علت آبکی بودن شیر مادر چیست؟


علت آبکی بودن شیر مادر چیست؟

شیر مادر مغذی ترین چیزی است که می توانید به نوزاد بدهید و اگر آبکی باشد، ممکن است فکر کنید کمبود مواد مغذی...

شیر مادر مغذی ترین چیزی است که می توانید به نوزاد بدهید و اگر آبکی باشد، ممکن است فکر کنید کمبود مواد مغذی دارد. شیر مادر قطعا ترکیبی متفاوت از شیر خشک دارد، و این ممکن است باعث نگرانی شود. اگر این روش تغذیه را انتخاب کنید، می خواهید مطمئن شوید شیر شما برای نوزاد سالم است. این مقاله به شما کمک خواهد کرد که بدانید چرا شیر مادر آبکی به نظر می رسد و آیا طبیعی است یا خیر.

چرا شیر من آبکی است؟

هنگامی که شیر مادر تولید می شود به نام "شیر بالغ" شناخته می شود. شیر بالغ انسان به طور طبیعی رقیق و آبکی است، اما مواد مغذی کمتری ندارد. نگران نباشید. شیر مادر همه چیزهایی که نوزاد سالم باید مصرف کند را دارد.
هنگامی که به نوزاد شیر می دهید ممکن است متوجه نباشید که آبکی و یا رقیق است (علت کم شدن شیر مادر). اکثر مادران این مسئله را زمانی متوجه می شوند که شیر خود را می دوشند. همانطور که شروع به دوشیدن می کنید متوجه می شوید شیر رقیق تر می شود. سپس، هنگامی که سینه خود را خالی می کنید متوجه می شوید که شیر کمی غلیظ تر است. در ابتدای شیردهی شیر با نام "آغوز" شناخته می شود و دارای چربی کمی است. بعدها شیر مادر به "شیر پسین" تبدیل می شود که چربی بالاتری دارد.

آغوز و شیر پسین

شیر آبکی که در ابتدا مشاهده می کنید، شیر آغوز است. این شیر چربی کمی دارد، اما قند (لاکتوز) بالایی دارد. این شیر به کودک مایع مناسب را می دهد، انرژی او را افزایش می دهد و مغز را برای رشد تغذیه می کند.
هنگامی که نوزاد شروع به شیر خوردن می کند، بدن شما اکسی توسین را آزاد می کند و سینه ها این شیر رقیق را از بین می برد. نگران نباشید، اگر شیر پرچرب پسین در کانال ها باشد با شیر کم چرب مخلوط می شود. با این حال، اگر کودک شما به لاکتوز حساس باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. در تعداد کمی از نوزادان، مشکلات لاکتوز می تواند باعث کمبود آب بدن شود، اما این وضعیت به ندرت اتفاق می افتد. همچنین ممکن است نوزاد سریع سیر شود و به اندازه کافی شیر نخورد.

پس از ۵ دقیقه شیردهی نوزاد، شیر پسین شروع به حرکت به سمت جلو می کند. این شیر به نظر غلیظ تر و خامه ای تر است. این شیر دارای چربی بالاتری است که برای افزایش وزن و رشد کلی کودک مناسب است. به همین دلیل مهم است که سعی کنید کودک خود حداقل ۱۰ دقیقه از هر سینه شیر بدهید تا این مواد مفید را دریافت کند.

نکته: اگر متوجه شدید که شیر مادر در بیشتر موارد خیلی آبکی است، به اندازه کافی به نوزاد شیر نمی دهید. اگر بین دفعات شیردهی فاصله زیادی ایجاد شود، شیر مادر رقیق می شود.

آیا شیر من سالم و کافی است؟

علت آبکی بودن شیر مادر چیست؟

توصیه می شود نوزادان در ماه های اول به قدر کافی شیر بخورند تا از مزایای سلامتی شیر مادر برخوردار شوند. کودکانی که شیر مادر می خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به چاقی کودکان، دیابت و آسم در دوران کودکی قرار می گیرند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و افسردگی پس از زایمان نیز کمتر می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، در ابتدا شیر مادر آبکی است. با بررسی این سه مورد می توانید ببینید کودک چگونه در خصوص شیر مادر پیش می رود:

۱٫ پوشک مرطوب

نوزادان معمولا در هنگام مصرف شیر آغوز، هر روز یک پوشک مرطوب تولید می کنند. سپس پس از تولید شیر بالغ نوزادان ۵ تا ۶ پوشک مرطوب در روز تولید می کنند. مهم است که نشانه های کم آبی بدن را بررسی کنید. خواب آلودگی بیش از حد، عدم وجود اشک، خشک شدن دهان، کمتر از ۵ پوشک مرطوب. اگر این علائم را مشاهده کردید در اسرع وقت با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

۱٫ حرکت روده

اگر کودک شما شیر مادر خوب را دریافت کند، در هر بار شیردهی حرکات روده را مشاهده خواهید کرد. حداقل کودک باید ۳ بار در روز حرکت روده داشته باشد. این مدفوع آبکی، زرد و دانه دانه است (انواع مدفوع نوزاد+عکس).

۲٫افزایش وزن

حتی اگر شیر مادر آبکی باشد، بهترین راه برای تشخیص سلامتی کودک بررسی افزایش وزن او است. نوزادان شیرخوار معمولا با نرخ ۶ اونس در هفته افزایش وزن دارند. به خاطر داشته باشید که نوزاد در هفته اول کمی وزن از دست می دهد، اما بعد از اینکه شیر بالغ تولید شود افزایش وزن شروع می شود.

نکاتی برای شیردهی درست

۱- شیردهی مکرر

این لزوما رنگ شیر شما نیست بلکه میزان تولیدی است. اگر کودک خود را به طور مرتب شیر بدهید، باعث افزایش میزان شیر می شود. سعی کنید حداقل ۱۰ بار در روز به کودک شیر بدهید. علائم گرسنگی کودک عبارتند از: مکیدن انگشت، یا مکیدن لب. سعی کنید قبل از اینکه نوزاد گریه کند به او شیر بدهید.

۲- کودک خود را بیدار کنید تا غذا بخورد

نوزادان شیرخوار باید هر ۲ تا ۴ ساعت، حتی در طول شب، غذا بخورند. اگر کودک شما خواب است، او را بیدار کنید. هرگز اجازه ندهید بین دفعات شیردهی بیش از ۴ ساعت فاصله بیفتد.

۳- نحوه مصرف شیر

نوزادان زیر ۶ ماه شیرخوار باید شبانه حداقل یک بار شیر بخورند. آنها ممکن است در طول شیر خوردن بخوابند. اطمینان حاصل کنید که آنها را تحریک می کنید بیدار بمانند تا هر دو سینه خالی شود.

۴- آنها را در طبق برنامه شیر ندهید

تغذیه با برنامه برای نوزادانی که شیر خشک می خورند مناسب است، اما برای نوزادانی که شیر مادر می خورند دشوار است. از آنجایی که شیر آبکی مادر چربی زیادی ندارد، نوزادانی که شیر مادر می خورند باید بیشتر از نوزادانی که شیر خشک می خورند، شیر بخورند.

5- انواع غذاها را بخورید

شیر شما چیزی است که می خورید. اگر می خواهید مطمئن شوید شیر مادر غنی از مواد مغذی است، چیزهایی مانند؛ سبزیجات تازه با آهن زیاد، پروتئین های ناب، میوه های تازه، و نان های کامل مصرف کنید. دانه ها نیز مسئول تولید شیر سالم هستند.

www.newkidscenter.com



منبع

شاید دیگر مطالب روژان راهم دوست داشته باشید
علت آبکی بودن شیر مادر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

+ دو = 7 .hide-if-no-js { display: none !important; }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها