نگاه اهالی رسانه به پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم


نگاه اهالی رسانه به پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم

در یادداشتی ضرورت و اهمیت برگزاری جشنواره تلویزیونی جام جم را از نگاه اهالی رسانه بررسی کرده ایم.

نگاه اهالی رسانه به پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جمبه گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی سیما، جشنواره تلویزیونی «جام جم» فرصتی برای انعکاس دستاورد‌ها و عینی کردن آمار بالای مخاطبان تلویزیون است که هر ساله با برگزاری آن می‌توان شاهد بروز استعداد‌ها در عرصه‌های مختلف تلویزیون بود. رویداد مهمی که اهالی رسانه نیز به اهمیت برگزاری آن و ایجاد رقابت و انگیزه میان تولید کنندگان اشاره کردند.

در ادامه نظر برخی فعالان رسانه‌ای را درباره جشنواره جام جم بخوانید؛

نیما بهدادی مهر ـ روزنامه نگار

جشنواره تلویزیونی جام جم از مهم‌ترین رویداد‌های رسانه‌ای کشور و تلاشی برای پاسداشت تلاش‌های شکل گرفته در سیما برای تامین و تولید برنامه‌هایی برای همه سلایق است. بدیهی است این جشنواره می‌تواند علاوه بر ایجاد انگیزه برای برنامه سازان جوان و بیدارسازی میل رقابت برای تولید برنامه‌های با کیفیت در آنها، به عرصه‌ای برای قدردانی از هنرمندان پیشکسوت هم بدل شود.

جشنواره تلویزیونی جام جم می‌تواند با تفکیک دقیق و هدفمند بخش‌هایی که برای آن‌ها جایزه در نظر گرفته شده، همچنین طراحی تندیسی شکیل و زیبا در جایگاه یک رویداد رسانه‌ای بسیار حرفه‌ای و مهم‌تر از قبل خود را نمایان کند. به عنوان مثال اگر فجر را با سیمرغ و دنیای تصویر را با تندیس حافظش می‌شناسند، ایجاد یک نماد مهم برای این جشنواره ضروری است. نمادی که می‌تواند فراتر از جنس بلورین، زرین یا سیمین آن اشاره به جایگاه تاریخی تلویزیون در همراهی با مردم و پوشش دهی به نیاز‌های همه جانبه آن‌ها باشد.

رکسانا قهقرایی ـ روزنامه نگار

علی رغم حیات و برگزاری جشنواره‌های متکثر در حوزه سینما، جشنواره جام جم را می‌توان تنها عرصه ارزیابی تولیدات هر ساله سیما ارزیابی کرد. رصد کنداکتور شبکه‌های سراسری و متعدد تلویزیون، آن هم در رسانه‌ای که با مخاطبان میلیونی سر و کار دارد و حتی به روستا‌های کوچک و دور افتاده نیز به مدد تکنولوژی نفوذ یافته است، قطعا یک ضرورت است. بر این ضرورت باید اهمیت بازنگری پیوسته در عملکرد و فعالیت‌های آن را در دورانی که عصر رسانه نامیده شده است، اضافه کرد.

به نظر می‌رسد فعالیت و برگزاری این جشنواره علی رغم نقاط ضعف و قوت آن در گام اول اتفاقی مثبت و درخور است. با این وجود پرهیز از برخی رویه‌های تکراری نظیر ترکیب گروه‌های انتخاب و داوری، مدیران و دبیران بخش ها، بهره گیری از سایر رسانه‌ها جهت درگیر کردن بیشتر مردم و بازنمایی متفاوت‌تر در سطح جامعه، برون سپاری برخی امور اجرایی و ستادی جهت پویایی و خارج شدن از روند بوروکراتیک و اداری از جمله مواردی است که می‌تواند به بهبود کیفی این جشنواره کمک کند. ضمن این که شاید اضافه شدن بُعد بین المللی به این رویداد فرهنگی و هنری بتواند نقاط ضعف و قوت رسانه ملی را دست کم در مقایسه با تلویزیون‌های دولتی مشابه در کشور‌هایی که دارای شرایط اقلیمی و فرهنگی نزدیک به کشورمان هستند، آشکار کند.

امید سهرابی ـ خبرنگار

بی شک یکی از محرک‌های جریان سریال‌سازی در رسانه ملی، ایجاد انگیزه در فیلمسازان است. شاید یکی از کار‌هایی که بتواند این انگیزه را در هنرمندان دغدغه‌مند به وجود آورد، برگزاری جشنواره و معرفی سالیانه آثار برگزیده رسانه ملی باشد، اتفاقی که چند سالی است آغاز شده و حال در پنجمین سال برگزاری خود به سر می‌برد.

جشنواره تلویزیونی «جام جم» اگر چه مسبوق به سابقه چندانی نیست؛ اما با همین قدمت اندکش باعث شده است که فیلمسازان بیشتری انگیزه تولید فیلم، سریال و برنامه تلویزیونی پیدا کنند، انگیزه‌ای که نه تنها آثار تلویزیونی را افزایش داده، بلکه باعث افزایش کیفیت هر چه بیشتر این آثار شده است.

شاید مهم‌ترین نکته در برگزاری این جشنواره، داوری‌های تخصصی بخش‌های مختلف این جشنواره باشد و این مهم محقق نمی‌شود، مگر با به کارگیری کارشناسان خبره در هیئت داوران این جشنواره.

دست آخر باید گفت، برگزاری جشنواره تلویزیونی «جام جم» اگرچه دیر آغاز شد؛ اما برگزاری پیوسته آن در سال‌های آینده، نوید روز‌های روشن و بهتری را برای رسانه ملی می‌دهد.

میلاد نجفی ـ روزنامه نگار

در سال‌های اخیر و با گسترش رسانه‌های مختلف ـ خصوصاً در فضای مجازی ـ تلویزیون رقبای جدیدی پیدا کرده که همین فضای رقابت باعث از بین رفتن انحصار در تولید و انتشار محتوا شده است. همین تعدد رسانه‌های رقیب باعث سخت شدن کار رسانه ملی می‌شود. سیما باید در کنار رقبایی که احتمالا برخی از محدودیت‌ها و معذوریت‌های رسانه رسمی را ندارند، حرکت کند. البته با تمام این تفاسیر تحلیل‌های واقعی نشان می‌دهد که رسانه ملی هم‌چنان جایگاه راهبردی‌اش را حفظ کرده و برای غالب جامعه رسانه مرجع و انتخاب اول است.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باعث دوام آوردن تلویزیون در این رقابت می‌شود؛ پایش و تحلیل تولیدات است. جشنواره جام‌جم بزرگ‌ترین مرجع برای چنین اقدامی است. جام‌جم سال به سال تخصصی و دقیق‌تر شده و در جشنواره سال جاری با بررسی جزیی و تخصصی برنامه‌ها قدم بلندی در جهت ارتقای کیفی این مجموعه برداشته است. یکی دیگر از امتیازات جشنواره امسال توجه ویژه به تولیدات موضوعی در حوزه انقلاب اسلامی است. در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، توجه و تقدیر از تولیدات این حوزه اقدامی ارزشمند است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو