزشکتان صحبت کنید.

به عنوان مثال، ممکن است جراح تان قادر نباشد تا تنها با یک جراحی، نتایج بهینه را به دست آورد و ممکن است برای درمان هر گونه عوارض بالقوه باقیمانده از جراحی اولیه و یا تغییر مکان سینه ها، جراحی دیگری نیاز باشد.

شما باید مطمئن شوید که در مورد تمامی عوارض بالقوه روش انتخابی تان آگاهی کامل دارید. داشتن اضطراب به دلیل خطرات ممکن و یا ظاهر جدید کاملا طبیعی است. و هنگامی که درباره هر یک از مسائل با پزشک خود صحبت می کنید خجالت را کنار بگذارید.

پس از جراحی انتظار چه چیزی را باید داشت؟

در چند هفته اول بعد از جراحی باید انتظار تورم، کبودی و احساس کاهش را در سینه و نوک سینه تان داشته باشید. اکثر این نشانه ‌ها در عرض چند هفته به تدریج کاهش خواهند یافت و جای زخم دائمی زیادی باقی نمی ماند.

بلافاصله بعد از جراحی مسکن ها در برابر هرگونه ناراحتی بالقوه به شما کمک خواهند کرد و در کنار آن استفاده از آنتی ‌بیوتیک مانع عفونت می شود. بانداژی به منظور کمک به نگه داشتن سینه ها بر روی آن ها قرار داده می شود تا بهبودی سریع تری حاصل شود. در برخی موارد، ممکن است یک لوله باریک کوچک به طور موقت در زیر پوست قرار داده شود تا هر گونه خون اضافی یا مایعی که ممکن است جمع شود، را تخلیه کند. اطمینان حاصل کنید که برش های ایجاد شده در طی جراحی، دچار تورم نشده اند و تحت فشارهای شدید قرار نگرفته اند. پزشک شما هر دستورالعمل خاصی را که برای مراقبت کامل از محل جراحی نیاز باشد ارائه می دهد. به علائمی مانند تنگی نفس غیر عادی و ضربان قلب نامنظم و غیرعادی توجه کنید. احتمال بروز چنین مشکلاتی کم است اما اگر این علائم پدیدار شوند احتمال دارد که ناشی از مشکلات پزشکی جدی تری باشند و باید در اسرع وقت جراح خود را درباره آن ها مطلع کنید.

بهبودی طولانی‌ مدت

تا یک ماه پس از عمل جراحی از شرکت در تمرینات و یا هر نوع ورزش شدیدی خودداری کنید. بهبودی معمولا بین ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد، اگرچه مقدار زمان بهبودی، از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. از مصرف مواد مخدر و یا استروئیدهایی که باعث بازگشت ژنیکوماستی می شوند خودداری کنید. وزن خود را در وضعیت پایدار و سالمی نگه دارید.

نتایج ناقص روند جراحی بلافاصله قابل‌ مشاهده است و با گذشت زمان هر گونه ورم بعد از جراحی ناپدید خواهد شد و خطوط برش به طور کامل محو می شوند. نتایج نهایی به طور کامل در طی چند ماه آشکار می ‌شوند. هر درمان جراحی برای اصلاح ژنیکوماستی شامل بریدگی ‌هایی است و در حالی که بیشتر این خطوط برش در خطوط طبیعی سینه پنهان می شوند، اما احتمال اینکه برخی از آن ‌ها قابل‌ مشاهده باشند نیز وجود دارد.