زمان اصلاح در بازار ارز؟


زمان اصلاح در بازار ارز؟

عصر اعتبار- در نیمه اول روز چهارشنبه، دلار تمایلات افزایشی داشت، ولی در وقت دوم جریان بازی تغییر کرد. در پنجمین روز هفته، در ساعات ابتدایی روز، شاخص ارزی از کانال 12 هزار و 300 تومانی عبور کرد و در مقطعی روی عدد 12 هزار و 310 تومان قرار گرفت؛ امری که نشان دهنده افزایش110 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود.

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال، پس از عبور دلار از کانال یاد شده، کم کم میزان فروش‌های ارزی بالا رفت، به‌طوری‌که ساعت 4 بعدازظهر این ارز به قیمت 12 هزار و 150 تومان رسید. این قیمت 50 تومان کمتر از روز چهارم هفته بود و منجر به ثبت اولین کاهش دلار در هفته جاری شد. پیش‌تر این ارز در 4 روز ابتدایی هفته در مجموع 380 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. بخشی از فعالان افت روز چهارشنبه را ناشی از اصلاح قیمت دلار پس از چند افزایش متوالی دانستند.

سکه تمام بهار آزادی نیز روز پنجم هفته را با ورود به کانال 4 میلیون و 300 هزار تومان آغاز کرد، ولی از اواسط روز با سرعت زیادی در مسیر کاهشی قرار گرفت. حدود ساعت 4 بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی روی عدد 4 میلیون و 230هزار تومان قرار گرفت که نشان‌دهنده افت 40 هزار تومانی نسبت به قیمت روز سه‌شنبه بود. کاهش بهای فلز گرانبها در شرایطی رقم خورد که قیمت اونس تا اوایل بعدازظهر روز گذشته روند افزایشی داشت و حتی نقطه هزار و 315 دلاری را لمس کرده بود؛ با این حال تحولات دیروز نشان داد سکه در شرایط فعلی بیش از آنکه به رفتار اونس جهانی دقت کند، به تغییرات قیمت دلار حساسیت دارد.

دیروز دلار در ابتدای روز با تکیه بر متغیرهایی مانند رشد نرخ حواله درهم و افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان رویه افزایشی گرفت. صبح روز چهارشنبه بیشتر معامله‌گران افزایشی تاکید می‌کردند که قیمت در هرات افغانستان به بالای 12 هزار و 200 تومان رفت و در سلیمانیه عراق نیز ارزش دلار به بیش از 12 هزار و 250 تومان رسید. معامله‌گران داخلی معمولا در صورتی که ارزش دلار در این مناطق جغرافیایی افزایش پیدا کند، خریدهای خود را افزایش می‌دهند. فعالان عنوان می‌کردند درهم نیز در همان اوایل معاملات تا قیمت 3هزار و 370 تومان بالا رفت؛ عاملی که موجب شد خریدها در بازار ارز داخلی نیز بالا برود. در این شرایط قیمت دلار در بازار تهران در مقطعی به بالای 12 هزار و 300 تومان رفت، حال آنکه صرافی‌های منتخب بازارساز بر تابلوی فروش خود دلار را زیر 12 هزار تومان قیمت زده بودند. این موضوع موجب شد که افراد بیشتری نسبت به روزهای گذشته در مقابل شماری از صرافی‌های بازارساز قرار بگیرند.

با این حال، در نیمه دوم روز اتفاقاتی رخ داد که منجر به تغییر روند بازارها شد. اولین موضوع از نظر بازیگران ارزی افزایش عرضه ارز از سوی بازارساز بود؛ در کنار این، به گفته فعالان پس از برخورد دلار به محدوده 12 هزار و 300 تومان میزان تقاضا در بازار افت کرد؛ این دسته باور داشتند، بازار پس از چند روز افزایش قیمت نیاز به اصلاح داشت. به این ترتیب، خریدارانی که در روزهای قبل اقدام به خرید دلار در نرخ‌های پایین‌تر کرده بودند، روز چهارشنبه سعی کردند با سود از بازار خارج شوند. در این میان، عده‌ای نیز باور داشتند، پیام رئیس‌کل بانک مرکزی موجب خروج نوسان‌گیران از بازار شد. دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد، به بهانه پالرمو وSPV ارزهای گران‌خریده را به مردم می‌فروشند. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: نرخ‌هایی که توسط فرصت‌جویان و در فضای مجازی درباره نرخ ارز مطرح می‌شود، ماندگار نیست و به مردم توصیه می‌کنم دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند. از نظر رئیس‌کل، دلالان ارزهای زیادی را با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند و از هر فرصتی استفاده می‌کنند که با بالا آوردن قیمت‌ها کسب‌وکار خود را بهتر کنند.

برخی فعالان، اعتقاد دارند معامله‌گران غیررسمی این پیام را به‌عنوان یک هشدار در نظر گرفتند و این‌گونه استنباط کردند که بازارساز در برابر رشد بیشتر قیمت‌ها ایستادگی خواهد کرد. در نتیجه در موقعیت فروش قرار گرفتند. این در حالی بود که عده دیگری باور داشتند، معامله‌گران پس از چند روز افزایشی نیاز داشتند، ارز خود را بفروشند تا برای خرید دلار در قیمت‌های پایین‌تر آماده شوند. روند روزهای آتی نشان می‌دهد دیدگاه کدام دسته از معامله‌گران صحت بیشتری داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد