به گزارش فارس، عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی را تشریح کرد.

درخصوص عفو های مربوط به چهل سالگی انقلاب گفت: به خاطر اینکه در چهل سالگی انقلاب قرار داریم و به لحاظ این اهمیت و به مناسبت ۲۲ بهمن همیشه عفوهایی داده می شده است اما استثنائاتی دادشتیم که باعث می شد تعداد بالا نباشد اما امسال برخی از استثنائات کاهش یافته است

البته اینگونه نیست که با مسائل امنیتی و مهم دچار مشکل شویم بلکه با برخی جرایمی که می‌شود کنار آمد تلاش کنیم تا از افرادی که برای اولین بار به زندان رفته اند یا شرایط خاصی دارند از این عفوها استفاده کنند.

محکومان مالی اگر شاکی خصوصی داشته باشند باید رضایت بگیرند یا ترتیبی برای اخذ رضایت بدهند بعد آزاد شوند.

وی درخصوص مبارزه با گرانفروشی هم گفت: همانطور که گفتیم یکی از موار نقض حقوق عامه گرانفروشی است و مصرف کننده حقوقی است که باید توسط دولت و سایر دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد بعد از دستور رئیس قوه قضاییه و دادستانی کل کشور یک دستورالعملی تهیه و ابلاغ شد و ما از چهارشنبه هفته گذشته اولین گشت‌های خودمون را آغاز کردیم.

جعفری دولت آبادی گفت: در ۴ نقطه متمرکز شدیم اولا بحث تامین کالا و بعد از آن قیمت گذاری که ما دخالتی در قیمت گذاری نداریم اما خواستیم که قیمت ها را اعلام کنندو نقط سوم بحث توزیع است که در این زمنیه مشکلاتی داریم مثل همین صف‌هایی که تشکیل می‌شود که قرار شد تدبیر بیشتری شود مثل اینکه حداقل ساعت توزیع مشخص شود و نقطه چهارم که موضوع نظارت است چون احساس کردیم در توزیع گوشت و مرغ میوه و لبنیات نظارت کمتری می‌شود.

دادستان تهران تصریح کرد: از روز چهارشنبه این تیم‌ها سرکشی‌های خودشان را آغاز کرده اند از امروز هم این تیم‌ها افزایش پیدا می‌کند و در نقاطی که گوشت و مرغ توزیع می‌شود حضور بیشتری داشته باشیم.

جعفری دولت آبادی خاطرنشان کرد: البته ما قرار نیست اصلا در حوزه وظایف دولت دخالت کنیم بلکه کمک می‌کنیم به دولت تا نظارت بهتری کند و بنا نیست ما در اقتصاد کشور دخالت کنیم البته بدانید که اگر جایی فسادی مثل احتکار و رانت و گرانفروشی ببینیم حتما ورود کرده و برخورد خواهیم کرد اما بنا اولیه ما کمک به دولت است.

دادستان تهران گفت: از مردم می‌خواهیم اگر مواردی می‌بییند که ناظر به تخلف است به ما اطلاع بدهند زیرا ما در برخی از بازدیدها دیدیم که گوشت را در نقاطی پنهان کرده بودند یا در خارج از فروشگاه با قیمت بالاتری می‌فروختند.

وی افزود: فساد منحصر به یک جا نیست بلکه می‌تواند در هرجایی که منفذی وجود داشته باشد وقتی شما اجازه بدهید رانتی برای یک عده خاصی ایجاد شود حتما فساد به بار می آورد و رانت را ما برخورد می‌کنیم اما متاسفانه برخی موارد ما متوجه نمی شویم که از مردم می خواهیم به ما این رانتها و فسادها و امضاهای طلایی را اطلاع دهند.

جعفری دولت آبادی درخصوص یک حکم صادر شده برای یک فرد رسانه‌ای گفت: این پرونده دو بخش داشت که یک بخش همین مطلب بحث عمومی بود و یک بخشی هم بخش شکایت افراد بود ما اعتقاد داریم که حفظ آبروی افراد یک چیز است و مبارزه با فساد یک چیز دیگری است.

وی ادامه داد: در بزه افترا متهم باید ثابت کند که چیز یکه گفته است درست است در این پرونده بخشی مربوط به این بود که برخی آمدند از این فردی که شما گفتید شکایت کردند و این فرد هم نتوانست در برابر شکایت اشخاص حقیقی از خود دفاع کند. اما اینجا یک خلط مبحثی رخ داد که گفتند ایشان به خاطر افشاگری محکوم شده است.

دادستان تهران گفت: یاشار سلطانی به خاطر افشاگری محکوم نشده است و پرونده افشاگری وی هنوز مفتوح است ایشان به خاطر شکایت یک سری افراد حقیقی و اینکه نتوانست ادعایش را ثابت کند محکوم شد.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد: فرض کنید یک فردی می آیاد ادعا می کند می گوید من داماد فلانی هستم در صورتی که این موضوع صحیح نیست خب این افشاگری نیست بلکه این افترا است و ما مرزی بین افترا و افشاگری قائل هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که پرونده حصر و شایعاتی که منتشر شده گفت: پرونده حصر در شورای عالی امنیت ملی بررسی می شود و اطلاع رسانی به عهده دبیرخانه شورای عالی امنیت است.

دادستان تهران در خصوص پرونده برادر جهانگیری گفت: بخشی از پرونده به دلیل بانک گردشگری است اما هنوز تحقیقات نهایی نشده است.

وی درخصوص مالباختگان موسسه کاسپین و فرشتگان کارهای زیادی شده است اما موسسات مالی و اعتباری مشکل عده شان کمبود پول موجودی بوده است که باید به مالباختگان ارائه می شده است.

جعفری دولت آبادی درباره حکم حمله کنندگان به سفارت عربستان گفت: این حکم بعد از تایید اجرا شده است.

وی در خصوص چهارشنبه آخر سال هم گفت از مردم می‌خواهیم خودشان این موضوع را رعایت کنند و نگذارند سال به تلخی به پایان برسد و پلیس تلاش می‌کند تا این مراسم مخاطره آمیز نباشد و آسایش دیگران به خطر نیافتد.

دادستان تهران گفت: در پرونده سکه ثامن باید بگویم که این پرونده شاکی زیادی دارد و دادستانی هم وقت زیادی برای آن گذاشته است از جمله اینکه اموال زیادی از متهمین کشف شده است

جعفری دولت آبادی درخصوص کشفیات از متهم گفت:۶ دستگاه خودرو به ارزش ۵ میلیارد، ۶۰ میلیارد پول نقد و یک ملک در بناب، دو واحد تجاری و یک واحد اداری در تهران به ارزش ۱۰ میلیارد تومان، تعداد ۷۰ سکه، انسداد حساب افرادی که تراکنش بالای یک میلیارد تومان داشته اند و کشف یک پول بزرگی حدود ۴۰ میلیارد تومان در ترکیه که در حال بررسی همه اینها هستند.