تل‌آویو دستپاچه شده؛ زمان‌بندی آخرین نبرد باید به دست محور مقاومت باشد


تل‌آویو دستپاچه شده؛ زمان‌بندی آخرین نبرد باید به دست محور مقاومت باشد

یک کارشناس مسیحی لبنانی ضمن اعلام اینکه واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مصاحبه اخیر دبیرکل حزب‌الله دستپاچگی این رژیم را می‌رساند، افزود زمان‌بندی نبرد آخر با دشمن باید به دست محور مقاومت باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله شنبه هفته جاری پس از سه ماه سکوت به گفت‌وگو با شبکه لبنانی «المیادین» نشست؛ وی نه تنها به تمام شایعات صهیونیست‌ها پاسخ داد بلکه در این گفت‌وگوی سه ساعته خود تقریبا به تمام تحولات منطقه پرداخت و آنها را تشریح کرد.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به همین بهانه مصاحبه‌ای با «الیاس المُر» نایب رئیس حزب «المشرق» متعلق به مسیحیان لبنان انجام داده است. مشروح این گفت‌گو به شرح زیر است:

فارس: آیا سید حسن نصرالله موفق شد با جنگ روانی و رسانه‌ای که اسرائیل از طریق عملیات «سپر شمال» آن را آغاز کرد، مقابله کند؟

المر: مانند بقیه جهان عرب و کل جهان مصاحبه سید حسن نصرالله را با دقت و توجه دنبال کردیم زیرا پس از سه ماه سکوت، مشتاق سخن بلیغ، موزن و عمیق درباره سیاست محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بودیم. همانگونه که مشتاق راستگویی و شفافیت در سایه تملق، فریب و دروغ‌های کنونی در سخنرانی‌های سیاسی برخی طرف‌ها بودیم که چیزی جز شایعه و دروغگویی نیست.

عملیات سپر شمال که آخرین نمایش آنها نیست، چیزی جز یک سیرک برای نجات بنیامین نتانیاهوی بیچاره و «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش –که دوره‌اش تمام شد- نبود. عقب‌نشینی آمریکا از شرق فرات در سوریه، توافق‌های ایرانی-ترکی-روسی، تحولات ادلب و دیگر تحولات منطقه‌ای باعث شد محور اسرائیلی چاره‌ای جز توسل به راه‌اندازی شایعه در برابر مردمش نداشته باشد، تا جایی که موضوع به تشکیک در سلامتی سید حسن نصرالله رسید و گفته شد این دلیل سکوت سید حسن است، سکوتی که آنها را ترسانده بود و برای تحلیل آن وقت زیادی گذاشتند.

الیاس المر ضمن تأکید بر تأثیر سخنان نصرالله بر صهیونیست‌ها و دنبال کردن این سخنان توسط مقامات این رژیم افزود، واکنش عجولانه نتانیاهو به مصاحبه نصرالله نشان می‌دهد این رژیم کاملا دستپاچه شده و می‌داند هر حرکت انگشت نصرالله بر صهیونیست‌ها تأثیر بسیاری دارد.

فارس: چرا نصرالله اصرار دارد به اسرائیل درباره انجام هر حماقتی علیه سوریه یا غزه هشدار دهد؟

المر: این اولین باری نیست که سید حسن نصرالله درباره این دست حملات در مناطق مختلف بویژه سوریه هشدار می‌دهد، وی می‌خواهد بر آمادگی برای پاسخگویی تأکید کند و همچنین همزمان بر این موضوع تأکید کند که تمایلی به متشنج شدن امور در برهه کنونی وجود ندارد زیرا جنگ آخر و فراگیری که با دشمن صهیونیستی است، و سید حسن بارها و بارها به آن اشاره کرده و «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز امروز (دوشنبه) به آن پرداخت (جزئیات بیشتر) ؛ زمان‌بندی این نبرد باید به دست محور مقاومت و رهبران آن باشد نه دشمن.

نصرالله می‌خواست این پیام را به دشمنان در داخل و خارج و در تمام جبهه‌های محور مقاومت بفرستد که دیگر زمان کار مقاومتی فردی نه در غزه، نه در جنوب لبنان یا عراق و غیره نیست بلکه وارد زمان کار مقاومتی جمعی و در تمامی جبهه‌ها شده‌ایم. زمانی که از پاسخ به حملات سخن می‌گویم این پاسخگویی در بیش از یک جبهه و بالاتر از حد پیش‌بینی خواهد بود؛ جنگی فراگیر خواهد بود که محور مقاومت برای آمادگی در آن مُصر است.

چرا غزه و سوریه؟ به چند دلیل که بارزترین آنها عدم تمایل (تل‌آویو) به تحریک جبهه لبنان است و می‌داند پاسخ فوری خواهد بود. (رژیم صهیونیستی) فکر می‌کند غزه به دور از محور مقاومت است؛ اما اشتباه می‌کند زیرا ایران علی‌رغم شرایط و شاخه‌بندی‌های سیاسی، هیچ زمانی مقاومت را در غزه تنها نگذاشته است.

همچنین دشمن (صهیونیستی) امروز سوریه را مانند صندوق پستی می‌داند تا پیام‌های موشکی خود را – در سایه عدم فعال بودن شامانه موشکی اس 300- از طریق آن بفرستد و بر سوریه و روسیه از خلال این حملات فشار وارد کند تا اینگونه متحد آنها‌ یعنی ایران را به سمت خروج از سوریه سوق دهد. این به درخواست آمریکا نیز هست تا پس از شکست‌های متوالی در سوریه، یک پیروزی ولو سیاسی کسب کنند. اما موضع روسیه و سوریه در این موضوع واضح است و اعلام کرده‌اند ایران، شریک پیروزی است و حضورش در سوریه، قانونی است.

فارس: نظر شما درباره اتهامات وارده به حزب‌الله در پرونده توافق «طائف» که نصرالله آن را تکذیب کرد، چیست؟ چه کسانی در پشت این اتهامات قرار دارند؟

المر: توافق طائف قرآن یا انجیل نیست، هر گروه سیاسی شناخته‌شده‌ای از جمله حزب الله حق دارد آن را مورد بحث قرار دهد. حقیقت به راه افتادن اینگونه بحث‌ها آن است که حزب‌الله را در برابر افکار عمومی مسیحی و سنی به چالش بکشند؛ گاهی موضوع (طرف‌های) «سه‌ جانبه گرایی» (تقسیم قدرت میان سه گروه مسیحی، سنی و شیعی) را به جای «دوجانبه‌گرایی» (مسیحی و اسلامی) فعلی مطرح می‌کنند و گاهی مدعی شوند توافق طائف دستاوردی سنی است و حزب‌الله می‌خواهد با لغو یا اصلاح آن، این دستاورد را از سنی‌ها بگیرد.

بار دیگر تأکید می‌کنیم بررسی قوانین حقی واجب بر تمام احزاب سیاسی است و باید میان طرف‌ها در این موضوع هماهنگی وجود داشته باشد. من به عنوان یک مسیحی و متحد خط مقاومت تأکید می‌کنم حزب الله و دبیرکل آن بر توازن و ثبات داخلی اصرار دارند و سخن اخیر وی درباره این موضوع، مرا غافلگیر نکرد بلکه بر اطمینان من و امید به آینده برای همزیستی افزود. من به عنوان یک مسیحی لبنانی به دوستان و دشمنانی که با توطئه سفارت‌های خارجی شناخته شده، این دست شایعات را به راه می‌اندازند، تأکید می‌کنم (حال) لبنان خوب است و دوگانه مسیحی و اسلامی هم خوب هستند.

در اکتبر سال 1989 میلادی، مجمع ملی لبنان در شهر طائف عربستان سعودی تشکیل جلسه داد تا قرارداد «آشتی ملی» را تحت نظارت سوریه و عربستان سعودی تصویب کنند. هدف از تصویب این قراردادها، پایان دادن به جنگ داخلی لبنان که به مدت چندین دهه ادامه داشت، در اختیار گرفتن کنترل مجدد مناطق جنوب لبنان - که در آن زمان تحت اشغال رژیم اسراییل قرار داشت - و قانونی ساختن حضور نظامی سوریه در لبنان بود. (جزئیات بیشتر)

نصرالله در مصاحبه‌اش شایعه تلاش حزب‌الله برای لغو توافق طائف [در سال 1989 که جنگ داخلی لبنان را پایان داد] را تکذیب کرد و گفت برخی محافل مسیحی در لبنان این شایعه را مطرح کرده‌اند اما این مسئله بی‌اساس است. ما شیعیان، حزب أمل و شیعیان در هیچ جلسه عمومی یا خصوصی درباره چنین چیزی حرفی نزده‌ایم. برادران ایرانی به نقل از فرانسوی‌ها به ما انتقال دادند که مشکل لبنان در 2005 و... است. ایرانی‌ها از من سوال کردند که مسئله چیست... ما اعلام می‌کنیم هر کس خواستار «سه‌جانبه‌گرایی» [تقسیم قدرت میان سه گروه] است، دنبال صلح در لبنان نیست و ما هیچ وقت خواستار تغییر، اصلاح یا لغو توافق طائف نشده‌ایم. آنانکه این شایعات را مطرح می‌کنند هدفشان ایجاد نگرانی در داخل لبنان است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)