عیدی کارگران چقدر است؟ + جدول


عیدی کارگران چقدر است؟ + جدول

میزان عیدی کارگران در سال 97 مشخص شد و بر این اساس حداقل عیدی 2 میلیون و 225 هزار تومان تعیین شد.

به گزارش گلستان 24 ؛ بر اساس قانون، میزان عیدی هر سال کارگران معادل 2 برابر پایه حقوق هر فرد است به شرطی که این مقدار از 3 برابر حداقل حقوق کارگران نباید تجاوز کند.

بر این اساس تمامی کارفرمایان مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و این مبلغ نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد قانونی روزانه تجاوز کند.

عیدی کارگران در سال ۹۷

شرح مبلغ به ریال
حداقل حقوق مصوب روزانه سال 97 370 هزار و 423
حداقل خقوق مصوب ماهانه سال 97 11 میلیون و 112 هزار و 690
میزان حداقل عیدی 22 میلیون و 225 هزار و 380
میزان حداکثر عیدی 33 میلیون و 338 هزار و 70

مبلغ عیدی در صورت فعالیت کمتر از یکسال

شرح مبلغ به ریال
عیدی 12 ماه کارکرد 22 میلیون و 225 هزار و 380
عیدی 11 ماه کارکرد 20 میلیون و 373 هزار و 265
عیدی 10 ماه کارکرد 18 میلیون و 521 هزار و 150
عیدی 9 ماه کارکرد 16 میلیون و 669 هزار و 35
عیدی 8 ماه کارکرد 14 میلیون و 816 هزار و 920
عیدی 7 ماه کارکرد 12 میلیون و 964 هزار و 805
عیدی 6 ماه کارکرد 11 میلیون و 112 هزار و 690
عیدی 5 ماه کارکرد 9 میلیون و 260 هزار و 575
عیدی 4 ماه کارکرد 7 میلیون و 408 هزار و 460
عیدی 3 ماه کارکرد 5 میلیون و 556 هزار و 345
عیدی 2 ماه کارکرد 3 میلیون و 704 هزار و 230
عیدی 1 ماه کارکرد یک میلیون و 852 هزار و 115

آیا به کارگران ساعتی و روزمزد عیدی تعلق می‌گیرد؟

بر طبق ماده واحده مصوب مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار، همه‌ کارگران مشمول قانون کار صرف نظر از محل اشتغال و نوع کارگاهی که در آن کار می‌کنند اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، خدماتی و غیره به میزان مقرر در این ماده از عیدی و پاداش سالانه برخوردار خواهند بود.

بر این اساس تمامی کارفرمایان مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و این مبلغ نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد قانونی روزانه تجاوز کند.

همچنین به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و نسبت به ایام کارکرد در سال محاسبه شود، حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر دستمزد مصوبه دستمزد شورای عالی کار؛ مبنای تعیین عیدی پایان سال مشمولان قانون کار است.

مبلغ پرداختی به کارگران کارگاه‌های فصلی و کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند، باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود و در رابطه با کارگران کارمزد متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

در رابطه با کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعت قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، بر طبق ماده‌ ۳۹ قانون کار به نسبت ساعت کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود و در رابطه با کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابتی ندارند، میانگین حقوق سه ماهه آخر آنان مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

در رابطه با کارگران شاغل در بخش‌های دولتی نیز حکم تعیین عیدی معادل ۶۰ روز آخرین مزد مشمولان قانون کار کماکان به قدرت خود باقی است و تمامی کارگران مشمول قانون کار اعم از اینکه در بخش خصوصی و یا دولتی شاغل باشند، از دو ماه عیدی و پاداش آخر سال برخوردار خواهند بود.

همچنین در رابطه با کارگرانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می‌کنند، کارگرانی که در طول سال از خدمت مستغنی، اخراج، بازنشسته یا به شکلی رابطه‌ آن‌ها با کارگاه قطع می‌شود به نسبت مدت کارکردشان مستحق دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهد بود.

در این رابطه باید به این مسئله توجه شود مزایایی که افراد به نوعی در ارتباط با شغل خود دریافت می‌کنند از اجزاء مزد محسوب می‌شود، لذا فوق‌العاده شغل، سختی کار و هر آنچه که به تبع کار به کارگر داده می‌شود، جزء مزد محسوب شده و الزاما باید در محاسبه عیدی و پاداش لحاظ شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس