روی و نقش آن در سلامت کودکان


روی و نقش آن در سلامت کودکان

اگرچه دریافت مکمل روی عامل واکسینه شدن در برابر بیماری‌های عفونی نمی‌باشد، اما دریافت مقادیر کم روی در بدن کودک با بروز انواع بیماری‌های عفونی در ارتباط است.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از نقش‌های مهم روی نقش آن در پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی و از آن جمله انواع سرماخوردگی‌ها می‌باشد.اگرچه دریافت مکمل روی عامل واکسینه شدن در برابر بیماری‌های عفونی نمی‌باشد، اما دریافت مقادیر کم روی در بدن کودک با بروز انواع بیماری‌های عفونی در ارتباط است.

روی یا Zinc از جمله عناصر معدنی است که نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی دارد و تامین مقادیر کافی آن می‌تواند در عملکرد رشد قدی در کودکان بسیار موثر باشد.

تحقیقات محققان علوم تغذیه و سلامت نشان داده که کم دریافت کردن روی از راه رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با کوتاه قدی دارد، بنابراین یکی از راه‌های تشخیص کمبود روی در بدن کودک توجه به نمودار قد به سن او می‌باشد.اگر روند رشد قدی در کودک متوقف یا کند شود، یکی از دلایل آن می‌تواند کم دریافت کردن روی از راه رژیم غذایی باشد.از جمله نقش‌های مهم دیگر روی در بدن کودکان، پیشگیری از بروز اسهال‌های مزمن می‌باشد.

از آنجایی که بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، سالیانه 1/6 میلیون از کودکان زیر 5 سال در دنیا در اثر اسهال‌های مزمن می‌میرند؛ بنابراین توجه به دریافت روی از راه رژیم غذایی برای پیشگیری از بروز اسهال مزمن و کاهش مرگ و میر کودکان از دیدگاه سلامت از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

تحقیقات جدید علمی همچنین نشان دادند که دریافت مقادیر کافی روی از راه رژیم غذایی در ترمیم زخم‌های پوستی نیز موثر می‌باشد و بهبود زخم‌ها را بخصوص در بدن کودکان تسریع می‌نماید.روی در فرآیند یادگیری و بهود حافظه نیز موثر است. به طوری که برخی تحقیقات علمی ادعا می‌کنند که کمبود روی در بدن کودکان با سختی در یادگیری دروس حفظی در ارتباط می‌باشد.در ضمن دریافت مقادیر کم روی در رژیم غذایی کودک با خشکی و ریزش مو در ارتباط می‌باشد.

مقدار دریافت روزانه روی برای کودک
بر اساس توصیه متخصصان تغذیه میزان نیاز بدن کودک 1 تا 8 ساله به روی، روزانه حداقل 3 تا 5 میلی‌گرم می‌باشد که می‌بایستی این میزان از راه رژیم غذایی دریافت شود.

منابع غذایی حاوی روی
از جمله بهترین و غنی‌ترین منابع حاوی روی می‌توان به انواع پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت، ماکیان، ماهی، میگو، صدف دریایی، انواع حبوبات همچون انواع لوبیاهای پخته شده، انواع مغزهای گیاهی و آجیل و غلات کامل و نان‌های سبوس‌دار اشاره کرد، البته باید توجه کرد که میزان روی موجود در منابع حیوانی بیش از منابع گیاهی است، بنابراین توصیه می‌شود که کودکان حتما مخلوطی از مواد غذایی حیوانی و گیاهی حاوی روی را استفاده نمایند.

توصیه مصرف مکمل روی برای کودکان
بر اساس نظر پزشکان اطفال و متخصصان تغذیه، برای کودکان سالم مصرف مکمل روی هیچ اثر اعجاب انگیزی ندارد و تنها روی موجود در مواد غذایی است که می‌تواند بالاترین جذب و استفاده را در بدن کودک داشته باشد و مصرف مکمل روی تنها با توصیه و تجویز پزشک اطفال و متخصصان تغذیه در مورد کودکانی که اختلال رشد به خصوص رشد قدی دارند، در موارد خاص توصیه می‌شود.

به علاوه اینکه باید توجه شود مکمل روی مخصوص کودکان با مکمل روی بزرگسالان تفاوت دارد و کودکان به مکمل روی مختص به خود با دوز کمتر نیاز دارند.

عوارض مسمومیتی مکمل روی در کودکان
در صورتی که روی به صورت مکمل در دوزهای بالا استفاده شود، می‌تواند باعث مسمومیت در بدن کودک شود.از جمله نشانه‌های مسمومیت، می‌توان به بی‌اشتهایی، تغییرات پوستی و بروز جوش و آکنه، کاهش روند رشد و حتی افسردگی اشاره کرد.

منبع: زندگی آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...