کنه‌های کاغذی


کنه‌های کاغذی

لوله‌بازکنی همین منطقه، وصل اگو، تخلیه چاه با کمترین قیمت، خرید ضایعات، جوشکاری سیار، رفع نم بدون خرابی، گوسفند زنده با قصاب و غیره جمله‌های آشنایی هستند که روی در و دیوار منازلمان به‌وفور می‌توانیم آن‌ها را ببینیم؛ فرقی نمی‌کند در بالا شهر زندگی کنید یا پایین‌ شهر، این برچسب‌های تبلیغاتی مهمان ناخوانده خانه‌های شما هستند.

به گزارش ایسنا، آنقدر تعداد این برچسب‌ها زیاد شده که دیگر وجود آن‌ها برای برخی از ما عادی و طبیعی است، اما اگر کمی با دقت نگاه بیندازیم، چهره زشت، بی‌قاعده و منفورش که هر روز بزرگ‌تر می‌شود را بهتر می‌بینیم. البته بسیاری از ما با سلاح سرد به جنگ این برچسب‌ها می‌رویم و گاهی هر روز با کاردک و… به جان این کنه‌های چسبنده کاغذی می‌افتیم تا شاید در نهایت بتوانیم از شر برخی از آن‌ها و نه تمامشان، راحت شویم چرا که بسیاری از این برچسب‌ها یا کنده نمی‌شوند یا اگر هم با هزار زور و زحمت کنده شوند، باز ردی از آن‌ها باقی خواهد ماند.

وظیفه پاکسازی در و دیوار شهر از نوشته‌ها و برچسب‌های تبلیغاتی برعهده شهرداری است اما نه من و نه شما که این سطور را می‌خوانید احتمالاً تا کنون مأمور شهرداری را در حال تمیز کردن برچسب‌های تبلیغاتی از روی در و دیوار خانه‌ها ندیده‌ایم؛ اگرچه که پاکسازی برچسب‌ها راهکار مناسبی نیست و باید سازوکاری تعبیه شود که اصلاً برچسبی روی در و دیوار خانه‌ها چسبانده نشود و به نظر می‌رسد جای برخی قوانین در این زمینه خالی است.

خیلی وقت است برچسب نچسباندیم

به چند مورد از این برچسب‌های تبلیغاتی تماس می‌گیرم تا نظر آنها را در مورد کار خلاف قانونی که انجام می‌دهند بپرسم. مورد اول که یک لوله‌بازکنی است، همان ابتدا با حالت طلبکارانه‌ای می‌گوید «ما خیلی وقته بر چسب نچسباندیم» و گوشی را قطع می‌کند.

به شماره‌ای که روی یک تبلیغ خرید ضایعات نوشته شده تماس می‌گیرم. او هم در ابتدا می‌گوید که «سه ماه است اصلاً کارت چاپ نکردیم» و هنگامی که از او می‌خواهم بیاید برچسب‌ها را پاکسازی کند اینگونه پاسخ می‌دهد که «معذرت می‌خوام ما فردا یا پس فردا می‌آییم تمیز می‌کنیم» او که از لهجه‌اش مشخص است مشهدی نیست در پاسخ به این پرسشم که اهل کجا هستید، می‌گوید «سه ساله است که مشهدیم». وقتی از او می‌پرسم هنوز هم ضایعات جمع می‌کند یا خیر، اظهار می‌کند «هنوز ضایعات جمع می‌کنم». او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دیگران هم با شما در مورد پاکسازی برچسب‌ها تماس گرفته‌اند یا خیر می‌گوید «نه. تا حالا نبوده. شما اولی هستید» در حالی که او از من آدرس خانه‌ام را می‌خواهد تا برای پاکسازی برچسب‌ها بیاید از او خداحافظی می‌کنم و می‌گویم بعداً دوباره تماس می‌گیرم.

به چه کسی بگویم دوست ندارم روی در خانه‌ام برچسب زده شود؟

در ادامه گزارش به سراغ مردم می‌روم و نظر آنها را در مورد برچسب‌های تبلیغاتی می‌پرسم. آقای محمدی که ساکن منطقه قاسم آباد است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: چند ماه پیش مراسم ازدواجم بود. در خانه‌ای که قرار بود در آن زندگی کنیم پر از برچسب‌های تبلیغاتی بود که به سختی و با کاردک و سمباتمه آن‌ها را تمیز و در خانه را رنگ کردیم. به این دلیل که نگران بودم دوباره برچسب‌های تبلیغاتی روی درمان بچسبانند، برگه‌ای روی در زدم که برچسب نزنند، اما صبح روز بعد دیدم برگه نیست و روی درمان هم برچسب زده شده است. وقتی این اتفاق افتاد احساس تجاوز می‌کردم. به چه کسی باید بگویم که دوست ندارم روی دربمان برچسب زده شود؟

برچسب‌های تبلیغاتی نمای شهر را زننده کرده است

خانم کاویانی که در منطقه رسالت زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: به نظر من این برچسب‌های تبلیغاتی بسیار آزاردهنده هستند و نمای شهر را زننده کرده‌اند. باید به شدت با افرادی که این کار را انجام می‌دهند مقابله شود. چرا وقتی به‌راحتی می‌توانیم شماره‌های لوله بازکنی و… را از ۱۱۸ بگیریم، باید این همه برچسب روی درودیورار شهر زده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا بحال از این برچسب‌ها استفاده کرده‌اید و به کارتان آمده یا خیر اظهار می‌کند: تا حالا از آنها استفاده نکرده‌ام. ما برای گرفتگی لوله‌هایمان از مایع‌های لوله بازکن استفاده می‌کنیم و یک بار هم که گرفتگی عمیق بود از اسید استفاده کردیم.

انسان‌دوستانه نگاه کنیم / دو سه تا برچسب روی در و دیوار، جایی را نمی‌گیرد

خانم رفیعی نظر متفاوتی با سایرین دارد و با برچسب‌زدن روی در و دیوار خانه‌اش مشکل خاصی ندارد. وی که در آزادشهر زندگی می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: به نظر من این کار یک شیوه تبلیغاتی است. هر شهر و کشوری روش تبلیغات خاص خود را دارد. اگر بخواهیم انسان‌دوستانه نگاه کنیم، آن‌ها برای رزق و روزی خود تبلیغات می‌کنند اگر چه که امروزه در فضای مجازی هم به راحتی می‌توانیم چیزهایی که نیاز داریم را پیدا کنیم، اما باز هم خیلی‌ها هستند به این فضای مجازی دسترسی ندارند مثل سالمندان و از این برچسب‌های تبلیغاتی خیلی استفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این بحثی هم که می‌گویند این برچسب‌ها شهر را زشت می‌کند، من فکر می‌کنم آنقدر شهر ما با چیزهای بزرگ‌تری زشت شده که این دو سه تا برچسب که روی در و دیوار هست جایی را نمی‌گیرد. نمی‌گویم برچسب‌ها زیاد شود، اما با این دو سه برچسب چهره شهر آنقدر زشت نمی‌شود. از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، مردم مخصوصاً این قشر که بیشتر نیازمند هستند باید از هر روشی برای درآمدزایی استفاده کنند. اگر این برچسب‌ها را برداریم تأثیر زیادی در کاهش درآمد آن‌ها دارد.

مکان‌هایی برای چسباندن تبلیغات در هر محله ایجاد شود

آقای حسینی، ساکن منطقه وکیل‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ۹۰ درصد برچسب‌های تبلیغاتی جمع‌آوری فاضلاب هستند. من خودم خیلی با آنها مشکل دارم و هر روز آنها را می‌کنم. یکی از برچسب‌ها را روی شیشه دربمان چسبانده‌اند که کنده هم نمی‌شود. هفته پیش که درحال رفتن به خانه بودم دقیقاً همان لجظه یک آقایی داشت از این برچسب‌ها روی دربمان می‌چسباند، به او گفتم نچسبان او در پاسخ گفت اگر می‌خواهی بکنم؟ گفتم تو که حالا چسبانده‌ای حداقل بقیه را بکن. آن آقا تیغی درآورد و شروع به کندن بقیه برچسب‌ها کرد.

وی با بیان اینکه «من تا حالا از این برچسب‌ها استفاده نکردم»، اضافه می‌کند: این برچسب‌ها باعث آزار مردم است اما وقتی جایی نباشد که تبلیغات خود را انجام دهند این می‌شود که تبلیغات را به در خانه‌ها می‌چسبانند. اگر مکان‌هایی برای آنها تعبیه شود که بتوانند در آن مکان‌ها به صورت محدود این کار را انجام دهند خیلی بهتر است.

شهرداری باید زنگ بزند و مجوز را باطل کند

آقای بخشی که در منطقه سیدی زندگی می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا در مورد برچسب‌های تبلیغاتی می‌گوید: شماره تلفن صاحب تبلیغات روی آن برچسب‌ها هست. شهرداری باید زنگ بزند و مجوز را باطل کند. اگر مجوز ۵ مورد باطل شود بقیه این کار را انجام نخواهند داد. اگر روی بنرهای تبلیغاتی شهرداری دوتا از این برچسب‌ها چسبانده شود ببینید چه‌طور پدر طرف را در می‌آورند به خانه مردم که می‌رسد هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

وظیفه جمع‌آوری برچسب‌های تبلیغاتی با شهرداری است

علی‌رضا صحراگرد، مدیر برنامه ریزی و نظارت بر خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برچسب‌های تبلیغاتی که اغلب به درب منازل چسبانده می‌شوند، اظهار می‌کند: وظیفه شهرداری نسبت به پاکسازی تبلیغات مستند به بند ۲۷ ماده ۵۵ قانون شهرداری هاست. همچنین در مقررات بخش جزایی ماده ۹۲ قانون مقررات مربوط به شهر و شهرداری آمده که نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شهری باشد ممنوع است، مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق آن جایی را تعیین کرده است.

مصوبه شورا در مورد اخذ بهای پاکسازی از صاحبان تبلیغات

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد این ممنوعیت باعث شده امحاء این پوسترها یا تبلیغاتی که اصناف روی در و دیوار شهر انجام می‌دهند، جزو وظایف شهرداری قرار بگیرد. برای به‌روز شدن این قانون شهرداری‌ها و اینکه جوابگوی نیاز وضع حال حاضر باشد، شورای اسلامی شهر مشهد مصوبه‌ای در سال جاری در مورد اخذ بهای خدمات پاکسازی و امحای پوسترها و نوشته‌های تبلیغاتی داشته است. بر اساس این مصوبه بهای پاکسازی تبلیغات از روی در و دیوار شهر را از صاحبان تبلیغات اخذ می‌شود و میزان بها نیز بر اساس نوع تبلیغات شامل عکس، پوستر، تراکت، دیوارنوشته، پرده نوشته و… بر واحد متر مربع تعیین می‌شود.

مدیر برنامه ریزی و نظارت بر خدمات و محیط زیست شهری تصریح می‌کند: روال کار پاکسازی تبلیغات این گونه است که اخطار ۸ ساعته به کسی که تبلیغات را انجام داده می‌دهیم تا نسبت به پاکسازی اقدام کند اگر او این کار را انجام نداد خودمان پاکسازی تبلیغات را انجام می‌دهیم و بهای این پاکسازی را از صاحب تبلیغات اخذ می‌کنیم. اگر صاحب تبلیغات را پیدا نکردیم برای او پرونده تشکیل می‌دهیم و به مرجع قضائی می‌فرستیم که او را احضار کنند و برایش جریمه درنظر بگیرند.

نسبت‌به کلان‌شهرها وضعیت قابل قبولی داریم

صحراگرد در خصوص وضعیت مشهد نسبت به دیگر شهرها در پاکسازی تبلیغات گفت: در مقایسه با سایر کلان‌شهرها وضعیتمان قابل قبول است و شرایط قابل قبولی داریم.

وی افزود: در مناطق ۱، ۸ و ۱۱ تبلیغات بیشتری انجام می‌شود و پاکسازی هم بیشتر انجام می‌شود و کمترین پاکسازی مربوط به مناطق پیرامونی مثل مناطق ۵ و ۶ است که هم تبلیغات کمتری دارد و هم پاکسازی کمتری صورت می‌گیرد.

مدیر برنامه ریزی و نظارت بر خدمات و محیط زیست شهری بیان کرد: سطح تبلیغات آنقدر برای کسبه جذابیت دارد که ما از آن طرف تبلیغات را جمع می‌کنیم و آنها از آن طرف نصب می‌کنند. خود مردم باید مشارکت کنند و در این زمینه فرهنگسازی انجام شود. درودیورار شهر متعلق به همه است اما صاحبان تبلیغات اغلب شب‌ها و وقتی در معرض دید نیستند تبلیغات را انجام می‌دهند.

مردم برای پاکسازی تبلیغات به ۱۳۷ زنگ بزنند

صحراگرد یادآور شد: خود مردم هم می‌توانند در پاکسازی تبلیغات مشارکت کنند و یا اینکه با ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند و بخواهند که نسبت به پاکسازی تبلیغات اقدام شود. همچنین می‌توانند تلفن فرد خاطی و نوع تبلیغات را در اختیار شهرداری قرار بدهند که نسبت به پاکسازی ورود کنند.

تشدید برخورد با متخلفین در اختیار مراجع قضائی است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید برخورد با متخلفین تشدید شود، گفت: تشدید برخورد با متخلفان در زمینه تبلیغات، در اختیار مراجع قضائی است ما مستند به قانون ورود می‌کنیم و اخطاریه صادر می‌کنیم اما جریمه ای که بازدارنده باشد در اختیار مراجع قضائی است. ما فقط اخذ بهای خدمات را انجام می‌دهیم. جریمه با اخذ بهای خدمات متفاوت است. جریمه در اختیار مرجع قضائی است. ما به بحث جریمه نمی‌توانیم ورود کنیم کار ما خدمتگزاری است قوانین بالادستی باید در مجلس در قانون شهرداری‌ها اصلاح شود.

جمع‌آوری ۲۲۷ هزار مورد برچسب و دیوار نوشته از ابتدای سال تاکنون

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات و محیط زیست شهری یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون ۲۲۷ هزار مورد برچسب و دیوار نوشته را از سطح شهر پاکسازی کردند.

صحراگرد گفت: افراد درخصوص تبلیغات کارهایی که برای صنوف سودآور است و می‌خواهند تبلیغات انجام دهند، باید به سازمان میادین مراجعه کنند و درچاچوب ساماندهی اصناف کارشان را پیش ببرند. تلویزیون‌های شهری، بیلبوردها و… در سطح شهر برای تبلیغات در نظر گرفته شده اما هزینه دارد. افراد با انعقاد قرارداد می‌توانند از انها استفاده کنند.

وی اظهار کرد: حدود دو سالی می‌شود که تبلیغات هیأت مذهبی را به نظم درآوردیم. در خیابان‌های شهر حدود ۱۵۰ جایگاه برای مناسبت‌های مذهبی ایجاد کردیم و استفاده از آن‌ها رایگان است.

انتهای پیام

گزارش از زهرا انصاری، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403