آموزش گام‌به‌گام چگونگی نگارش ادبیات و مبانی نظری


آموزش گام‌به‌گام چگونگی نگارش ادبیات و مبانی نظری

معمولا” از فصل دوم تحت عناوینی چون “ادبیات و مبانی نظری تحقیق”، “مبانی نظری و پیشینه” و… نام برده می‌شود و تقریبا حجم زیادی از پایان‌نامه را به خود اختصاص می‌دهد. لذا ما در این متن به شما آموزش می‌دهیم که چگونه فصل دوم را بدون کمک نگارش کنید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گروه پژوهشی مدیریت ایران، قبل از اینکه شروع به نگارش کنیم چند نکته مهم را باید یادآور شویم.

۱. مبانی نظری و پیشینه تحقیق را بررسی کند.

۲. موضوع را ارزشیابی کند.

۳. موضوعات مورد بررسی را نقد و تفسیر کند.

۴. نظریات و تحقیقاتی که مشابه عنوان پژوهش فعلی هستند بررسی شده و نظرات و تحقیقات با یکدیگر مقایسه شوند.

۵. مقالات مرتبط، انواع پایان‌نامه‌ها با موضوع مشابه و کتب و مجلات در زمینه موضوع مورد تحقیق بررسی شوند.

۶. فقط به منابع داخلی پرداخته نشود و در پیشینه پژوهش، منابع خارجی نیز مورد بررسی قرار بگیرند.

دو بخش عمده فصل دوم

پیشنهاد می‌کنیم که فصل دوم را به دو قسمت تقسیم کنیم که تمرکز بیشتری داشته باشیم

بخش اول: ادبیات و مبانی نظری

در بخش اول که با عنوان ادبیات و مبانی نظری نیز شناخته می‌شود، لازم است تکیه و توجه بر کلیدواژگان تحقیق، ابتدا اقدام به تعریف و تشریح کلیدواژگان پرداخته سپس به طور اجمالی به مهمترین تئوری‌ها و مدل‌های ارائه شده در حوزه موضوع‌های مورد بررسی بپردازد.

معمولاً اکثر افراد این فصل را ساده‌ترین بخش کار پایان نامه قلمداد می‌نمایند چرا که معتقدند با جست‌وجوی کلیدواژه‌های تحقیق در اینترنت می‌توانند مطالب آماده‌ای را پیدا نمایند و فقط لازم است که این مطالب در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این در حالیست که این تصور، تصور اشتباهی بوده و اهمیت تدوین درست فصل دوم کمتر از سایر فصل‌های پایان نامه نیست. در اینجا، نکاتی جهت تدوین درست فصل دوم ارائه می‌گردد.

اشتباه اول که اکثر افراد مرتکب آن می‌شوند این است که نگارش فصل دو را بر اساس نوشته‌های پایان‌نامه‌های دیگران بنا می‌کنند.

توصیه ما این است که خود از پایگاه‌های اطلاعاتی موجود استفاده کنند تا از جدیدترین و به روزترین موضوع مورد مطالعه آگاه شوید و خود به گردآوری اطلاعات بر اساس موضوع و روند آن بپردازید.

اشتباه دوم خیلی از افراد بعد از گردآوری اطلاعات و دسته‌بندی کردن آن سریع آن را برای استاد ارسال می‌کنند که عمده‌ترین مشکل می‌باشد به این علت که توجه و دقت کافی را در نگارش نداشته‌اند و هم وقت استاد تلف می‌شود و هم خود شما پس ما توصیه می‌کنیم که فصل ۲ یا مبانی نظری خود را حداقل ۳ بار نگارش نمایند.

مرحله اول: گردآوری تعاریف مبانی نظری به صورت فیش‌نویسی شده در فایل‌های استانداردی که قابلیت فراخوانی داشته باشد.

مرحله دوم: مطالب اصلی به فرعی مشخص شده و مطالب اصلی نیز به صورت روابط منطقی به هم مرتبط باشند و همچنین دقت کردن به شماره‌گذاری جداول و نمودارها. لازم به ذکر است برای اشراف بر موضوع فلسفه فکری برای سازماندهی کردن مطالب اصل مهمی به حساب می‌آید.

مرحله سوم: روایت مبانی جمع‌آوری شده از زبان خود پژوهشگر و خلاصه سازی به صورت جداول و شکل‌ها برای استفاده از خلاقیت‌های فردی در نگارش مطالب نسبتاً تکراری لازم است.

آموزش گام‌به‌گام چگونگی نگارش ادبیات و مبانی نظری

بخش دوم: پیشینه پژوهش

در قسمت دوم فصل دوم پایان‌نامه به مرور نتایج و یافته‌های تحقیقات انجام شده در داخل و خارج پرداخته می‌شود. قسمت دوم این فصل که طولانی‌تر است در حقیقت پیشینه پژوهش را به صورت انتقادی و یکپارچه مرور می‌کند.

این قسمت به دو بخش تحقیقات داخلی صورت گرفته و تحقیقات خارجی معطوف می‌شود

تحقیقات داخلی:

در این بخش محقق می‌بایست اولویت بررسی را به تحقیقات متاخر بدهد (ابتدا تحقیقات ۱۳۹۷، بعد ۹۶، بعد ۹۵و الی آخر) تا به حد مطلوب برسد. منظور از حد مطلوب این است که محقق احساس کند سایر تحقیقات حرف جدید برای گفتن ندارند. همچنین، اولویت اول با تحقیقاتی است که در جامعه‌ای مشابه جامعه مورد بررسی محقق انجام شده‌اند، اولویت دوم با صنایع و فعالیت‌های مشابه است و نهایتا” سایر صنایع (مثلاً اگر محققی می‌خواهد پایان‌نامه خود را در حوزه بازاریابی بررسی نماید اولویت اول با تحقیقاتی است که قبلاً در حوزه موضوع مورد بررسی در بازاریابی به انجام رسیده‌اند، اگر به حد کفایت نرسید باید سراغ تحقیقاتی برود که در صنعتی مشابه به انجام رسیده‌اند مثل حوزه‌های دیگر مدیریت مثل بازارگرایی، رضایت مشتری و…).

تحقیقات خارجی:

تحقیقات خارجی هم به همین منوال است که از تحقیقات جدید به قدیم (ابتدا تحقیقات ۲۰۱۹، بعد ۲۰۱۸ بعد ،۲۰۱۷ و الی آخر) تا به نتیجه دلخواه و مطلوب برسیم و مثل تحقیقات داخلی ما بقی روند را طی می‌کنیم.

معمولاً هدف از نوشتن فصل دوم پایان‌نامه، گردآوری است که البته این مساله به گردآوری ادبیات، پیشینه و سوابق داخلی و خارجی تحقیق ختم نمی‌شود، بنابراین برای اینکه یک محتوای خوب و قوی برای فصل دوم پایان نامه تهیه کنید باید منابع معتبر و قدرتمندی در دست داشته باشید.

آموزش گام‌به‌گام چگونگی نگارش ادبیات و مبانی نظری

و در آخر چند نکته

از منابع به‌روز و معتبر استفاده کنید

حجم منطقی فصل دوم پایان‌نامه یا پیشینه پژوهش در رساله دکتری بین ۲۰ تا ۵۰ صفحه است و در پایان‌نامه کارشناسی ارشد معمولاً کوتاه‌تر است.

قاعده نوشتن این است که با خاتمه یک پاراگراف، به رفرنس‌های مطالب آن پاراگراف اشاره شود که برای این کار نیز باید از روش‌های استاندارد ارجاع‌دهی در انتهای هر جمله یا پاراگراف استفاده کنید.

امیدواریم که این متن توانسته باشد سوالات شما را در مورد نگارش جواب داده باشد.

ادیتور: زهرا میعادی

انتهای رپورتاژ خبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت