استاد دانشگاه: هیچ کس نمی تواند برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا اولتیماتوم بدهد


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و (/fa/component/roojanews/frame.html?href=http://www.iribnews.ir)...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، گوادلوپ کوره آ-کابرِرا، استاد دانشگاه در مصاحبه با اسپوتنیک با انتقاد از تهدید کشورهای اروپایی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا گفت، در حال حاضر شرایط برگزاری انتخابات در این کشور وجود ندارد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا برای مذاکره با جامعه جهانی اعلام آمادگی کرده است اگر چه به اعتقاد وی، خوان گوایدو با رئیس جمهور خواندن خود، قانون اساسی را نقض کرده است. ونزوئلا همچنین به درخواست برای برگزاری انتخابات جدید در این کشور پاسخ منفی داده است. فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا از مادورو خواسته اند انتخابات زودهنگام شفاف و عادلانه برگزار کند در غیر این صورت آنها گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت می شناسند. گوایدو، خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خوانده است.
همزمان، کلمبیا اعلام کرده است در صورت تصمیم آمریکا برای آغاز عملیات نظامی علیه مادورو، به این کشور اجازه استفاده از پایگاه های نظامی اش را نخواهد داد. وزیر خارجه ایران نیز از حمایت تهران از دولت ونزوئلا در برابر توطئه ها خبر داد. روسیه، چین، مکزیک و ترکیه نیز از مادورو حمایت کرده اند. اسپوتنیک درباره تحولات ونزوئلا با گوادلوپ کوره آ-کابرِرا، استاد دانشگاه جورج میسون گفتگو کرده است.
کابررا در پاسخ این سئوال که چقدر واقع گرایانه است که ونزوئلا بتواند در شرایط کنونی انتخابات برگزار کند؟ دیدگاه شما در این باره چیست؟ گفت: این سوال دشواری است چرا که در حال حاضر شرایط لازم برای برگزاری انتخابات در این کشور وجود ندارد. من فکر می کنم حق با مادورو است، هیچ کس نمی تواند ضرب الاجل هشت روزه برای برگزاری انتخابات تعیین کند. باید قبل از هر چیز مذاکره میان گروه های سیاسی انجام گیرد، افزون بر این جامعه جهانی نیز در قبال تحولات ونزوئلا بسیار چندپاره است. از این رو در حال حاضر برگزاری انتخابات در ونزوئلا آسان نیست. اول از همه باید مذاکره و شاید میانجی گری از سوی جامعه جهانی، کشورهایی مانند مکزیک یا اروگوئه یا سایر کشورهایی انجام گیرد که از گفتگوهای مسالمت آمیز حمایت می کنند. این لزوما به معنای حمایت از مادورو نیست بلکه به معنای حمایت از گفتگوهای بیشتر و راه حلی صلح آمیز برای برون رفت از این شرایط بغرنج است.
وی در پاسخ این سئوال که شما به نکته بسیار جالبی اشاره کردید. در گفتگو با تحلیلگران متعدد از آنها درباره سیاست های گوایدو، دیدگاه، ماموریت و تجربه اش در روبرو شدن با شرایط کنونی در ونزوئلا پرسیدیم. آیا اگر انتخابات برگزار شود، وی پیروز خواهد شد؟ احساس مردم در کف خیابان ها چیست؟ گفت: من در این باره مطمئن نیستم. سر و کله خوان گوایدو هفته گذشته پیدا شد و بدون این که از سوی مردم انتخاب شده باشد، خود را رئیس جمهوری ونزوئلا خواند. تجربه سیاسی وی زیر سوال است. وی انتخاب نشده است. اینجا یک عامل دیگر وجود دارد که بسیار مهم است، و آن ارتش است. مساله تنها این نیست که فردی بدون تجربه و بدون رای مردمی خود را رئیس جمهور بنامد. نیروهای دیگری هم وجود دارند که بسته به این که در کدام سوی این مناقشه باشند، می توانند بی ثباتی زیادی ایجاد کنند. و همچنین نقش آمریکا و شاید نیروهای نظامی سایر کشورها نیز مهم است.
شرایط بسیار پیچیده است. فردی که معلوم نیست از کجا آمده، ایده خوبی برای برون رفت از این شرایط نیست. باید گفتگوهای بیشتری انجام شود، گفتگوهای عمیق با حضور نمایندگان هر طیفی و همچنین جامعه جهانی.
کابررا در پاسخ این سئوال که بی شک شرایط بسیار پیچیده ای در حال حاضر بر ونزوئلا حکم فرما است. ارزیابی شما از شرایط اقتصادی ونزوئلا در حال حاضر چیست؟ پیش بینی شما از آینده نزدیک چیست؟ ما می دانیم که گوایدو، به دنبال کسب مانع و وام های خارجی است. حتی اگر دولت تغییر کند و این حمایت های مالی هم وجود داشته باشد، چقدر طول می کشد ونزوئلا از شرایط اقتصادی دشوار کنونی خارج شود؟ ونزوئلا با وجود داشتن منابع نفتی با شرایط مالی دشواری دست و پنجه نرم می کند و به نظر می رسد برون برفت از این چالش به زمان زیادی نیاز داشته باشد. گفت: زمان زیادی خواهد برد. شرایط اقتصادی کنونی ونزوئلا، ان گونه که برخی می گویند، محصول سوء مدیریت مادورو و چاوز نیست، عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند. وابستگی به نفت و دخالت سایر کشورها در امور اقتصادی ونزوئلا، این کشور را در شرایط بدی قرار داده است. آمریکا نیز در این زمینه دخالت داشته است و بخشی از مسوولیت شرایط کنونی روی دوش این کشور است. نمی شود گفت اگر خوان گوایدو و مخالفان به قدرت برسند، اوضاع گل و بلبل می شود، مساله خیلی پیچیده است. و لازم است آشتی ملی میان همه بازیگران اجتماعی به وجود آید. و من در حال حاضر چنین شرایطی را نمی بینم.
مساله تغییر فرد نیست بلکه به اراده سیاسی بر می گردد. جامعه ونزوئلا بسیار چندپاره شده است، مخالفان مادورو و چاوز، هرگز برنامه ای نداشته اند و دیگران را به رسمیت نشناخته اند، این فقط بحث قدرت سیاسی نیست، بلکه بحث تعهد اقتصادی برای مشارکت دادن سایرین است. و به همین دلیل است که اداره کشور توسط مخالفان بسیار دشوار است چرا که آنها چیزی را که لازم است به مردم ونزوئلا ارائه نکرده اند. به نظر می رسد آنها تنها نگران به قدرت رسیدن خودشان هستند.
هیچ برنامه اقتصادی واقع گرایانه ای برای حل مشکلات اقتصادی ونزوئلا وجود ندارد. و ما باید به خاطر داشته باشیم که این فقط به خاطر مادورو نیست بلکه نیروهای بسیاری در این زمینه نقش داشته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت