وزیر خارجه ونزوئلا سناتور روبیو را طراح کودتا در کشورش دانست


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (/fa/component/roojanews/frame.html?href=http://www.iribnews.ir/)؛ وزیر...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امور خارجه ونزوئلا در گفتگویی اختصاصی با شبکه تلویزیونی راشاتودی تاکید کرد: آمریکا نه تنها طراح اصلی کودتا در ونزوئلاست بلکه از نزدیک بر اجرای آن نیز نظارت دارد.
خورخه آرازا، گفت: رئیس حزب مخالف دولت (خوآن گوایدو) به شدت از سوی روسایش (در واشنگتن) زیر فشار قرار دارد. روزنامه ی نیویورک تایمز از مارکو روبیو با نام «برکنار کننده ی ارشد» یاد کرده؛ یعنی شخص اصلی که پشت کودتا قرار دارد. فشاری که از سوی این سناتور به شدت تندرو و افراطی وارد می شود سبب شده گروه مخالف دولت در ونزوئلا، دست به کارهایی عجیب و غریب و مغایر با قانون اساسی بزند؛ چنین اقدام هایی می تواند به اقتدار و حاکمیت ونزوئلا آسیب برساند. اما آنها نمی توانند به نهادهای قانونی دولت ضربه بزنند. دولت آمریکا نه تنها کودتا را طراحی کرده بلکه بر اجرای آن نیز نظارت دارد و کودتا را راهبری می کند. ما داریم حملاتی را که از واشنگتن و از دولت های هم سو با آمریکا در آمریکای لاتین و اروپا ضد ونزوئلا صورت می گیرد خنثی سازی می کنیم.
وی افزود اگر گروه مخالف موافقت کند و برای گفتگو با ما بر سر میز مذاکره بنشیند ما هر لحظه آماده گفتگو هستیم. هرگز از گفتگو سر باز نزده ایم؛ این گروه مخالف است که مدام تغییر عقیده می دهد، برای گفتگو اعلام آمادگی می کند اما به ناگاه میز گفتگو را رها می سازد. من علاقمند هستم که مخالفان (دولت) از روسای خود در واشنگتن اجازه بگیرند و وارد گفتگو شوند تا بتوانیم دست بدست هم داده و بر اساس قانون اساسی ونزوئلا، راه حلی برای این وضعیت بیابیم. این فرصتی عالی برای متحد شدن است تا آینده ی کشورمان را بر اساس قانون اساسی بسازیم.
در سال 2017، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ گزینه هایی را بررسی می کرد که برای برخورد با ونزوئلا در اختیار داشت که از جمله ی آنها گزینه ی نظامی بود. اما سناتور مارکو روبیو، طراح اصلی سیاستگذاری ترامپ برای ونزوئلا هر گونه تلاشی را برای دخالت در این کشور رد کرده است. این در حالی است که واشنگتن نخستین کشوری بود که خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی و رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت شناخت. گوآیدو خود را رئیس جمهور موقت کشور نفت خیز ونزوئلا در آمریکای جنوبی نامید. در ادامه، چند کشور دیگر نیز گوآیدو را به پیروی از آمریکا به رسمیت شناختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس