نگاه بنیان‌گذار انقلاب، راه جدیدی در گفت‌وگوی بین ادیان گشود


نگاه بنیان‌گذار انقلاب، راه جدیدی در گفت‌وگوی بین ادیان گشود

مرجع دینی کلیمیان ایران گفت: دیدگاهی که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی دنبال می‌کرد، راه جدیدی را برای گفت‌وگوی بین ادیان گشوده است.

به گزارش ایسنا، خاخام یونس حمامی لاله‌زار که امروز، دهم بهمن‌ماه در مراسم افتتاحیه «اولین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی بین ادیان» پیرامون اتحاد میان ادیان مختلف موجود در ایران و همزیستی مسالمت‌آمیز بین آن‌ها سخن می‌گفت، اظهار کرد: بحث گفت‌وگو بین ادیان تاریخ طولانی دارد. همچنین دید جدیدی که به خصوص در کشور خودمان ایران، پس از انقلاب اسلامی رخ داده، قابل توجه است؛ چرا که با دیدگاهی که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران داشتند، از همان ابتدا مبنا را بر همفکری، همکاری و یکپارچگی قرار دادند و راه جدیدی برای گفت‌وگوی بین ادیان باز کردند. گفت‌وگویی که همراه با حفظ احترام طرفین بحث باشد.

وی افزود: این شیوه ادامه پیدا کرد و شاید سال‌های اول انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی فرصت برای این گفت‌وگوها کمتر بود؛ اما در عمل تمامی ملت ایران، از همه اقشار و ادیان ایرانی این مهم را نشان دادند که در جریان جنگ تحمیلی، در دفاع از سرزمین خود برادرانه در کنار یکدیگر به دفاع برمی‌خیزند، در مقابل دشمن همگی یکپارچه بودند و تفاوتی بین ایرانی مسلمان، ایرانی یهودی و یا ایرانی مسیحی وجود نداشت.

مرجع دینی کلیمیان ایران ادامه داد: خوشبختانه این شیوه با رفتار مدبرانه رهبر معظم انقلاب ادامه یافته و ما اکنون خوشحال هستیم که امسال در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مردمی ایران، شرایط به شکلی بسیار بهتر، عالی‌تر و گسترده‌تر فراهم شده تا صاحبان ادیان مختلف با آزادی هرچه تمام‌تر در کنار یکدیگر بنشینند و با نگاهی کاملاً متفاوت نه برای رد یکدیگر؛ بلکه رهبران ادیان با حفظ هویت دینی خود به شناخت بهتر از ادیان دیگر برسند؛ خود را معرفی و نظرات و ایده‌های دین خود را بیان کرده و همچنین نظرات و ایده‌های دین مقابل را هم بشوند.

خاخام حمامی لاله‌زار با تاکید بر وجود اشتراکات بسیار در میان ادیان الهی گفت: مسلماً در این راه بیش از اختلافات، اشتراکات بسیار زیادی در میان ادیان الهی وجود دارد و لذا شیوه رفتار و شیوه پرستش خداوند و ایده کلی و اعتقاد به خداوند، کرامت انسانی، حسن رفتار و غیره؛ همگی مشترکاتی است که می‌توان در این میان مشاهده کرد.

تحمل‌پذیری نسبت به نگاه‌های یکدیگر، همواره خصوصیت ملت ایران بوده است

وی عنوان کرد: این یک قدم بسیار مبارک است که چنین گفت‌وگوهایی ابتدا در میان علما و اساتید دانشگاه و سپس به صورت گسترده‌تر در میان جامعه ادامه یابد. همچنین خوشبختانه سرزمین ایران همواره سرزمین صلح، آشتی و سازگاری بوده است و ادیان و اقوام مختلف، در کنار یکدیگر با صلح و دوستی به زندگی می‌پرداختند و با وجود فراز و نشیب‌هایی؛ در یک دید کلی این خصوصیت ملت ایران بوده است که نسبت به نگاه‌های یکدیگر تحمل‌پذیری داشته باشند و در کنار یکدیگر بتوانند به آسانی زندگی کنند.

مرجع دینی کلیمیان ایران در تکمیل سخنان خود گفت: این امر و واقعیت می‌تواند نمونه‌ای از یک زندگی مسالمت‌آمیز و هم‌زیستی در کل جهان باشد. به گونه‌ای که افراد می‌توانند دین‌ها و ایده‌های مختلف داشته و در عین حال، با حفظ حرمت یکدیگر، متحد و یکپارچه و با احترام به یکدیگر و برای فراهم ساختن شرایط بهتر دنیایی که خداوند به ما امانت سپرده، تلاش کنیم. بنابراین امیدواریم که این تلاش‌ها روزبه‌روز گسترده‌تر شده و در کنار یکدیگر به موفقیت‌های بیشتری نائل شویم.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی