هلالی های آبگیر ، کاسه هایی زیر باران


هلالی های آبگیر ، کاسه هایی زیر باران

هلالی های آبگیردربیش از 1200 هکتار از جنگل های دست کاشت ورامین و مراتع جنوبی استان تهران ساخته شده است تا با جمع شدن باران در پشت آنها نیاز آبی یک سال درختان وبوته ها تامین شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هلالی آبگیر، چاله هایی به شکل هلال، نزدیک به نیم دایره به شعاع یک ونیم متر و عمق بیش از 30 سانتیمترهستند که در امتداد خطوط تراز و عمود بر جهت شیب و با نیرو کارگری و ابزاری مانند بیل، کلنگ، شمشه و تراز بنایی حفر می شوند.
یکی از روشهای مهم سازگاری با خشکی و جلوگیری از روند بیابانزایی، استفاده مفید از منابع آب است و باید سعی کرد تا حد
ممکن از ریزشهای جوی و جریانهای سطحی به نحو مطلوب استفاده شود.
مدیریت آب، استفاده از رواناب های سطحی، حفظ، توسعه و تقویت پوشش گیاهی از اهداف اجرای طرح هلال آبگیر در ورامین
است.
رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ورامین بابیان اینکه تامین رطوبت مورد نیاز موجب رشد و تقویت بذرها و پوشش گیاهی موجود می شود گفت: یکی از روش‏های مهم اصلاح مراتع و افزایش تولید علوفه در آن‌ها، ذخیره نزولات آسمانی در خاک با استفاده از راه‌های مختلفی مانند ساخت هلالی‌های آبگیر است.
حسین فدایی اردستانی افزود: طرح هلالی های آبگیر در 533 هکتار از جنگل های دست کاشت منطقه ابردژ و 700 هکتار از مراتع جنوب استان تهران در حوزه سیاه کوه منطقه حفاظت شده کویر مرکزی ایران در ورامین اجرا شد.
وی مساحت جنگل های دست کاشت در منطقه ابردژ ورامین را بیش از 11 هزار و 500 هکتار بیان کرد و گفت: این جنگل ها به منظور جلوگیری از حرکت شن های روان بر روی ریل قطار تهران مشهد و تهران شمال ونیز مناطق مسکونی جنوب شرق تهران از 40 سال گذشته ایجاد شده است.
رییس اداره منابع طبیعی ورامین با اشاره به کاهش باران در سالهای اخیر ، کمبود شدید آب و برداشت بی رویه آن را عامل فرونشست زمین در جوار مسیرراه آهن سراسری دانست و افزود: بااینکه درختان تاغ کاشته شده در منطقه ابردژ ورامین مقاوم وسازگارباخشکی است اما اکنون ریشه های این درختان برای رسیدن به آب تا 50 مترزیر زمین هم نفوذکرده است.
وی اضافه کرد: به علت کم آبی از سرسبزی جنگل های دست کاشت به شدت کاسته شده و بسیاری از آن ها خشک و ازبین رفته است که امیدواریم امسال با اجرای طرح هلالی های آبگیر طراوت و شادابی به این منطقه بازگردد.
بنابراین گزارش نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است این طرح باعث پایداری وافزایش درختان در مناطق خشک ونیمه خشک می شود و در مراتعی که این طرح اجراشد مقدار تولید گیاهان مرتعی به بیش از دو برابر رسیده است.
یکی از مناطق عمده دنیا که به علت نامساعد بودن آب و هوا، فعالیت های انسانی را محدود می کند،مناطق خشک و نیمه خشک است.
توجه به مناطق خشک برای تأمین نیازمندی های جمعیت روز افزون دنیا از یک طرف و مسائل و مشکلات ساکنان در رابطه با ویژگی های اقلیمی، کمبود آب، حساسیت خاک ها و فرسایش و تخریب پوشش گیاهی سبب شده که در سطح بین المللی، ملی و منطقه ای اقداماتی به منظور شناخت مسائل و راه های صحیح بهره برداری از مناطق طبیعی و احیاء و اصلاح مراتع برای
بهبود وضع زندگی ساکنان این مناطق به عمل آید.
کشور ما از این لحاظ از اهمیت ویژه ای برخورداراست. زیرا بخش زیادی از آن دارای شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک است.
دررابطه با پوشش گیاهی می توان گفت در مناطقی که بارندگی سالانه آن کمتر از 100 میلیمتر است،رطوبت خاک معمولاً حتی برای ایجاد پوشش گیاهی تنگ هم کفایت نمی کند.
رضا عابدینی از کارشناسان منابع طبیعی ورامین با اشاره به اجرای طرح هلالی آبگیر در 700 هکتار از مراتع جنوب استان تهران در منطقه سیاه کوه ورامین گفت : هدف از اجرای این طرح علاوه بر بیشترین بهره برداری از کمترین آب ،حفظ پوشش گیاهی و افزایش کمی وکیفی مراتع است.
وی افزود: برروی پشته هلالی های آبگیر بذور بومی کاشته شده تا همزمان با ذخیره آب زمینه رویش بوته های جدید فراهم شود.
ساخت هلالی آبگیر باعث جمع آوری هرز آبها و افزایش رطوبت خاک شده و زمینه احیاء و اصلاح مراتع را فراهم می کند.
در شرایط خشکسالی بکارگیری روشهای ذخیره نزولات آسمانی برای افزایش میزان رطوبت خاک به منظور احیاء پوشش گیاهی ثمربخش خواهد شد.
هلالی های آبگیر در جنگل های دست کاشت ورامین و مراتع جنوبی استان تهران کاسه ای بزرگ برای ذخیره آب دراطراف درختان وبوته ها است که با یک بار پرشدن آن نیاز یک سال آبی درختان تاغ وبوته های مراتع تامین می شود.
طرحی که کاش زودتر از اینها اجرایی می شد اما به علت کمبود منابع مالی بالاخره امسال با کمک صندوق توسعه ملی اجرایی شد .
حالا باید تعداد درختان وبوته های جدید را درپایان بهار شمرد با این طرحی که در پاییز اجراشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا