دختران کارآفرین


دختران کارآفرین

مدرسه «ام‌هانی» در ٣٠‌کیلومتری مشهد در کنار علم به دانش‌آموزان، مهارت می‌آموزد


شهرآرا آنلاین - ظهیری - ٣٠ کیلومتر از مشهد فاصله می‌گیریم. در جاده سد کارده و درست در ۵‌کیلومتری این سد، مدرسه‌ای متفاوت با دیگر مدارس دایر شده که با اسکان شبانه‌روزی دانش‌آموزان، اسباب تحصیل دختران مناطق دورافتاده و روستاهای اطراف مشهد را فراهم کرده است.

مجموعه مدرسه شبانه‌روزی ام‌هانی و هنرستان صنعت آب و برق در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. دختران در این مدرسه از شنبه تا چهارشنبه، کارهای مختلف آموزشی و کارآفرینی را فرا‌می‌گیرند تا بین مشکلات فرهنگی این منطقه، زنانی توانمند برای آینده باشند.

مأمنی برای دختران

«محیط مدرسه آن‌قدر بانشاط و شاد است که در اینجا دختران احساس غریبی نمی‌کنند.» این جمله را مهدیه یوسفی می‌گوید. او که ساکن بولوار توس است، از محیط با‌نشاط مدرسه رضایت کامل دارد.

رضوانه جهان دوست مهدیه است. او هم از تحصیل در این مدرسه رضایت دارد و می‌گوید: بسیاری از بچه‌هایی که به این مدرسه می‌آیند، شرایط مالی خوبی ندارند و خانواده‌هایشان از نظر مالی در محدودیت شدید به سر می‌برند، اما این مدرسه سبب شده بسیاری از دخترانی که از مشکلات شدید مالی برای تحصیل رنج می‌برند، با خیالی آسوده و بدون دغدغه و مشکلات محدوده حاشیه‌ مشهد، به تحصیل آن‌ هم با کیفیتی مناسب بپردازند.

آرزوی رومینا؛ دوست دارم دندان‌پزشک شوم

رومینا که از یکی از روستاهای اطراف به این مدرسه آمده و در پایه هفتم مشغول به تحصیل است، شور و حرارت خاصی برای حرف‌زدن دارد. او دوست دارد در آینده دندان‌پزشک شود. پدر رومینا به‌دلیل از کارافتادگی رزق و روزی خود را به‌سختی به دست می‌آورد، اما این سختی مالی سبب نشده است تا رومینا ناامید باشد. او برای رسیدن به آینده‌ای درخشان برای خود آرزوها و رؤیاهایی دارد.

هنر دست دختران در نمایشگاه مدرسه

با رومینا به نمایشگاه صنایع دستی که هنر دست خود دانش‌آموزان است، می‌رویم. در این نمایشگاه از عروسک‌های ساخت دست بچه‌ها گرفته تا لوازم آشپزخانه و لباس عروس یافت می‌شود. رومینا می‌گوید: می‌دانستم چنین مدرسه‌ای برای دختران روستاهای اطراف وجود دارد؛ به همین دلیل در طول دوران دبستان تلاش کردم تا معدلم خوب شود و بتوانم در این مدرسه درس بخوانم و آینده خود را که دوست دارم دندان‌پزشک شوم، خودم بسازم.

او ادامه می‌دهد: خوشبختانه مدیران و معلمان در اینجا بیش از حدی که فکر کنیم به بچه‌ها توجه می‌کنند. اصلا نوع درس‌دادنشان با مدارسی که بودم، تفاوت دارد. در اینجا فرصت موفق‌شدن بیشتر برای ما فراهم است و من هم امیدوارم بتوانم با کمک مدیران و معلمان این مدرسه موفق شوم.

در‌حالی‌که رومینا همچنان در‌حال صحبت است، سهیلا دوزنده، مدیر مدرسه شبانه ام‌هانی، وارد نمایشگاه می‌شود و توضیح می‌دهد: این نمایشگاه اخیرا در این مدرسه دایر شده و همه اقلام آن، کار دست بچه‌های مدرسه است. خوشبختانه در چند روز اول برپایی این نمایشگاه بچه‌ها توانسته‌اند نزدیک به یک‌میلیون‌تومان از اجناس را به فروش برسانند.

نبود فضای کارگاهی و نداشتن مواد اولیه، کمبودهای بچه‌هاست

او ادامه می‌دهد: یکی از کمبود‌های این مدرسه، نبود فضا کافی برای فعالیت‌های کارآفرینی است. اگر فضای کارگاهی این مجموعه به‌صورت مناسب ایجاد شود و تجهیزات و مواد اولیه کافی هم به دست ما برسد، می‌توانیم از ظرفیت همین دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلانی که رفته‌اند و اینک هنری آموخته‌اند، در‌راستای کارآفرینی و اشتغال‌زایی استفاده کنیم.

مدیر مدرسه شبانه ام هانی که ٢٧‌سال از حضورش در این مدرسه می‌گذرد در معرفی مدرسه می‌گوید: این مدرسه با هدف فراهم‌کردن امکان تحصیل برای دختران بازمانده از تحصیل در روستاهای اطراف و حاشیه شهر مشهد در منطقه روستایی دهستان‌کارده در سال٧٢ در مقطع راهنمایی(‌دوره اول متوسطه) افتتاح شد و در سال‌٧٨ با اضافه‌شدن دو رشته علوم تجربی و علوم انسانی، مقطع دبیرستان نیز به آن افزوده شد. همچنین در سال‌٨٠ و با مشارکت اداره آب و اداره برق، هنرستان صنعت آب و برق با راه‌اندازی رشته‌های کشاورزی، پرورش قارچ، مدیریت خانواده، خیاطی، کامپیوتر و حسابداری به بهره‌برداری رسید.

آینده درخشان پیش روی دختران مدرسه ام هانی

دوزنده با بیان اینکه خوشبختانه ایجاد این مدرسه در این نقطه روستایی سبب شده بسیاری از دختران منطقه آینده‌ای درخشان داشته باشند، تأکید می‌کند: بسیاری از دخترانی که از مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند، یا به تحصیل خود ادامه داده‌اند و در مراکز و مشاغل مختلف مشغول به کار هستند یا مادرانی توانمند شده‌اند. امروز از بین بچه‌های این مدرسه در برخی روستاها ما دهیار داریم.

وی می‌افزاید: در حال حاضر در مجموعه‌های آموزشی ام‌هانی و صنعت آب و برق، ۴٠٠‌دانش‌آموز مشغول به تحصیل و فراگیری هنرهای مختلف هستند. در این مدرسه علاوه‌بر فعالیت‌های مرسوم آموزشی، سعی شده با‌توجه‌به شرایط منطقه و شرایط دانش‌آموزان، هنر و کارآفرینی نیز به دختران آموزش داده شود. به‌عبارت دیگر برای آینده این دانش‌آموزان هم پیش‌بینی‌هایی شده است و امیدواریم بتوانیم با این فعالیت‌ها آینده دانش‌آموزان فعلی این مدرسه را هم بسازیم یا حداقل مسیر موفقیتشان را هموار کنیم.

حضور دختران از ٢٣ روستا و حاشیه شهر

او یکی از شروط اصلی حضور دانش‌آموزان در این مدرسه را شرط معدل اعلام می‌کند و می‌گوید: این مدرسه با حضور دختران از ٢٣روستای اطراف و دخترانی که در خانواده‌های آسیب‌دیده حاشیه شهر مشهد رشد یافته‌اند و باید در مراکز شبانه‌روزی به تحصیل بپردازند، ایجاد شده است. خانواده بسیاری از دانش‌آموزان در این منطقه به‌هیچ‌عنوان شرایط مالی مناسبی ندارند؛ به همین‌دلیل بسیاری از امکانات در این مدرسه رایگان ارائه می‌شود.

مدیر مدرسه شبانه روزی ام‌هانی ادامه می‌دهد: در گذشته، مشکلاتی نظیر ایاب‌و‌ذهاب دانش‌آموزان و حمام آنان وجود داشت که با حضور خیران این مشکلات امروز رفع شده و مدرسه از نظر امکانات، در شرایط خوبی است. حتی معلمانی که آموزش‌‌وپرورش به این مدرسه می‌فرستد، بسیار خبره و توانمند هستند.

دغدغه اصلی؛ ازدواج‌های زود‌هنگام

یکی از دغدغه‌های خانم دوزنده، شرایط فرهنگی منطقه به‌ویژه درباره ازدواج زودهنگام دختران در منطقه است. او در‌این‌باره می‌گوید: ما در این مجموعه آموزشی سعی در آگاهی خانواده‌ها داریم. متأسفانه در منطقه خانواده‌ها یا به‌دلیل فقر مالی یا به لحاظ شرایط فرهنگی روستا کودکان خود را مجبور به ازدواج می‌کنند. خوشبختانه با آگاهی‌هایی که از‌سوی مدرسه صورت گرفته از ازدواج زودهنگام بسیاری از دانش‌آموزان در این مدرسه جلوگیری شده است.

او اعتقاد دارد که این مدرسه و حضور مشاوران در مدرسه قرار نیست روی سنت‌ها و فرهنگ‌ بچه‌ها و روستاها تأثیر بگذارد یا حتی این سنت‌ها را تغییر دهد. اما قرار است آگاهی و بینش فرهنگی و اجتماعی، اخلاقی، بهداشتی و اعتقادی در ابعاد مختلف را افزایش دهد تا دانش‌آموزان خود انتخاب کنند. به‌عبارت دیگر در این مدرسه دختران می‌آموزند که می‌توانند انتخاب کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی