64 پروژه حوزه کشاورزی فارس در دهه فجر افتتاح می شود


64 پروژه حوزه کشاورزی فارس در دهه فجر افتتاح می شود

قاسمی گفت: در دهه فجر 64 پروژه کلی و کلان در حوزه کشاورزی با اعتبار 178 و نیم میلیارد تومان در دهه فجر در استان فارس افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمد مهدی قاسمی» امروز (پنجشنبه 11 بهمن) در نشست خبری با مضوع دستاورهای 40 سالگی انقلاب با اشاره به خودکفایی در بخشی از حوزه کشاورزی، گفت: در دهه فجر 64 پروژه کلی و کلان در حوزه کشاورزی با اعتبار 178 و نیم میلیارد تومان در دهه فجر در استان فارس افتتاح می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در فارس با بیان اینکه چهار هزار و 41 خانواده از این پروژه ها بهره مند می شوند، افزود: در حوزه آب و خاک پنج پروژه، حوزه تولیدات گیاهی 11 پروژه، حوزه تولیدات دامی 22 پروژه، شیلات یک پروژه و در حوزه عشایر 9 پروژه افتتاح می شود.

وی با اشاره به رشد در حوزه کشاورزی بعد از پیروژی انقلاب شکوهمند اسلامی، بیان کرد: تولیدات باغی از 460 هزار تن به سه و یک دهم میلون تن، تولیدات دامی از 307 هزار تن و 850 هزار تن، در حوزه تولید تخم مرغ از هفت و سه دهم هزار تن به 51 هزار تن، در تولید عسل، 3700 تن به 6200 و در حوزه شیلاتی از 649 تن به 9 هزار و 650 تن رسیدیم، به طور کلی افزایش کلی از حدود 68 درصد تا یک هزار و 380 درصد افزایش تولیدات مختلف عمده و اصلی داشتیم.

قاسمی با بیان اینکه کل صنایع بزرگ و کوچک پیش از انقلاب چهار تا بوده و امروز بیش از یک هزار و 300 به مقدار هفت و نیم میلیون تن با ارزش هفت هزار میلیارد ریال رسیده و بیش از 18 هزار اشتغال شده است، عنوان کرد: در حوزه تعاونی های تولید کشاورزی در سال 57 فقط پنج شرکت زراعی بوده و امروز به 176 شرکت تعاونی تولید کشاورزی که با سایر شرکت تعاونی های کشاورزی 278 می شود و این اقدام در جهت تشکیلاتی کردن نظام های بهره برداری بخش کشاورزی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: امروزه به غیر از صندوق های ملی، 15 صندوق استانی و شهرستانی در حوزه کشاورزی در استان فارس وجود دارد و 357 صندوق خرد زنان روستا و عشایر در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلابیک هزار هکتار از آبیاری تحت فشار بهره مند بود و امروز به بیش از 2 هزار هکتار رسیده است، یادآور شد: 18 هزار و 159 هکتار از اراضی تجهیز شده است و 117 هزار و 400 هکتار آّیاری زهکشی انجام شده است.

قاسمی از مرمت و احیای 400 رشته قنات به اندازه 372 کیلومتر خبر داد و گفت: ضریب مکانیزاسیون در بحث مکانیزاسیون و مجهز کردن کشاورزی به ماشین آلات مورد نیاز در تمام حوزه های کشاورزی از نیم به یک و 66 رسیده است، همچنین در سال 57 نهالستان تولید نهال مجاز نداشتیم و امروز 48 نهالستان مجاز در استان داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، بیان کرد: در سطح مراکز خدمات امروز 94 مرکز خدمات کشاورزی و 610 پهنه کشاورزی داریم و این به دلیل اهمیت علمی کردن مباحث کشاورزی بوده و این اقدامات جدیدی است

وی با ب اشاره به ورود آی تی به حوزه کشاورزی و به روز شدن علم کشاورزی گفت: شاهد نفوذ فناوری اطلاعات مانند سامانه صدور مجوز به صدور پنجره واحد، سامانه جوجه ریزی، ساماندهی اطلاعات ثبتی و غیره هستیم، همچنین از فرایندهای نوینی مانند سنجش از دور برای تولید آمار سطح زیر کشت گندم و برنج به صورت پایش ماهواره ای استخراج شده است.

قاسمی با بیان اینکه در بحث زمین با اصلاحات اراضی بیش از 65 درصد به قطعات زیر 5 هکتار تقسیم شده است، اظهار کرد: امروز کمیسیون های مختلفی در راستای یکپارچه سازی اراضی در راستای رسیدن به بهینه سازی اقتصادی اراضی در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عشایر، افزود: 17 کشتارگاه صنعتی طیور با تکنولوژی روز دنیا، چهار کشتارگاه دام، 174 مراکز درمانی دام و طیور، افزایش داروخانه دامپزشکی از 40 به 172، افزایش حفر تجهیز چاه از 12 به 125 حلقه، 88 خرید تانکر آب رسانی و در حوزه عشایری راهسازی و مرمت راه ها از 70 به 890 کیلومتر از دستاوردهای انقلاب در حوزه عشایر است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی بعد از انقلاب تربیت دانشجو از صفر به هشت هزار رسیده است، متذکر شد: در حوزه آموزش کارکنان در سال 57 وجود نداشته و امروز 800 هزار آموزش در سال 97 و چاپ کتب به 50 عدد در سال رسیده است.

قاسمی گفت: طرح های تحقیقاتی از یک هزار و 200 در سال 57 به 6 هزار و 700 در سال 97 رسیده است، برخی از تحققات وجود نداشتند و امروز در حوزه های مختلف بخش های تحقیقاتی راه اندازی شده است.

پایان پیام/588

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس