در مورد لیفت باسن برزیلی چه می دانید؟ آیا با مزایا، نحوه انجام و عوارض آن آشنایی دارید؟ آیا این روش زیبایی نیاز به لیپوساکشن یا تامی تاک دارد؟ در سال های اخیر تعداد عمل های لیفت باسن برزیلی به طور قابل ملاحظه ای در آمریکا افزایش یافته است، به طوری که تعداد این عمل ها بین سال های 2015 و 2016 رشد 26 درصدی داشته است. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام، تمامی موارد و نکاتی که در ارتباط با این عمل زیبایی باید بدانید جمع آوری شده است.

لیفت باسن برزیلی – تاریخچه عمل های زیبایی باسن

در طی 20 سال گذشته عمل لیفت باسن به قدری معروف شده است که از آن به عنوان یکی از شایع ترین عمل های زیبایی در رسانه ها یاد می ‌شود. در حقیقت لیفت و تزریقات باسنی تا قبل از سال 2000 به ندرت انجام می ‌شد به شکلی که برخی از جراحان زیبایی آمریکا تمایلی به انجام این عمل نداشتند.

لیفت باسن برزیلی + راهنمایی کامل

با ظهور روش های ایمپلنت سینه، لیفت باسن کم کم در میان مردم شایع شد. با وجود این که ایده افزایش اندازه سینه با روش های مشابه لیفت باسن از سال 1980 مطرح شده بود، مقاله ای در ارتباط با افزایش اندازه باسن تا سال 1969 منتشر نشد.

اولین عمل های انجام شده به منظور افزایش اندازه باسن با کمک ایمپلنت های استفاده شده در عمل های زیبایی سینه انجام می ‌گرفت. واضح است که این عمل ها نتایج قابل قبولی نداشتند.

با گذشت زمان پزشکان روش های بهتر و ایمپلنت های مناسب تری را برای این عمل زیبایی یافتند. این ایمپلنت ها به طور خاص برای قرارگیری بین پوست و خارجی ترین لایه عضلانی ناحیه گلوتئال طراحی شده بود. با این وجود نتایج به طور چشم گیری بهبود نیافت و همچنان بسیاری از افراد رضایت کافی از نتایج عمل نداشتند.

کمی بعد از این عمل ها جراحان دریافتند که آناتومی این ناحیه از بدن بسیار پیچیده تر از یک لایه عضلانی می ‌باشد. دکتر هوزه روبلز اولین جراحی بود که ایمپلنت ها را بین 2 لایه عضلانی قرار داد. این عمل زیبایی با نام گلوتئوپلاستی زیر عضلانی معروف شد و بسیار موثرتر از روش های پیشین خود بود؛ اما باز هم نتایج دلخواهی را به همراه نداشت؛ در نتیجه پزشکان به دنبال یافتن روشی بهتر به مطالعات خود ادامه دادند.

تکنیک بعدی که مورد استفاده قرار گرفت ایمپلت درون عضلانی بود. در این روش نیز مشابه گلوتئوپلاستی زیر عضلانی، ایمپلنت ها در بین لایه های عضلانی قرار می‌گرفتند اما با این تفاوت که به سطح نزدیک تر بودند. این ویژگی نتایج بهتر و پایدارتری را به دنبال داشت.

در حال حاضر از این روش می‌توان برای ایمپلنت های بزرگ استفاده کرد اما بیشتر ایمپلنت های مصنوعی برای قرارگیری در این ناحیه متحرک طراحی نشده اند. تمامی این محدودیت ها جراحان زیبایی آمریکای جنوبی را واداشت تا روش های نوینی را مبنی بر انتقال چربی ابداع کنند.

در اوایل دهه 90 میلادی با گسترش روش های لیپوساکشن، دکتر ایو پیتانگوی با استفاده از چربی های نواحی دیگر بدن و انتقال آن ها به باسن توانست روشی نو را در عمل های زیبایی پایه گذاری کند. این همان روشی بود که امروزه به نام لیفت باسن برزیلی در میان مردم شناخته می‌ شود.

لیفت باسن برزیلی + راهنمایی کامل

روش انجام لیفت باسن برزیلی

لیفت باسن برزیلی با استفاده از لیپوساکشن چربی های زائد را از نواحی نزدیک به باسن برداشته؛ سپس آن ها را به باسن تزریق می‌ کند تا باسن شکل و اندازه دلخواهی پیدا کند.

به طور کلی این عمل زیبایی شامل 2 مرحله زیر است:

مرحله اول: لیپوساکشن

در بخش اول جراحی، چربی های اضافی به کمک لیپوساکشن برداشته می‌ شود. به خاطر این که در این روش چربی های زائد نواحی دیگر بدن برداشته می‌ شود؛ لیفت باسن برزیلی می تواند ظاهر کلی شما را نیز در کنار باسن ‌تان جذاب تر کند.

مخزن های اصلی چربی نواحی شکم، ران و کمر می ‌باشد. معمولاً در این نواحی چربی فراوانی وجود دارد و نیازی به برداشت از نواحی دیگر نمی ‌شود. با این حال اگر نیاز شود می‌توان از مناطق دیگر بدن نیز چربی برداشت کرد.

لازم به ذکر است که چربی باید به صورت قرینه از 2 سمت بدن و به طور مساوی برداشت شود. پس از استخراج، چربی ها فرآوری شده و تمامی ناخالصی ها، بافت ها و مایعات موجود در آن شسته می ‌شود.

مرحله دوم: انتقال چربی

مرحله دوم عمل شامل تعداد فراوانی از تزریقات چربی خالص به ناحیه باسن می ‌باشد. جراح با کمک این چربی ها تمامی ناحیه گلوتئال را به گونه ای شکل می ‌دهد تا باسن بزرگ تر به نظر برسد.

تمامی فرآیند جراحی به حداقل 2 ساعت زمان نیاز دارد و بسته به درخواست های مراجعه کننده این زمان می ‌تواند بیشتر به طول بینجامد. برخی از فاکتور های موثر بر زمان عمل به شرح زیر می‌ باشد:

میزان چربی مورد نیاز برای برداشت مدت زمان فرآیند خالص سازی چربی قبل از تزریق دوباره

معمولاً افراد پس از اتمام عمل تا چند هفته دچار ورم و کبودی می ‌شوند. هر گونه درد پس از جراحی به کمک داروهای تجویز شده قابل کنترل است.

نتایج لیفت به محض اتمام عمل جراحی قابل مشاهده است؛ با این حال باید توجه داشت که ناحیه کمر تا مدتی ورم خواهد داشت و با بهبودی، اندازه باسن کمی کاهش می ‌یابد.

نتایج نهایی عمل پس از حدود 3 ماه بازیابی و بهبودی به طور کامل مشخص خواهد شد.

باسن پس انجام لیفت برزیلی، برخلاف ایمپلنت های سیلیکونی، بسیار طبیعی دیده می ‌شود و هیچ گونه محدودیت حرکت و آلرژی به همراه نخواهد داشت. تمامی این مزیت ها به این خاطر است که در این روش تماماً از چربی خود فرد به منظور حجم دادن باسن استفاده می ‌شود.

در دهه های اخیر، این روش بهینه شده و محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. عملی که قبلاً بسیار نادر و سنگین بود؛ امروزه به راحتی و با دوره بهبودی بسیار کوتاه در حال انجام است.

لیفت باسن برزیلی + راهنمایی کامل

مزایای لیفت باسن

لیفت باسن برزیلی عملی خاص است که در آن با استفاده از چربی های فرد، باسنش را به دلخواه شکل می ‌دهند.

از آن جا که در این روش، چربی از نواحی دیگر بدن برداشته شده و به باسن منتقل می ‌شود؛ لیفت برزیلی برای افرادی که می ‌خواهند در کنار باسن، سایر نواحی اندامشان را نیز به کمک لیپوساکشن شکل دهند، روش ایده آلی است. همچنین به خاطر این که در این روش از چربی خود فرد استفاده می ‌شود؛ احتمال ایجاد حساسیت وجود ندارد.

واضح است که به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر باید ذخیره چربی فرد به اندازه کافی باشد. افرادی که فاقد چربی کافی می ‌باشد؛ می توانند از روش های جایگزین مانند ایمپلنت استفاده کنند.

برخی از فواید لیفت باسن برزیلی:

حجم دهی مناسب باسن لیفت بخش تحتانی باسن شکل دهی به تمامی بدن کاهش سلولیت افزایش اعتماد به نفس قابل تنظیم بودن: یکی از مشکلات ایمپلنت، ثابت و غیرقابل تغییر بودن اندازه قالب ها می ‌باشد. به همین خاطر بازه تصمیم گیری افراد در این روش محدود می ‌شود؛ اما در روش لیفت برزیلی افراد آزادی انتخاب دارند و می ‌تواند حجم و اندازه باسن‌ شان را مطابق با سلیقه ‌شان تغییر دهند. پس از استخراج و خالص سازی چربی، جراح می ‌تواند مقدار تزریق را کنترل کرده و مطابق با میل شما باسن ‌تان را شکل دهد. ماندگاری طولانی مدت: مدت زمان لازم برای بهبودی پس از لیفت برزیلی می ‌تواند تا چندین ماه طول بکشد که در مقابل ماندگاری طولانی مدت نتایج عمل، زمان کوتاهی است. به محض قرارگیری چربی در محل مناسب و ایجاد ارتباط با عروق خونی نتایج، قابل مشاهده خواهد بود.

مدت ماندگاری اثر لیفت برزیلی بسته به سن و نوسات وزنی متغیر است که با رعایت یک سبک زندگی سالم می ‌تواند ماندگاری دائم داشته باشد.

کاندیدا‌های مناسب برای انجام لیفت باسن برزیلی

لیفت باسن برزیلی را بر روی بسیاری از بدن ها می‌توان انجام داد؛ با این حال ضوابطی وجود دارد که برخی از افراد را از انجام عمل باز می ‌دارد. کاندیداهای مناسب جهت انجام این عمل دارای ویژگی های زیر می ‌باشند:

سن بین 18 الی 50 سال فرد باید شرایط فیزیکی و روانی مناسب داشته باشد وزن فرد نباید بیش از 15 کیلو بالای وزن ایده آل باشد

متاسفانه لیفت باسن برزیلی برای هر کسی مناسب نیست. افرادی که لاغر می ‌باشند و ذخیره چربی مناسبی در نواحی شکم و ران ها ندارند؛ کاندیدای مناسبی جهت انجام لیفت نیستند. جراحان زیبایی به این دسته از افراد لاغر که تمایلی به استفاده از ایمپلنت هم ندارند؛ پیشنهاد می ‌کنند تا کمی بر وزن خود بیفزایند.

افرادی که اضافه وزن بیش از حد نیز دارند؛ گزینه مناسبی به منظور انجام لیفت باسن نمی ‌باشند. لیپوساکشن به منظور کاهش وزن طراحی نشده و تنها می ‌تواند ذخایر چربی ای که به کمک ورزش و رژیم از بین نمی ‌روند را حذف کند. بر همین اساس افرادی که 25 الی 30 پوند از وزن ایده آل‌شان سنگین تر می ‌باشند؛ بهترین گزینه جهت انجام این عمل زیبایی هستند.

افرادی که مشکلات خونریزی یا دیابت دارند نیز به هیچ عنوان نباید به سراغ لیفت برزیلی بروند؛ زیرا در این روش میزان قابل توجهی از خون و مایعات بدن توسط لیپوساکشن برداشته می ‌شود.

افرادی که از دارو های رقیق کننده خون استفاده می ‌کنند؛ باید از چند هفته قبل انجام عمل مصرف دارو را قطع کنند.

لیفت باسن برزیلی + راهنمایی کامل

نکاتی که بهتر است قبل از لیفت باسن برزیلی رعایت کنید:

مشاوره با یک جراح پلاستیک

با انجام این کار شما می ‌توانید تمامی پرسش های مربوط به فرآیند جراحی که ذهن‌ تان را درگیر کرده است؛ از یک متخصص بپرسید.

رعایت یک رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب و نوشیدن آب به میزان کافی می ‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و بدن شما برای عمل آماده تر سازد.

کنترل میزان استرس

انجام فعالیت هایی مانند یوگا و مراقبه می ‌توانند میزان اضطراب شما را قبل از عمل کاهش دهند. همچنین این دسته از فعالیت ها می ‌توانند سرعت بهبودی پس از عمل را افزایش دهند.

مصرف تمامی مکمل ها و داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید

لازم است که 2 هفته پیشتر از انجام عمل، مصرف داروهایی نظیر آسپرین، ادویل، موترین، وارفارین، کومادین، پلاویکس و قرص های رژیم را قطع کنید.

قبل از انجام عمل داروهای تجویز شده را تهیه کنید. از ملین استفاده کنید

با استفاده ملین می ‌تواند احتمال ابتلا به یبوست را پس از عمل جراحی کاهش دهید.

محل برداشت و تزریق را قبل از عمل شست و شو دهید

با این کار خطر ابتلا به عفونت به طور چشمگیری کاهش می ‌یابد. روز جراحی لباس گشاد بپوشید. برای آماده سازی بیشتر با پزشک خود در تماس باشید.

لیفت باسن برزیلی + راهنمایی کامل

راهنمای پس از انجام لیفت باسن برزیلی

بسیاری از افراد نگران مشکلات پس از عمل جراحی می ‌باشند. مدت زمان بهبودی کامل پس از لیفت باسن می ‌تواند تا 6 الی 8 هفته، حتی بیشتر، به طول بینجامد.

هفته های اول و دوم

در 2 هفته اول پس از جراحی لازم است که بیش از چند دقیقه بر روی باسن ننشینید. نشستن طولانی مدت بر روی چربی های تازه پیوند خورده، می ‌تواند عوارض و نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد.

در حقیقت نشستن، فشار بسیاری بر روی کمر وارد می‌ کند. این فشار شدید می ‌تواند عروق خونی تازه ساخته شده را از بین ببرد و مانع رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به بافت چربی شود.

اگر مجبور بودید که برای مدت طولانی بنشینید؛ بهتر است که هر از گاهی مدل نشستن‌ تان را تغییر دهید و از بالشت های طبی استفاده کنید. در هنگام خواب نیز بهتر است بر روی شکم یا پهلو ها بخوابید.

در این 2 هفته مشاهده هر گونه ورم خفیف طبیعی است. شما می‌ تواند به کمک ایبوپروفن تجویز شده، درد پس از جراحی را کنترل کنید. لازم است که به منظور کاهش درد تنها از دارو های تجویز شده استفاده کنید. مصرف داروهایی مانند آسپرین می ‌تواند خون را رقیق کند و مانع رگ زایی در محل پیوند شود.

از لباس های چسب طبی در این مدت استفاده کنید. این کار میزان ورم را به حداقل می ‌رساند و مانع تجمع مایع در بافت و ادم می‌ شود. به یاد داشته باشید که ورم می ‌تواند تا 6 الی 8 هفته پس از لیفت ماندگار باشد.

از انجام تمرینات ورزشی سبک در این هفته ها غافل نشوید. قدم زدن های سبک از ایجاد لخته خون در پاها جلوگیری می‌ کند.

در 2 هفته اول، به دلیل ورم و تزریق بیش از حد چربی، باسن کمی بزرگتر از اندازه دلخواه به نظر می ‌رسد که بسیار طبیعی است و به مرور زمان با از بین رفتن ورم، باسن به اندازه مورد نظر می ‌رسد.

هفته سوم

بسیاری از افراد پس از 2 هفته اول می ‌توانند به سر کار برگردند. توجه داشته باشید که اگر کارتان نیاز به نشستن طولانی مدت دارد؛ بهتر است کمی بیشتر در خانه استراحت کنید.

در هفته سوم می ‌توانید فعالیت های ورزشی ‌تان را افزایش دهید ولی به هیچ عنوان نباید از حرکاتی که باسن را درگیر می ‌کنند؛ استفاده کنید.

هفته های چهارم و پنجم

بیشتر افراد پس از هفته چهارم می ‌توانند برای مدت طولانی بنشینند؛ اما توجه داشته باشید که بر روی چه سطحی قرار است بنشینید. اگر سطح زیرتان سفت است می ‌توانید همچنان از بالشت های طبی استفاده کنید.

در این هفته ها می ‌توانید از تمرین های سنگین تر نظیر دوچرخه سواری و شنا نیز استفاده کنید. با این حال توصیه می‌ شود که همچنان بر روی شکم یا پهلو ها بخوابید.

هفته های ششم الی هشتم

در این مدت بسیاری از افراد به طور کامل می ‌توانند فعالیت های روزمره‌شان را انجام دهند. چربی های پیوندی تا هفته هشتم به قدری پایداری دارند که بتوانند استرس روزانه را تحمل کنند. ورزشکاران در این مدت می ‌توانند به انجام فعالیت های تیمی نظیر فوتبال یا بسکتبال بپردازند.

لیفت باسن برزیلی + راهنمایی کامل

تغییرات وزن پس از بهبودی

لازم است که در زمان بهبودی، افراد یک رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی را در کنار انجام فعالیت های مستمر ورزشی، دنبال کنند.

پس از بهبودی کامل، چربی های پیوندی دقیقاً مانند چربی های نقاط دیگر بدن خواهند بود و با افزایش یا کاهش وزن، تغییر شکل خواهند داد. اگر جراح شما ماهر باشد؛ شکل باسن شما نباید با کمی افزایش یا کاهش وزن تغییر بکند. با این وجود بهترین راه برای حفظ شکل باسن پس از جراحی، داشتن یک رژیم سالم و ورزش منظم است.

نکاتی در ارتباط با دوره بهبودی پس از انجام لیفت باسن برزیلی

برای مدتی رانندگی نکنید سیگار را کنار بگذارید از انجام حرکات کششی جداً خودداری کنید رژیم غذایی مغذی قبل از عمل را ادامه دهید آب بنوشید سعی کنید تا وزنتان را ثابت نگه دارید تا بهبودی کامل صبور باشید

خطرات و عوارض جانبی

لیفت باسن برزیلی همانند تمامی عمل های زیبایی خطراتی را نیز به همراه دارد. تاکنون شایع ترین عوارض جانبی این عمل شامل ناراحتی های خفیف، ورم و کبودی بوده است. در برخی از موارد، افراد در دوره بهبودی درد های شدیدی را تجربه می ‌کنند. در صورت مشاهده این وضعیت لازم است که فوراً با جراح خود تماس بگیرید.

لیفت برزیلی در کنار عوارض خفیف، می ‌تواند عوارض جدی زیر را نیز داشته باشد:

خونریزی شدید ایجاد لخته خون ترومبوز عروق عمقی آمبولی چربی عفونت مسمومیت با لیدوکائین عوارض مربوط به لیپوساکشن عوارض مرتبط با داروهای بی هوشی هماتوما یا سروما نکروز چربی کیست چربی سلولیت

در نهایت لازم به ذکر است که چربی بیش از حد یا بسیار کم توسط بدن بازجذب می‌ شود. میزان دقیق این بازجذب به مهارت جراح شما بستگی دارد. در برخی از موارد، نتایج نهایی پس از بازجذب می ‌تواند زیاد مورد پسند واقع نشده و فرد نیاز به جراحی ثانویه داشته باشد.