10 ماه بعد از استقرار معاونت اقتصادی، تغییری در نیرو‌های اقتصادی آن ایجاد نشد


10 ماه بعد از استقرار معاونت اقتصادی، تغییری در نیرو‌های اقتصادی آن ایجاد نشد

نماینده لارستان گفت: با وجود گذشت 10 ماه از استقرار معاونت اقتصادی در وزارت خارجه، تغییری در کار این وزارت‌خانه و نیروی اقتصادی آن ایجاد نشده است.

10 ماه بعد از استقرار معاونت اقتصادی، تغییری در نیرو‌های اقتصادی آن ایجاد نشدبه گزارش ایران اکونومیست، جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در صحن علنی امروز (دوشنبه ۸ بهمن ماه) بر اساس سوال خود از ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مبنی‌بر اینکه علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل به کار در امارات چیست، گفت: در تاریخ آبان ماه ۹۷ به صورت کتبی از وزارت خارجه خواستم تا اطلاعاتی در این مورد به بنده ارائه کنند، اما علی‌رغم پیگیری‌ها به صورت شفاهی و کتبی هیچگونه پاسخی از این وزارت‌خانه دریافت نکردم.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه مسئول دیپلماسی اقتصادی در دوره جنگ و صلح است و راه عبور از تحریم و ورود ارز و کالا همین دیپلماسی اقتصادی است.

جعفرپور تأکید کرد: بر اساس بند ۱۱ سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید از دیپلماسی اقتصادی جهت رفع مشکلات استفاده شود و این وزارت‌خانه همچنین بر اساس وظایف خود مسئول هماهنگی دستگاه‌های مختلف با خارج از کشور است.

نماینده مردم لارستان با بیان اینکه ۲ ایراد به وزارت امور خارجه وارد است، گفت: بخش ساختاری اولین ایراد این وزارت‌خانه است، ظریف در سال ۹۶ اعلام کرد بخش دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه احیاء می‌شود و بعد از آن سخنگوی وزارت خارجه امسال از معاونت اقتصادی در این وزارت‌خانه به عنوان بخشی قدرتمند یاد کرد، اما گفت: برای عدم سوءاستفاده آمریکا نمی‌توان گزارشی از عملکرد این معاونت ارائه داد.

وی تأکید کرد: سال گذشته در حالی که ترامپ تحریم‌هایی را علیه ما اعمال می‌کرد، آقای انصاری سفیر سابق کشورمان در هند به عنوان معاونت اقتصادی وزارت خارجه انتخاب شد، اما چند ماه در محل کار خود حضور نیافت و همچنان در سفارت هند باقی ماند.

جعفرپور افزود: طی این ۱۰ ماه که از فعالیت معاونت اقتصادی می‌گذرد، ما هیچ گزارشی حتی به صورت محرمانه دریافت نکردیم، در سایت معاونت اقتصادی هم تنها اخبار اقتصادی به روز می‌شود و هیچ نشانی از گزارشی درباره عملکرد این معاونت نیست گویا وزارت امور خارجه تنها به دلیل وجود فشار‌ها و نه به خاطر نیاز کشور این معاونت را راه‌اندازی کرده است.

نماینده مردم لارستان در بخش دوم از سوال خود، اظهار کرد: ۱۰ ماه از استقرار معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه می‌گذرد، اما تغییری در تعداد نیروی اقتصادی و حوزه عملکردی آن ایجاد نشده است.

وی با اشاره به مباحث بودجه‌ای هم، گفت: تجار ما در عراق حاضر هستند برای استفاده از نظرات کارشناسان اقتصادی در سفارت‌مان در این کشور هزینه و بودجه آن را هم بپردازند، اما تا جایی که من می‌دانم اتفاقی در این مورد نیافتاده است.

جعفرپور بیان کرد: ما می‌توانیم با استفاده از نکات مثبت و قوت وزارت خارجه در عراق، سوریه و یمن استفاده اقتصادی داشته باشیم، اما حتی در موضوع تحریم قطر هم نتوانستیم با قدرت عمل کنیم.

نماینده مردم لارستان با بیان اینکه ایران در زمان تحریم قطر راه‌های دریایی و هوایی خود را به روی این کشور باز کرد، گفت: صادرات ما به قطر در ۹ ماهه اول حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود، اما ترکیه توانست ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون دلار به قطر صادرات داشته باشد همچنین صادرات ترکیه در ۴ ماه اول تحریم قطر ۹۰ درصد افزایش داشت.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل بروز این اتفاق، دیپلماسی فعال اقتصادی ترکیه نسبت به دیپلماسی اقتصادی ماست، فاصله ایران تا دوحه ۴۰ دقیقه است، اما از آنکارا تا دوحه ۱۲۰ دقیقه است، ولی ترکیه برای ارسال و صادرات بار‌های خود به این کشور تخفیف قرار داده، اما ما نه.

جعفرپور بیان کرد: قطر تنها یک بندر به اندازه سوله در اختیار ما قرار داد، ولی ترکیه حتی تا ساخت ورزشگاه و ... در این کشور هم پیش رفت لذا باید وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی فعال‌تر و قدرتمند‌تر عمل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!