آغاز تزریق واکسن فلج اطفال در 9 استان


آغاز تزریق واکسن فلج اطفال در 9 استان

تزریق واکسن خانه به خانه نبوده و خانواده ها باید برای دریافت واکسن، مستقیما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت انجام داده و ایشان در رابطه با خبر پر سر و صدای این روزها در مورد "تزریق واکسن فلج اطفال" در کشور اینگونه پاسخ دادند؛

واکسن خوراکی و تزریقی

او گفت: دو نوع واکسن فلج اطفال داریم یک نوع تزریقی است و یک نوع خواراکی؛ واکسن خوراکی را در مراکز بهداشتی در فواصل معین یعنی روز اول تولد، دو ماهگی، چهار ماهگی ، شش ماهگی و یک و نیم سالگی به کودکان می دهند. اما واکسن فلج اطفال تزریقی فقط برای یک نوبت است که به عنوان واکسن تکمیلی در چهار ماهگی تزریق می شود.

واکسن برای متولدین 94 تزریق شده

دکتر گویا افزود: برنامه ی تزریق واکسن فلج اطفال برای متولدین سال 94 به بعد شروع شده است که خوشبختانه متولدین سال 94 و بخشی از متولدین سال 95 این واکسن را دریافت کردند. اما بخش دیگر متولدین 95 نتوانستند آن را دریافت کنند چون یک دفعه نه تنها در ایران بلکه در سطح دنیا واکسن فلج اطفال تزریقی دچار کمبود شد، در نتیجه تعداد زیادی از متولدین 95 این واکسن را دریافت نکردند.

آغاز تزریق واکسن فلج اطفال در 9 استان

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: الان این واکسن برای متولدین 95 به بعد است که تا حالا این واکسن را دریافت نکرده اند و همچنین برای تمام بچه هایی است که از این به بعد متولد شده و به سن چهار ماهگی می رسند.

ریشه کنی فلج اطفال در ایران

وی با بیان اینکه هر ساله در افغانستان موارد فلج اطفال گزارش می شود، به بهداشت نیوز گفت: خوشبختانه ما 18 سال است که مورد فلج اطفال در کشور نداشته ایم و چند سالیست که علاوه بر واکسن خوراکی، در تمام دنیا این واکسن یک نویت یا دونوبت برای بچه هایی که زیر پنج سال هستند تزریق می شود.

تزریق واکسن فعلا در نه استان

دکتر محمدمهدی گویا اضاقه کرد: واکسن تزریقی را فعلا فقط در چهارماهگی برای بچه ها می زنیم و آن را تکرار نمی کنیم. بنابراین تنها کودکان 95 به بعد که واکسن را دریافت نکرده اند، فعلا در نه استان این واکسن برایشان تزریق می شود و مرحله به مرحله در باقی استان ها نیز تزریق واکسن انجام خواهد گرفت. این ۹ استان شامل بوشهر، اصفهان، فارس، یزد، مرکزی، گلستان، خراسان شمالی، تهران و البرز می باشد.

اطلاع رسانی محلی و کشوری

وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن خانه به خانه نمی باشد، تأکید کرد: همه ی خانواده ها خودشان فرزندشان را باید به مراکز بهداشت برده تا فرزندانشان واکسن فلج اطفال را مانند واکسن های دیگر دریافت کنند.

همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال خبرنگار بهداشت نیوز که برخی خانواده ها امکان دارد به دلیل سواد و طبقه ی اجتماعی پایین نسبت به این مسأله ناآگاه باشند، گفت: ما تزریق این واکسن را مانند همه ی واکسن ها، به هر وسیله ای که شده چه به صورت محلی چه به صورت کشوری، به خانواده ها و مردم اطلاع رسانی می کنیم و هیچ نگرانی ای از این بابت وجود ندارد.

گفتگو: مشکات سخاوتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!