برنامه‌ریزی برای توسعه 48 هزار هکتاری گلخانه‌ها در کشور


مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی از توسعه 15 هزار هکتاری سطح زیر کشت گلخانه‌ها در کشور در دولت یازدهم خبر داد و گفت برای ادامه این روند تا رسیدن به 48 هزار هکتار گلخانه در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستیم که به ازای آن از سطح زیر کشت فضای باز کاسته می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی‌اشرف منصوری در نشست خبری خود اظهار کرد: تنها راه مؤثر برای مقابله با کم‌آبی و بیکاری را توسعه گلخانه‌ها و آبزی‌پروری است و در شرکت شهرک‌های کشاورزی، کوتاه کردن بروکراسی برای حضور فعال سرمایه‌گذاران را در نظر داریم به‌گونه‌ای که اگر مدارک متقاضیان آماده باشد، در یک روز مجوز به نام آنها صادر می‌شود.

وی افزود: توسعه روزافزون گلخانه‌ها به لحاظ زودرسی، امکان تولید خارج از فصل، بازارپسندی و کیفیت بالای محصول به دلیل کاهش مصرف سموم و صرفه‌جویی در آب از برنامه‌های اصلی این شرکت است، مصرف آب در کشت گلخانه‌ای یک دهم کشت فضای باز و عملکرد آن ۱۰ برابر نسبت به کشت فضای آزاد است، امکان تولید بیش از یک محصول در سال وجود دارد و می‌توان حتی به روش هیدروپونیک هم کشت انجام داد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با بیان این که توسعه گلخانه‌ها در دولت یازدهم ۷۳ درصد رشد را تجربه کرده است، ادامه داد: افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها به ۱۵ هزار هکتار از اقدامات این شرکت در سال‌های گذشته بوده و باید کشت‌های فضای باز را به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و متراکم هدایت کنیم.

منصوری عنوان کرد: تولید محصولات گلخانه‌ای در سال گذشته حدود ۲.۶ میلیون تن سبزی و صیفی و حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون گل و گیاه زینتی و شاخه بریده بود، همچنین در همین سال بیش از ۸۲۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای به کشورهای مختلف را در ۹ ماهه امسال بیش از ۹۵۰ هزار تن به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار اعلام و پیش‌بینی کرد که تا پایان امسال ارزش صادرات این محصولات به ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی اظهار کرد که در حال حاضر ۱۳۱ شهرک کشاورزی با بیش از ۱۵ هزار هکتار در اختیار بوده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است. مطالعه و استعدادیابی ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی انجام شده است. همچنین در یک سال اخیر بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال پرونده تسهیلات برای اجرای واحدهای تولیدی در حوزه‌های گلخانه، شیلات، دام و طیور در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته که تاکنون حدود ۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال آن مصوب و بیش از هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال نیز منجر به قرارداد شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت