حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در حین اجرای مرمت


حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در حین اجرای مرمت

گروه فرهنگی ــ مدیر‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان از حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان ‌برابر نفوذ آب باران در حین اجرای عملیات مرمت این گنبد تاریخی خبر داد.

حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در حین اجرای مرمت

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اللهیاری با اعلام این خبر گفت: مرمت کاشی‌کاری گنبد مسجد شیخ لطف‌الله که از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز گردیده به لحاظ شیوه اجرا، به‌صورت کاملاً اصولی و بر طبق مبانی پذیرفته‌شده در علم حفاظت در حال اجرا است.
وی افزود: با توجه به حساسیت بسیار بالا و ارزشمند بودن بنا، اقدامات اجرایی براساس کار مطالعاتی از جمله نقشه‌برداری با دستگاه اسکن لیزر، ایجاد طرح هندسی گنبد و نیز برداشت الگوی گنبد به روش سنتی صورت گرفت.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه این گنبد برخلاف مسجد امام به‌صورت یک پوسته اجرا گردیده است، افزود: طبق شواهد به‌دست‌آمده در حین عملیات مرمت مشخص گردید، پوسته از نوع آجر با ملات گچ ‌وخاک به‌صورت نمای آجری اجرا گردیده و آجرچینی آن دارای بندکشی است.
وی افزود: این سبک از آجر نشان می‌دهد، که معمار این بنای ارزشمند با توجه به زمان‌بر بودن عملیات کاشی و اینکه این گنبد یک پوسته می‌باشد، این سبک از اجرا را انتخاب نموده که دارای دو مزیت است.
اللهیاری خاطر نشان کرد: از مزیت‌های این گنبد یکی این است که تا قبل از پایان عملیات کاشی‌کاری نمای گنبد سطح بیرونی دارای زیبایی خاص مانند (گنبد ساروتقی و کلیسای بیت الحم) می‌باشد و سطح گنبد نیمه‌کاره نیست و مزیت دیگر این است که با توجه به بندکشی غوطه‌ای و مرغوبیت آجر بیرونی و مسطح بودن، سطح نفوذ آب باران بیش‌ازحد امکان‌پذیر نمی‌باشد. لذا با توجه به موارد فوق می‌توان گفت؛ برای بستر اصلی گنبد از لحاظ نفوذ آب در هنگام ساخت پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با وجوداین، با توجه به حساسیت موجود جهت جلوگیری از نفوذ آب در حین عملیات مرمت، اجرای سطح و پوششی جذبی جهت جلوگیری از نفوذ به بستر اصلی با توجه به موارد ذیل صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه سطح کاشی‌کاری گنبد با بستر اصلی 20 الی 40 سانتیمتر فاصله دارد، افزود: جهت نصب پارچه‌های کاشی باید زیرسازی صورت می‌گرفت، در نتیجه تصمیم بر این شد که به‌صورت کاملاً اصولی و روش‌های خاص مربوط به این پروژه این ضخامت پکفته شود.
اللهیاری تأکید کرد: روش‌های دیگری نیز برای ایجاد یک‌لایه محافظتی بر روی سطح گنبد وجود داشت که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان مرمت، این روش‌ها مناسب نبوده و مانع از استحکام‌بخشی گنبد می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: پس از بارندگی‌های اخیر از بدنه گنبد بازدید به عمل آمد که نشان می‌دهد، آب در سطح گچ کف‌مال روی پکفته هیچ‌گونه نفوذی تا نزدیک بستر آجری نداشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: با توجه به اینکه یکی از استادکاران برجسته اصفهانی در حال مرمت این گنبد تاریخی است، تمام مسائل مربوط به حفاظت در حین مرمت پیش‌بینی شده است.
الهیاری تصریح کرد: تمامی طرح‌های مرمتی در پهنه استان اصفهان از جمله میدان امام، چهلستون، مسجد جامع ، باغ فین و ...توسط استادکاران برجسته اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان و کاشان در حال انجام است و پایگاه‌های ثبت جهانی حساسیت خود را نسبت به اجرا توسط استاد کاران مدنظر قرار می‌دهد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن