به معماران تراز اول فرصت خلاقیت دهیم


به معماران تراز اول فرصت خلاقیت دهیم

شهردار تهران : اگر منصفانه قضاوت کنیم نتوانسته ایم آن چه داشته ایم را به زندگی امروز برسانیم و برخلاف برخی کشورهای دنیا که در این زمنیه موفق بوده اند ما در دوره معاصر بیشتر به دنبال تخریب و بازسازی بوده ایم تا بهسازی.

به معماران تراز اول فرصت خلاقیت دهیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، پیروز حناچی در آئین افتتاح «همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت «محمدنبی حبیبی» شهردار اسبق تهران گفت: آقای حبیبی زمانی شهردار تهران بود که کشور در شرایط جنگی قرار داشت و مدیریت شهری تدابیر ویژه ای را می طلبید. من ضایعه درگذشت آن مرحوم را به بازماندگان و دوستان ایشان تسلیت می گویم.
وی با بیان اینکه در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و باید تلاش کنیم دستاوردهای ارزنده تری به جامعه ارائه دهیم، ادامه داد: در آموزه های دینی ما آمده است که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. ما در کشوری زندگی می کنیم که علاوه بر داشتن مواهب طبیعی، ظرافت و تنوع بالایی در معماری دارد. به جرأت می توان گفت از نظر تنوع معماری، کشوری نظیر ایران در میان کشورهای اسلامی وجود ندارد و این مسئله در همایش های بین المللی مورد توجه قرار می گیرد.
شهردار تهران افزود: این مزیت ما است، اما اگر منصفانه قضاوت کنیم نتوانسته ایم آن چه داشته ایم را به زندگی امروز برسانیم و برخلاف برخی کشورهای دنیا که در این زمنیه موفق بوده اند ما در دوره معاصر بیشتر به دنبال تخریب و بازسازی بوده ایم تا بهسازی آن چه از گذشتگان به ما رسیده است.
حناچی با بیان اینکه زیبایی حق مردم است و شهروندان حق دارند بپرسند چرا در نماهای شهری این نکته کمتر رعایت می شود، گفت: مردم ما در طول تاریخ هنرهای زیادی داشتند، اما در دوره معاصر به این هنرها کمتر توجه شده است. متاسفانه امروز می بینیم که در اکثر شهرها خانه هایی که ساخته می شوند نماهایی شبیه به هم دارند. چه اتفاقی افتاده است که به چنین نقطه ای رسیده ایم؟
وی با تاکید بر زیباسازی نمای شهری عنوان کرد: ما در مدیریت شهری باید ابتدا زیبایی را بشناسیم تا بتوانیم برای تحقق آن تلاش کنیم. در برخی کشورها مدیریت شهری تلاش می کند قریحه هنری مردم را تحریک کند و مساحت زیادی از شهر به گالری ها و موزه ها برای توسعه هنر اختصاص می یابد که ما هم باید این مسیر را طی کنیم.
شهردار تهران تصریح کرد: درباره پالایش بصری نمای شهری نیز قوانینی در شهرداری داریم، اما نیاز به قانونی خاص است که زیبایی را در شهر به رسمیت بشناسد.
حناچی با اشاره به معماری گذشته ایران گفت: در دوره سلجوقیان ساختار سازه در هم تنیده بود و به عنوان مثال نما در شکل آجرهایی که در ستون استفاده می شد خود را نشان می داد، اما در دوره ایلخانیان این دو از هم جدا شدند و این تغییر یک تحول در معماری بود.
وی ادامه داد: هم اکنون در کشور ما ضوابط زیادی برای ساختمان سازی وجود دارد که معروف ترین آن ها قاعده 60 به 40 است که در برخی مناطق آن را تبدیل به 80 به 20 یا 90 به 10 کرده ایم که بسیار خطرناک است. یکی از دلایل نشست زمین در برخی از مناطق تهران استفاده حداکثری از مساحت است؛ چرا که سطح زمین پوشیده می شود و روزنه ای برای ورود آب به عمق خاک وجود ندارد و به دلیل جذب نشدن آب به عمق زمین این اتفاق رخ می دهد.
شهردار تهران افزود: جالب است بدانید در بررسی هایی که ما انجام دادیم قاعده 60 به 40 پشتوانه علمی و تحقیقاتی دقیقی ندارد و بر مبنای دستور العملی که از سوی یک کارشناس مطرح شده بود، امروز تبدیل به مبنایی در ساخت و سازها شده است. به هر حال ما امروز با شهری مواجه هستیم که ساخته شده و شاید نتوان در آن تغییرات چندانی ایجاد کرد، اما می توانیم در ساختمان های جدیدی که می سازیم نگاه مان را به ساخت و ساز تغییر دهیم.
حناچی گفت: برخی از ساختمان ها و معماری های ویژه در شهر می توانند در ایجاد ثروت و جذب گردشگران نقش مهمی ایفا کنند و نمونه هایی از این نوع معماری ها در کشورهای مختلف وجود دارد. حتی برخی معماران مانند «نورمن فاستر» هر جا که ساختمانی بسازد، گردشگران به دیدن آن ساختمان می روند. ما هم باید چنین فضاهایی در شهر ایجاد کنیم و به معماران طراز اول فرصت ایجاد خلاقیت در کشور بدهیم.
شهردار تهران ادامه داد: سازه ای مانند پل طبیعت که امروز یکی از نمادهای جدید شهر تهران محسوب می شود در رقابتی سخت بین معماران شکل گرفت. گروه مهندسانی که در مناقصه پل طبیعت شرکت کرده بودند، گروه کوچکی بودند که توانستند با ارائه طرح خود در برابر غول های معماری خودنمایی کنند.
حناچی همچنین بر لزوم آموزش مردم و تحریک خواسته های آنان برای شکل گیری معماری زیبا در شهر تاکید کرد و گفت: امروز مشاهده می کنیم که بسیاری از ساختمان ها در تهران با معماری رومی به وجود می آید. این نشان می دهد که مردم چنین معماری را پسندیده اند، واقعیت آن است که معماران سرزمین ما نتوانسته اند روی معماری بومی کشورمان کار کنند. کشور ما عقبه فرهنگی طولانی دارد. به عنوان مثال چرا تخت جمشید در معماری امروز ما جایی ندارد؟ ما باید آستانه دانش و تقاضا در حوزه معماری کشور را بالا ببریم. ما برای سلیقه های مردم کار زیادی نکرده ایم.
وی تاکید کرد: باید در مورد فعالیت هایی که تاکنون انجام شده است، آسیب شناسی کنیم. کمیته های نما تشکیل شده است، اما نباید تبدیل به راهروهایی شوند که می توان آن را دور زد یا برگشت.
شهردار تهران در بخش پایانی سخنان خود به تغییر پارادایم در مدیریت شهری پرداخت وخاطرنشان کرد: مردم با انتخاب اعضای شورای شهر بر تغییر پارادایم مدیریت شهری تاکید کردند و ما باید این کار را انجام دهیم. مردم قدم اول را برداشتند و این وظیفه ماست که قدم های بعدی را برداریم.
در پایان این مراسم شهردار تهران به عنوان اولین عضو، کمپین «نما، هویت شهر ما» را رونمایی کرد و در ادامه ضمن افتتاح نمایشگاهی که در حاشیه این همایش برپا شده است، از آن بازدید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو