رکورد‌ِدرگ400مترایران‌توسط‌خنجری‌شکسته‌شد


سامان خنجری قهرمان کلاس آزاد درگ ایران و کاپیتان تیم ملی، جمعه گذشته در مسابقات 400متر با حمله به رکورد استثنایی و ورود به باشگاه 9 ثانیه ای های جهان که تعدادشان بسیار کم است، موفق شد نام کشورمان را سرزبان ها بیندازد.

پنج شنبه شب گذشته، ساعاتی پس از موفقیت تیم ملی ایران برابر چین، قهرمان چند ساله مسابقات شتاب (درگ) ایران خواب رکورد جدیدی برای این رشته مهیج اتومبیلرانی را می دید.

به گزارش تابناک ورزشی، سامان خنجری قهرمان محجوب مسابقات درگ ایران، روز پنج شنبه در تایم گیری موفق شد رکورد خود را تا زمان 10 ثانیه و یک صدم ثانیه پایین بیاورد اما باز هم پشت مرز 10 ثانیه ماند. روز مسابقه یعنی جمعه اما فرصت بهتری بود برای حمله به این رکورد استثنایی و ورود به باشگاه 9 ثانیه ای های جهان که تعدادشان بسیار کم است.

سامان خنجری قهرمان کلاس آزاد درگ ایران و کاپیتان تیم ملی در این مورد به تابناک می گوید:«من شب های قبل از مسابقه حتی توی خواب دارم دنده عوض می کنم! در مسابقه درگ صدم و هزارم ثانیه مهم است و یک اشتباه کوچک، حاصل تلاش تیم فنی و من راننده را درجا از بین می برد. بنابراین استرس مسابقه اجازه نمی دهد راحت بخوابم.»

رکورد‌ِدرگ400مترایران‌توسط‌خنجری‌شکسته‌شد
صبح جمعه سامان خنجری با این هدف بزرگ راهی پیست اتو دروم تهران شد که به هر صورت ممکن از دیوار 10ثانیه عبور کند و یک رکورد جادویی را برای اتومبیلرانی ایران به پا کند، یک زمان غیرممکن. در جریان مسابقه وقتی نوبت به خودروهای کلاس آزاد رسید که از نظر توان و ست آپ بدنه و زیربندی بسیار حرفه ای هستند حتی تماشاگران پرتعدادی که به مجموعه ایرانیان آمده بودند نیز انگار حس کرده بودند اتفاق مهمی در راه است.

پیش از مسابقه کلاس هشت سیلندرهای اتمسفریک و در حضور دکتر صیدانلو رئیس فدراسیون اتومبیلرانی از رانندگانی که شانس حمله به رکوردهای زیر 11 ثانیه را داشتند دعوت شد که حداکثر توان و مهارت خود را برای خلق رکوردهای جدید به کار گیرند. سامان خنجری که روز پنج شنبه به رکورد 10:01 ثانیه به دست آورده بود، خودرو داتسون خوفناک خود را برای به دست آوردن این لحظه استثنایی آماده کرد. «به تیم فنی خودم گفتم که ست آپ ماشین را روی حداکثر قدرت و توان خروجی تنظیم کنند. به من گفتند که خیلی خطرناک است چون ماشین من حدود 900 اسب بخار نیرو تولید می کند و به دلیل داشتن سیستم توربو ممکن است فشار بیش از حد، باعث منهدم شدن موتور و گیربکس و از هم پاشیدن اتاق شود. یک خطر بزرگ برای راننده. اما گفتم امروز باید کار را تمام کنیم، چند سال است منتظر این لحظه بوده ایم...»

چراغ سبز به رکورد خارق العاده
علاوه بر سامان خنجری با داتسون، فرزین رستگار با گالانت 730 اسبی و ارسطو عامری هم به این دعوت پاسخ دادند و در ابتدای مسیر 400 متر قرار گرفتند. فرزین رستگار که تایم های زیر 11 ثانیه را نیز داشته نتوانست این کار را انجام دهد اما سامان خنجری با داتسون کاری کرد کارستان. روز جمعه حتی مدیران فدراسیون و حتی رانندگان کلاس های دیگر هم منتظر رکورد روانی زیر 10 ثانیه بودند و سرانجام این اتفاق افتاد.

رکورد‌ِدرگ400مترایران‌توسط‌خنجری‌شکسته‌شد

سامان خنجری با تمرکز بالا و شجاعت بسیار سر خط استارت ایستاد و با سبز شدن چراغ، طوفانی در محدوده اتوبان ساوه به پا کرد و رکورد درگ ایران را به زمان 9:853 ثانیه کاهش داد. درباره این چند ثانیه فقط خود سامان خنجری توضیح دقیقی دارد:« واقعا مثل یک رویا بود. لحظه لحظه اش را تا آخر عمرم به یاد خواهم داشت. کاملا متوجه شدم که این تایم با 10:01 ثانیه دیروز هم خیلی فرق داشت. خیلی تهاجمی با ماشین رفتار نکرده بودم. جوری دنده عوض کردم که تا به حال نکرده بودم. هر لحظه ممکن بود موتور منفجر شود. من ابزار دقیق روی ماشین دارم و روی شتاب جی آن را ست کرده بودم. چیزی که سیستم اندازه گیری نشان داد فشار 2 جی بود. یعنی به قفسه سینه و مغز من 200 کیلوگرم نیرو وارد شده بود. آخر 400 متر چشم هایم را در آینه دیدم، پر خون شده بود!»

رکورد 9:853 ثانیه برای طی کردن یک چهارم مایل یا 400 متر البته رکوردهای دیگری را هم با خود به همراه داشت. ثبت شتاب صفر تا صد با زمان 2.2 ثانیه (سریع تر از بوگاتی ویرون افسانه ای) و رسیدن یه سرعت 270 کیلوتر بر ساعت در لحظه عبور از خط پایان، از دیگر حد نصاب های این رکورد حماسی در ایران است. سامان خنجری آنقدر تحت تاثیر این زمان قرار داشت که از چتر ایمنی یا پاراشوت خود نیز استفاده نکرد. جالب است که خودرو داتسون سامان خنجری مسلح به موتور 2.6 لیتری جدیدی است که تمام کارهای تیونینگ و زیربندی و بدنه آن به دست مهندسان جوان ایران انجام شده و چنین عملکرد خارق العاده ای را از خود نشان داده است.

رکورد‌ِدرگ400مترایران‌توسط‌خنجری‌شکسته‌شد

سامان خنجری به فاصله کوتاهی پس از رکورد شکنی، به پیت استاپ برگشت و به سرعت با شورلت مونزای هیولای خود به خط استارت بازگشت و در کلاس 8 سیلندر هم با پونتیاک گرندپری سرحال آقای کمالی از بندرعباس رقابت جانانه ای داشت و در این کلاس نیز زمان 11:6 ثانیه را ثبت کرد و قهرمان این کلاس شد. با این اوصاف هنوز همه حاضران در پیست اتو دورم تهران تحت تاثیر رکورد داتسون بودند. سامان خنجری می گوید:«آنقدر در پیست مسابقه، بعد از آن و در فضای مجازی پیام های مثبت و خوشحالی مردم و دیگر راننده ها را دریافت کردم که حد ندارد. از این همه قدرشناسی در پوست خودم نمی گنجم.»
هنوز یک مسابقه دیگر تا پایان سال 97 باقی است و به نظر می آید رکورددار ایران هنوز هم انگیزه های زیادی برای رقابت دارد. خنجری می گوید:«تا زمانی که احساس کنم می توانم رکوردهای بهتری برای ایران ثبت کنم مسابقه می دهم. شاید رکوردهای بهتری هم به زودی به دست بیاید. مهم هدف من رسیدن به مرز زیر 10 ثانیه بود و رکوردها به دنیا می آیند که شکسته شوند.»

رکورد‌ِدرگ400مترایران‌توسط‌خنجری‌شکسته‌شد

رکورد‌ِدرگ400مترایران‌توسط‌خنجری‌شکسته‌شد

رکورد‌ِدرگ400مترایران‌توسط‌خنجری‌شکسته‌شد

رکورد‌ِدرگ400مترایران‌توسط‌خنجری‌شکسته‌شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس