وضعیت امروز روانشناسی خوب نیست


وضعیت امروز روانشناسی خوب نیست

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه در 30 استان، خانه روانشناسان را شکل داده‌ایم، گفت: امروز افزایش سطح سواد سلامت مهم‌ترین آیتم در تأمین سلامت است.

وضعیت امروز روانشناسی خوب نیست
دکتر محمدابراهیم مداحی در نشست ۴۰ سال خدمات روانشناسی در انقلاب با بیان اینکه از جهتی روانشناسی در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: از جهت فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در وضعیت خوبی هستیم. امروز می‌توانیم ۱۴ اختلال را به خوبی درمان کنیم. می‌توانیم بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص دهیم و بهترین روش‌های درمان را اتخاذ کنیم. امروز سازمان نظام روانشناسی وجود دارد و ۱۶ انجمن، مجلات و خانه روانشناسی داریم.

وی دراین نشست که به همت مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی برگزار شد ، افزود: اما از طرفی دیگر، وضعیت روانشناسی خوب نیست؛ چراکه روانشناسان مردم را فراموش کرده‌اند. فقط بیماری‌ها را می‌شناسیم. امروز باید شاد زیستن و خوب زیستن را آموزش دهیم. زمانیکه روانشناسان کنار می‌کشند، روانشناسان زرد وارد میدان می‌شوند. امروز باید نهاد حاکمیتی به آلام روانی مردم بهتر توجه کنند.

مداحی تصریح کرد: امروز شاید باید در حوزه روانشناسی، روانشناس و مشاور خانواده داشته باشیم. باید از علم و هنر برای هدف دادن به جوانان بهره گیریم و به آنها فرصت دهیم نه تهدید. وضعیت می‌تواند بهتر از این باشد؛ درصورتیکه قوانین بهتری داشته باشیم؛ چرا تصمیم گیرندگان به این بخش اهمیت کمتری می‌دهند. مداحی با بیان اینکه آمار سکته به زیر ۲۰ رسیده است، خاطرنشان کرد: امروز گفته می‌شود افسردگی جلوتر از سرطان است، آسیب‌های اجتماعی روی خط قرمز آمده‌اند. چرا فارغ التحصیلان به جای اینکه مددکار باشند، مددجو هستند؟

مداحی تصریح کرد : ما باید نظام طبقه بندی فضیلت ها هم داشته باشیم، باید خوب زندگی کردن را هم به رسمیت بشناسیم و امروزه باید مشاوران هم گرایی داشته باشند. امروز باید از این علم و هنر برای نشاط و هدف دادن به جوان‌ها استفاده کنیم. چرا فارغ التحصیلان ما به جای اینکه مددکار باشند مددجو هستند.


معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه سه تفکر در روانشناسی در ایران وجود داشته، گفت: تفکر اول افرادی بودند که اعتقاد داشتند در صورتی می‌توانیم به این حرفه هویت دهیم که زیر مجموعه وزارت بهداشت باشیم؛ سردمداران این تفکر افرادی بودند که در حوزه وزارت بهداشت بودند. بخشی دیگر معتقد بودند که انجمن‌ها را تشکیل دهیم. عمدتاً این افراد مشاوران بودند و تفکر سوم ما بودیم که سازمان نظام روانشناسی را شکل دادیم.

وی ادامه داد: شروع برای تاسیس سازمان به سال 77 بر می گردد اما در سال 82 تصویب شد و شروع به کار کرد. اکنون خانه روان شناسان را در 30 استان کشور داریم، 16 انجمن روانشناسی و یک انجمن مشاوره داریم و بیش از 20 مجله.

رئیس کمیسیون نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام سه مرحله فرهنگ سازی، جریان سازی و نهادسازی را به عنوان اصل معرفی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی افزایش سطح سواد سلامت روان است که مهم تر بخش در درمان به حساب می آید، جریان سازی این است که مجلس تصویب کند و دولت اجرا و نهادسازی این است که سازمان داشته باشیم. در این 40 سال در حوزه روان شناسی و مشاوره هر سه مرحله اتفاق افتاد.


*رتبه اول در منطقه هستیم
دکتر فریبرز درتاج معاون پژوهشی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت : در حوزه روان شناسی و مشاوره در منطقه اول هستیم و این پتانسیل وجود دارد که از منطقه پذیرش بگیریم. در این حوزه کتاب های آکادمیکی نوشته شده و در زمینه نهاد سازی سازمان تشکیل شده است.

وی گفت: آماده ارائه خدمات در زمینه مسائل روانشناختی هستیم، خدماتی که در کشورهای فارسی زبان ناشناخته است. این مسائل از تحولات عمده‌ای است که در جامعه ما اتفاق افتاده است.

این استاد روانشناسی با اشاره به دیگر خدمات سازمان به دستگاه‌ها افزود: پنج همایش ملی مدرسه را برای آموزش و پرورش داریم که وزیر آموزش و پرورش رئیس و دکتر حاتمی دبیری این همایش را برعهده دارند که در کانون پرورش فکری برگزار می‌شود. همچنین فعالیت‌هایی برای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه با کمیته امداد انجام شده است. در حال حاضر قوه قضائیه تمام قضات سراسر کشور را به صورت سنتی و دستی غربالگری می‌کند.

درتاج افزود: البته زمانیکه خدمات مخاطبان زیادی دارد عوارض‌هایی به همراه دارد و موسساتی از آن سو استفاده می‌کنند. به طور مثال شبکه آموزش انگیزه‌های کاذبی ایجاد می‌کند به طوری که افراد غیر متخصص فعالیت‌های روانشناسی را ترویج می‌کنند و این موضوع در کنترل ما نیست، هرچند مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته، اما این افراد به قدری پرنفوذ هستند که نمی‌توانیم به راحتی مقابل آنها بایستیم، اما در حد وسع خود تلاش داریم که خدمات اصیل و علمی را در اختیار متقاصیان قرار دهیم.

وی افزود: مدرکی که سازمان نظام روان شناسی و مشاوره می دهد با حداقلی از دست کاری در کشورهای مختلف معتبر است. تحولاتی که در حوزه استارتاپ ها و کسب و کارهای دانش بنیان رخ داده، شرکت های دانش بنیان در این حوزه می توانند در یک روز در سراسر کشور دانش آموزان را غربالگری کنند.

درتاج درباره همکاری با سایر ارگان ها و نهادها خاطرنشان کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره همایشی ملی با کمک ناجا در برج میلاد برگزار کرد، همایشی ملی برای مدرسه، با وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد کرد و برنامه توانمندسازی اقشار آسیب پذیر با کمیته امداد امام خمینی (ره) را دارد.

در ادامه دکتر یاسر مدنی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: روانشناسان و مشاوران مذهبی و معتقد زیاد داریم، اما در وزارت علوم و دانشگاه‌ها نتوانسته‌ایم همخوانی و همسو بودن آموزش‌های دینی با علم روانشناسی را نشان دهیم.

وی گفت: قسمت عظیمی از خدمات مشاوران ما بالقوه مانده و بالفعل نشده است. سازمان نظام روانشناسی باید بتواند یکی از محکم‌ترین سازمان‌های نظارت‌کننده و توانمندساز باشد.

به گفته وی مشاوره، هنری است مقدس، که از علم روانشناسی بهره می‌گیرد. شیوندی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: خدماتی که انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف به حوزه‌های گوناگون ارائه داده، بیشتر از خدماتی است که آن حوزه به انقلاب ارائه کرده است.

به گفته وی در سال ۵۷ نرخ امید به زندگی طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۵۴ سال بود که در سال ۹۷ این نرخ ۲۰ سال ارتقا یافته و به بیش از ۷۰ سال رسیده است. در حوزه شناخت و باورها نیز در دهه ۶۰ جوانانی بودند که از مرزها دفاع می‌کردند و حدود ۸ درصد مردم شهرهای متوسط آرزو داشتند که از مرزها دفاع کنند اما در سال ۹۷، ۱۵ درصد حاضرند از باورهای انقلاب اسلامی دفاع کنند.

وی ادامه داد: وقتی خدمات روانشناختی مطرح می‌شود، باید دید که این خدمات چه نسبتی با اهداف انقلاب دارد؟ وی با طرح پرسش‌هایی گفت: نقش روانشناسی در تصمیم‌گیری‌های کلان به چه میزان است؟ روانشناسان در احراز صلاحیت‌های مسئولان در حوزه سنجش افکار و نگرش‌ها چقدر سهیم‌اند؟ رابطه اراده و باورهای مسئولان در پذیرش خدمات روانشناختی چقدر است؟ آیا سران کشورها در حوزه فردی و اجتماعی خود، اعتماد می‌کنند که از خدمات روانشناختی استفاده کنند؟ آیا روانشناسی می‌تواند در تشخیص احراز صلاحیت‌های حساس از جمله کاندیداهای ریاست‌جمهوری نقش ایفا کند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج