تنبیه خاص معلم کوهرنگی برای دانش‌آموزانی که درس نمی‌خوانند


تنبیه خاص معلم کوهرنگی برای دانش‌آموزانی که درس نمی‌خوانند

این دومین بار است که در چند روز گذشته در شهرستان کوهرنگ، ماجرای تنبیه دانش‌آموزان، از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سردرمی‌آورد.

تنبیه خاص معلم کوهرنگی برای دانش‌آموزانی که درس نمی‌خوانند
این بار معلم کوهرنگی برای تنبیه دانش‌آموزانی که درس نمی‌خوانند، روش خاصی را اجرا کرده است.

در این کلیپ معلم از دانش‌آموزانی که درس نخوانده‌اند می‌خواهد که با چوب تنبیهش کنند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ، کوروش اکبری ضمن تأیید محتوای این کلیپ، اظهار کرد: در حال حاضر پرونده این معلم برای بررسی به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری ارسال و برابر مقررات برخورد خواهد شد.

دکترای روانشناسی در چهارمحال و بختیاری با اشاره تنبیه دانش‌آموزان توسط معلمان، اظهار کرد: تنبیه در هر شرایط از نظر روانشناسی آثار سو هیجانی و عاطفی شدید و فیزیولوژیکی و جسمی دارد.

طیبه شریفی افزود: منظور از تنبیه اصلاح یک رفتار غلط است، اما با تنبیه بدنی در حقیقت یک هیجان منفی در فرد تنبیه شونده ایجاد می‌شود و دیگر به حرف تنبیه کننده گوش نخواهد داد و حتی در غیاب این شخص، رفتار خود را با شدت بیشتری بروز می‌دهد.

شریفی تصریح کرد: برای تنبیه شونده، تنبیه توجیه شده و بعد‌ها این فرد نیز از روش تنبیه استفاده خواهد کرد.

شریفی ادامه داد: همواره به جای تنبیه از جانشین تنبیه استفاده شود به این شکل که اگر دانش‌آموزی درس نخواند، رفتار‌های مثبت او غیر از درس خواندن تقویت شود یا حتی اگر یک مطلب کوچک درسی را آموخته است برای این رفتار تشویق شود تا در نهایت به مرور زمان این رفتار مثبت دانش‌آموز، افزایش یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اضافه کرد: در این صورت دیگر جایی برای رفتار منفی باقی نمی‌ماند و به خودی خود رفتار منفی حذف خواهد شد.

وی در خصوص اینکه استفاده از تنبیه بدنی یک خشونت است، تصریح کرد: شخصی که از این روش تنبیه استفاده می‎‌کند شاید دارای ناکامی‌هایی بوده و یا تنبیه کردن را در طول زندگی خویش آموخته و اکنون از آن استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه راه‌حل‌های مسئله مدار و هیجان مدار برای تنبیه وجود دارد، تاکید کرد: استفاده از تنبیه بدنی همان راه‌حل هیجان مدار است که روش درستی نیست.

شریفی استفاده از روش جانشین تنبیه مانند روش‌های جبران و محرومیت را از راه‌حل‌های مسئله مدار عنوان کرد و گفت: در این روش اگر دانش‌آموز درس نخواند، می‌توان به او گفت که باید این درس را بخواند و برای مثال تا یک ساعت دیگر آماده باشد و یا اینکه جریمه شود و علاوه بر درس خوانده نشده یک درس دیگر را نیز بخواند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: این روش‌ها بعد از روش تقویت رفتار مثبت دانش‌آموز، در صورت عدم دریافت نتیجه مطلوب، استفاده خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید