الحلبوسی: عراق تمایلی برای دور شدن از ایران ندارد


الحلبوسی: عراق تمایلی برای دور شدن از ایران ندارد

رئیس پارلمان عراق به سخنان مقام وزارت خارجه انگلیس که از دولت بغداد خواسته بود از ایران دوری کند واکنش نشان داد و گفت که عراق تمایلی برای دور شدن از ایران ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اخبار العراق، دو روز پس از اظهارت آلیستر برت، مسئول امور خاورمیانه در وزارت خارجه انگلیس که در سخنانی در سفارت انگلیس در بغداد خواستار دوری عراق از ایران و عدم تکیه بر ایران در امور سیاسی و اقتصادی شده بود، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق به این مطالبه مقام انگلیسی واکنش نشان داد و تاکید کرد که کشورش تمایلی برای دوری از ایران ندارد.

الحلبوسی که به لندن سفر کرده است در دیدار با کریستین ترنر، معاون مشاور امنیت ملی انگلیس تلاش کرد تا نگرانی‌های اروپا از نزدیکی روابط ایران و عراق را کم کند و تاکید کرد که روابط ایران و عراق در خدمت به منافع اروپا است.

رئیس پارلمان عراق در ادامه تاکید کرد که بغداد خواهان تقویت روابط خود با تمام کشورهای منطقه و جامعه بین الملل بر اساس منافع مشترک، احترام متقابل به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور دیگران است.

به گزارش ایسنا، دفتر "محمد الحلبوسی"، رئیس پارلمان عراق پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وی طی سفر به انگلیس دیداری با کریستین ترنر، معاون مشاور امنیت ملی انگلیس داشته است. الحلبوسی در این دیدار تاکید کرده است که عراق نمی‌خواهد صحنه درگیری باشد بلکه تلاش می‌کند نقطه اشتراک همه طرف‌ها باشد. الحلبوسی در این دیدار از انگلیس خواست تا در مرحله بازسازی، از عراق حمایت و پشتیبانی کند و شرکت‌های انگلیسی را در این زمینه مشارکت دهد.

آلیستر برت روز یکشنبه گفته بود که عراق باید اتکای اقتصادی خود به ایران را به تدریج کاهش داده و در زمینه تأمین انرژی خودکفاتر شود.

برت در گفت‌وگو با رویترز در سفارت انگلستان در بغداد اظهار کرد: انتظار این‌که ایران هیچ تأثیری بر عراق نداشته باشد دور از ذهن است. آن‌چه اهمیت دارد این است که عراق فرصت لازم برای دنبال کردن آینده خود را در قالب روابط خارجی می‌یابد و اقتصاد آن قوی بوده و به ایران متکی نیست.

واشنگتن امیدوار است که عراق بتواند سوزاندن منابع گازی خود را کاهش دهد تا بتواند پاسخگوی نیاز انرژی داخلی بوده و کمتر به ایران متکی باشد.

بر اساس این گزارش، آلیستر برت پس از اعلام تصمیم غافلگیرکننده دونالد ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و مسائلی که در رابطه با آینده روابط دیپلماتیک بغداد مطرح شد، به عراق سفر کرد. متحدان آمریکا نگران هستند که خروج نظامیان آمریکا حتی اگر با سرعتی کمتر از آن‌چه در ابتدا برنامه‌ریزی شده، اتفاق بیفتد، موجب پررنگ شدن نقش ایران خواهد شد که تأثیر آن در سوریه و عراق در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...