توسعه مکانیزاسیون مهم‌ترین رکن در بهره وری تولید/رشد 7 برابری ضریب مکانیزاسیون حوزه برنج


توسعه مکانیزاسیون مهم‌ترین رکن در بهره وری تولید/رشد 7 برابری ضریب مکانیزاسیون حوزه برنج

یک مقام مسئول گفت: قبل از انقلاب وضعیت مکانیزاسیون در حوزه برنج خوب نبود اما طی 6 سال اخیر رشد 7 برابری در این بخش داشتیم.

توسعه مکانیزاسیون مهم‌ترین رکن در بهره وری تولید/رشد 7 برابری ضریب مکانیزاسیون حوزه برنجکامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه طی سال های قبل از انقلاب در حوزه صنعت ماشین های کشاورزی توسعه و ارتقایی را نداشتیم، اظهار کرد: طی سال های قبل از انقلاب عموما ماشین های کشاورزی مورد مصرف در کشور وارداتی و تنها محدود به حوزه عملیات خاک ورزی و گندم بود.

وی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در سال های قبل از انقلاب از نفوذ کمی برخوردار بود، افزود: طی سال های قبل از انقلاب نه تنها در برخی محصولات مکانیزاسیون وجود نداشت، بلکه در بسیاری از موارد تطابقی با شرایط آب و خاک و اراضی کشور نداشته است.

عباسی درباره اینکه طی سال های بعد از انقلاب تولید ماشین آلات کشاورزی در داخل آغاز شد، بیان کرد: اگرچه در سال های قبل از انقلاب مجموع ضریب نفوذ ماشین آلات کشور کمتر از ۴ دهم اسب بخار در هکتار بود، اما در سه دهه اخیر به ویژه ۵ الی ۶ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: طی سال های اخیر در بسیاری از ادوات و ماشین آلات کشاورزی تولیدکننده داخل شدیم به طوریکه تمامی گندم، جو و ذرت دانه ای کشور با ماشین آلات داخلی کشت و کار می شد.

بیش از ۹۰ درصد ماشین های مورد نیاز تکیه بر صنعت داخل است/ در سال های قبل از انقلاب واردکننده ماشین آلات کشاورزی بودیم

عباسی با اشاره به اینکه عملیات خاک ورزی کلیه اراضی با ماشین آلات تولید داخل انجام می شود، اظهار کرد: براین اساس به جرات می توان گفت که در بیش از ۹۰ درصد ماشین های مورد نیاز تکیه بر صنعت داخل است درحالیکه قبل از انقلاب کمتر از ده درصد نیاز کشور از داخل تامین می شد‌.

این مقام مسئول از رشد چشمگیر ضریب مکانیزاسیون در حوزه برنج خبر داد و گفت: طی سال های قبل و حتی دو دهه بعد از انقلاب وضعیت مکانیزاسیون در حوزه برنج خوب نبود، در حالیکه طی ۵ الی ۶ سال اخیر رشد ۷ برابری را در این بخش تجربه کردیم.

بیشتر بخوانید: صادرات سالانه ۴ هزار دستگاه تراکتور به بازار‌های هدف

عباسی با اشاره به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد ماشین آلات مورد نیاز در داخل تامین می شود، افزود: با وجود سطوح وسیع محصولات کشاورزی در کشور، ضریب مکانیزاسیون به ۱.۷ اسب بخار در هکتار رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد درباره اینکه بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد اراضی شالیزاری مکانیزه برداشت می شود، بیان کرد: همچنین بیش از نیمی از اراضی شالیزاری نشا کاری می شود که این امر بیانگر روند نفوذ تکنولوژی در حوزه کشاورزی کشور و رشد غیر قابل مقایسه با سال های قبل از انقلاب است چرا که عملا با خوداتکایی به صنعت داخل عرضه کننده بیش از ۲۰۰ الی ۲۵۰ ماشین کشاورزی در کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی نبودیم، گفت: در سال های قبل از انقلاب تنها واردکننده تعدادی از ماشین آلات کشاورزی بودیم که تطابقی با شرایط کشور نداشت درحالیکه با گذر زمان و پویایی این صنعت در حوزه نیازهای اصلی و اساسی بی نیاز از واردات شدیم.

عباسی خوداتکایی ۹۰ درصدی ماشین آلات کشاورزی در جلوگیری از خروج ارز را تاثیر گذار دانست و افزود: با توجه به آنکه قیمت ماشین آلات کشاورزی داخلی یک پنجم و در برخی مواقع یک هفتم نمونه‌های وارداتی است، از این رو تامین سالانه ۴۵ تا ۵۰ هزار دستگاه از خارج از کشور رقم چشمگیری است که خوشبختانه با خوداتکایی ۹۰ تا ۹۵ درصدی این صنعت در داخل از خروج قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به نوسان نرخ ارز اگر قرار بود مجموع نیاز ماشین آلات کشور از خارج تامین شود، بی شک بکارگیری مکانیزاسیون و ماشین آلات به دلیل قیمت‌های بالا در بخش غیر اقتصادی بود.

توسعه مکانیزاسیون امری مهم در حفاظت از منابع پایه است

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از تاثیر مکانیزاسیون در افزایش بهره وری و کاهش مصرف نهاده‌های تولید خبر داد و گفت: با توجه به تاثیر چشمگیر صنعت مکانیزاسیون بر افزایش بهره وری درصدد هستیم تا با برنامه ریزی مناسب ۵ تا ۱۰ درصد نیاز وارداتی خود را در داخل تولید کنیم.

عباسی ادامه داد: هم اکنون برخی ماشین‌های زراعت برنج و برخی ماشین‌های خاص همچون کمباین پنبه، چغندرقند، سیب زمینی و ماشین‌های شیردوشی و تولید خوراک دام و طیور و آبزی پروری وارداتی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شرایط تحریم ما را به سمت تولید داخل برده است، بیان کرد: در طول سال‌های قبل، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور خودباوری ما را بیشتر کرده است که هم اکنون با برنامه ریزی مناسب درصدد هستیم تا ۱۰ الی ۱۵ درصد نیاز کشور را از تولید داخل تامین کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سنوات گذشته اعمال تحریم‌های ظالمانه خود باوری ما را افزایش داده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی، وضع تحریم‌های جدید ما را به سمت و سوی خوداتکایی در تولیدات داخل پیش خواهد برد، اما در برخی فناوری‌ها که به صورت نمونه‌ای وارد می‌شود، واردات مقرون به صرفه‌تر است چرا که به سبب تعداد معدود این فناوری ها، تولید داخل الزامی ندارد.

به گفته وی، در حوزه تولید داخل با برنامه ریزی‌های مناسب تنها در صدد بومی سازی ۵ تا ۱۰ درصدی واردات ماشین آلات و نیاز خاص کشاورزی در کشور هستیم.

عباسی مهم‌ترین رکن بهره وری در تولید محصولات کشاورزی را فناوری و توسعه مکانیزاسیون اعلام کرد و افزود: تولید محصولات کشاورزی از طریق ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون در مصرف بهینه کود، سم، بذر و ... تاثیر بسزایی دارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ماشین آلات و مکانیزاسیون را فراتر از یک نهاده دانست و گفت: مهم‌ترین رکن در بهره وری تولید محصولات کشاورزی در تمامی زیربخش‌های زراعت، باغ، دام و طیور و آبزی پروری مکانیزاسیون به شمار می‌رود چرا که با استفاده از آن در بسیاری از محصولات بدون افزایش سطح و مدیریت نهاده‌ها می‌توان به خود اتکایی رسید.

وی در پایان تصریح کرد: توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی علاوه بر مدیریت نهاده ها، حفاظت از منابع پایه آب و خاک به همراه دارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش