برتری حاشیه‌ها در لیگ برتر


برتری حاشیه‌ها در لیگ برتر

سوپرلیگ فوتبال استان چندی پیش با قهرمانی شریعت‌نوین به پایان رسید، مسابقاتی که بیشتر در بحث غیرفنی خبرساز بود تا فنی


شهرآرا آنلاین - مرتضی اخوان - جدول نهایی لیگ برتر فوتبال استان بسته می‌شود و تیم‌ها در پله‌های زندگی آرام می‌گیرند. در پایان یک جنگ تمام‌عیار استانی این سه تیم مشهدی شریعت‌نوین، شهر فوتبال و اوتانا هستند که به‌ترتیب بر سکوی اول تا سوم می‌ایستند و قعرنشینان هم طعمه سقوط می‌شوند. لیگ برتر بزرگ‌سالان فوتبال استان از مهرماه سال جاری آغاز شد و بعد از 12 هفته نبرد 13 تیم حاضر در این مسابقات به‌صورت قرعه میزبان در هفته نخست بهمن‌ماه به پایان رسید. در انتهای جدول، شهرداری قوچان از مسابقات انصراف داد و پیام تربت‌حیدریه و پرسپولیس نیشابور هم به لیگ دسته‌اول فوتبال استان سقوط کردند؛ تورنمنتی که حساسیت‌ها و جذابیت‌های یک جنگ تمام‌عیار بومی و استانی را به‌همراه داشت. جنگی که دست آخر با جست‌وجوی آرزوهای تعدادی از جوانان استان در لیگ دسته‌سوم کشوری و برباد‌رفتن آرزوهای عده‌ای دیگر به پایان رسید. نگاه فنی به مهم‌ترین مسابقات فوتبالی استان خراسان رضوی و حاشیه‌های داغ آن که گاه بر متن غلبه می‌کرد، سوژه این گزارش است.

پُرگل، جذاب، پُرحاشیه

نگاهی آماری به مسابقات لیگ برتر فوتبال استان نشان می‌دهد این بازی‌ها تا چه اندازه حساس، جذاب و البته مهیج بوده است. 78 بازی در این تورنمنت برگزار شده که دست آخر 247 توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده است. آماری که بر اساس آن میانگین هر بازی 16/3 گل به ثبت رسیده است. این یعنی بازی‌های این فصل از مسابقات لیگ برتر فوتبال استان بازی‌هایی پُرگل بوده است؛ اما برخی حرف‌وحدیث‌ها از حاشیه‌های این مسابقات هم حکایت دارد. تعطیلی مقطعی مسابقات به‌دلیل نبود زمین چمن و فشردگی زمان استفاده از چمن تختی شماره1 از حاشیه‌هایی بود که در حین مسابقات صدای اعتراض باشگاه‌ها را درآورد.

قانونی که ملغی شد

یکی از حاشیه‌های داغ سوپرلیگ فوتبال استان، ملغی‌شدن قانونی بود که براساس گفته برخی مربیان تیم‌های حاضر در این مسابقات در روز قرعه‌کشی مسابقات وضع شده بود؛ اما در فاصله چند هفته به پایان به‌یک‌باره تغییر کرد. مرتضی برگی‌زر، سرمربی تیم اوتانا، که تیمش در کورس قهرمانی از رقیب جا ماند و دست آخر به مقام سومی رسید، دراین‌باره گفت: «در روز قرعه‌کشی اعلام شد مسابقات امسال به حالت پلی‌آف برگزار می‌شود و دست‌آخر سه تیم برتر جدول به‌صورت گروهی با همان امتیازهای جدول با هم بازی می‌کنند تا تکلیف قهرمان مشخص شود. اتفاقی که البته رقم نخورد!» اصغر رحیمی، یکی از پیش‌کسوتان و فعالان حوزه فوتبال استان، دراین‌باره نظر متفاوتی دارد. او معتقد است: «من در جلسه قرعه‌کشی حضور نداشتم و نمی‌دانم چنین‌قانونی را اعلام کردند یا نه، اما به‌شخصه با آن مخالفم و معتقدم برگزاری مرحله پلی‌آف کار درستی نیست.»

جنگ دارا و ندار در مستطیل زرد

مستطیل‌های سبز دنیای فوتبال در لیگ برتر استان به زردی می‌گراید. زمین‌های نه‌چندان‌مطلوبی که برگزاری بازی در آن‌ سخت است. باوجود‌این، در لیگ برتر فوتبال استان امسال برخی تیم‌ها هزینه‌‌های نامتعارفی کردند و در عوض برخی تیم‌های دیگر با کمترین هزینه و بیشتر شبیه یک تیم دورهمی در این پیکارها شرکت کردند. مدیرعامل تیم شریعت‌نوین، قهرمان این تورنمنت، که به‌عنوان تنهابانوی مدیرعامل یک تیم در لیگ برتر استان فعالیت می‌کند، دراین‌باره گفت: «خیلی بیشتر از آن‌چیزی که فکرش را بکنید، هزینه کردم. ابتدا که می‌خواستم به فوتبال ورود کنم، هزینه خیلی کمتری را گفتند، اما بعد که وارد شدم، هزینه‌ها خیلی بیشتر شد.» شریعت که گفته می‌شود بیش‌از 150میلیون تومان برای این تیم هزینه کرده است، افزود: «بابت این هزینه‌کرد راضی هستم. چون خودم می‌خواستم بچه‌های تیم من تک باشند، بهترین البسه را بپوشند و بهترین امکانات را داشته باشند.» مرتضی برگی‌زر، سرمربی اوتانا، نیز درمورد بودجه تیمش گفت: «بین 80 تا 100میلیون هزینه کردیم.» این‌ها همه درحالی‌ است که برخی تیم‌های شهرستانی در این مسابقات با کمترین هزینه و تقریبا به‌صورت دورهمی در مسابقات شرکت کردند. حتی سرمربی تیم شهر فوتبال هم که تیمش نایب‌قهرمان شد، مدعی شد «ما امسال خیلی کم هزینه کردیم و بچه‌هایمان بیشتر دلی بازی کردند.»

بزن‌بزن و حاشیه‌های شهرستانی

یکی از اتفاقات تلخ سوپرلیگ فوتبال استان درگیری‌هایی است که در برخی بازی‌ها میان بازیکنان و کار فنی دو تیم یا درگیری بازیکنان با داوران رقم خورد. درگیری فیزیکی در نبرد گناباد و مهاجر نوین یا بزن‌بزن بازی طرقبه و اوتانا؛ اتفاقاتی که مرتضی برگی‌زر درمورد آن گفت: «در بازی با طرقبه به داور اعتراض کردم، من را 9 جلسه محروم کردند! کجای دنیا برای یک اعتراض 9 جلسه یک نفر را محروم می‌کنند؟» اصغر رحیمی هم دراین‌باره اظهار کرد: «یکی از مشکلات مهم لیگ استان که به این درگیری‌ها منجر می‌شود، ناظران مسابقات است. هیئت فوتبال ناظران خوبی برای مسابقات نمی‌گذارد و همین باعث می‌شود نتوانند حواشی بازی را کنترل کنند.» ذکریا طهماسبی، سرمربی تیم فوتبال شریعت‌نوین، قهرمان این مسابقات، نیز دراین‌باره گفت: «یکی از مشکلات هم به نظر من نگاهی است که برخی تیم‌های شهرستانی به فوتبال دارند و همین مسئله همیشه لیگ فوتبال استان را تحت‌تأثیر قرار داده است. بعضی از تیم‌ها نتیجه را به هر قیمتی می‌خواهند و به فکر فوتبال زیبا نیستند. با دعوا، سروصدا‌کردن سرداور و مسائل حاشیه‌ای از بازی‌ها امتیاز می‌گیرند و این اصلا درست نیست.»

معضل داوری قاضیان جوان

اعتراض‌ها به داوری هم در سوپرلیگ استان درست شبیه بالاترین سطح فوتبال کشورمان مشهود است؛ جایی‌که خیلی بیشتر از ستارگان تیم ملی فوتبال کشورمان، بازیکنان درجه‌چندم لیگ برتر استان به خود اجازه می‌دهند به سوی داور حمله‌ور شوند و تصمیمات درست یا غلط او را به باد اعتراض بگیرند. اصغر رحیمی، پیش‌کسوت فوتبال استان، دراین‌باره گفت: «کمیته داوران در انتخاب داوران لیگ برتر استان امسال جوان‌گرایی کرد و خب به نظر من این جوان‌گرایی باید در رده‌های پایه صورت می‌گرفت و وقتی داوران کمی باتجربه‌تر می‌شدند، به سوپرلیگ استان می‌آمدند.» وی افزود: «داوران لیگ استان بیشتر شهرستانی و کم‌تجربه هستند و همین، کار را سخت می‌کند. از طرفی معتقدم باید ماهانه جلسات آموزشی برای داوران برگزار کنند که فکر می‌کنم این اتفاق نمی‌افتد.» مرتضی برگی‌زرهم در رابطه با داوری گفت: «عملکرد داوران در بعضی از بازی‌ها جوری بود که آدم مجبور به اعتراض می‌شد.»

حمایت از یک تیم خاص؟!

مرتضی برگی‌زر، سرمربی تیم فوتبال اوتانا، که تیمش با کسب مقام سوم از صعود به لیگ دسته‌سوم کشور بازماند، با اشاره به حمایت هیئت فوتبال از تیمی خاص گفت: «وقتی هیئت فوتبال با یک تیم خاص مبادلات اقتصادی دارد و مشخص است که برای موفقیتش هر کاری می‌کنند.» وی افزود: «مشکل اصلی فوتبال استان همین آدم‌هایی هستند که من از وقتی بچه بودم، در این هیئت کار می‌کردند و حالا که دو فرزند هم دارم، هنوز هستند!» اما فقط برگی‌زر معترض به این اتفاق نبود و هادی چزگی، سرمربی تیم شهر فوتبال، نیز با انتقاد شدید از این ماجرا گفت: «مسئولان هیئت فوتبال می‌خواستند تیم خودشان بالای جدول باشد. حمایت آن‌ها از یک تیم خاص خیلی مشهود بود.»

فقط لیگ برگزار نکنید!

لیگ برتر فوتبال استان با تمام کم‌وکاستی‌ها به پایان و هیجان ناب فوتبالی در ایستگاه محلی به آخر راه خود رسید. باوجود‌این، به نظر می‌رسد نواقص و حاشیه‌های این مسابقات تأثیر چشمگیری بر متن داشت؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت کیفیت فنی مسابقات امسال آن‌چنان که بایدوشاید، خوب نبود و این حاشیه بود که بیشتر بر فضای مسابقات حکم‌فرما بود. با این تفاسیر باید این سؤال را از مسئولان فوتبال استان کرد که آیا مسابقات سوپرلیگ استان به هر قیمتی و هر کیفیتی باید برگزار شود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان