اعلام رسمی سازوکار جدید اروپا برای مقابله با تحریم‌ها


معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ساز و کار جدید اروپا برای مقابله با تحریم‌های امریکا عصر امروز رسماً اعلام می‌شود

اعلام رسمی سازوکار جدید اروپا برای مقابله با تحریم‌هابه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سیدعباس عراقچی که در سفر بلغارستان به سر می‌برد در گفتگوی تلفنی با بخش خبری نیمروزی شبکه یک سیما گفت: این سازوکار برای مبادله شرکت‌های اروپایی با ایران به منظور مقابله با تحریم ها، رسماً توسط سه کشور اروپایی اعلام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: قرار است پس از اعلام این ساز و کار خانم موگرینی نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از آن اعلام کند.

عراقچی گفت: به نظر می‌رسد برای شکل گیری الگوی تجاری، عملیاتی شدن و نیز تشکیل مکانیزم مشابه چنین سازوکاری در ایران، زمانی به طول انجامد.

وی هدف از ایجاد این ساز و کار جدید اروپایی‌ها برای مبادلات تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا را نوعی ساز و کار مالی دانست که اروپایی‌ها چندین ماه است در حال طراحی و شکل گیری آن هستند و براساس آن، ​مجموعه دریافتی و پرداختی ایران با اروپا که شامل صادرات و واردات خواهد بود صورت خواهد گرفت و تمام مبادلات تجاری وارد این ساز و کار می‌شود و پرداخت‌ها و دریافت‌ها پا به پا خواهد شد.

عراقچی گفت: ساز و کار مشابه اروپایی‌ها نیز در ایران شکل خواهد گرفت تا براساس آن صادرکنندگان و وارد کنندگان نیز بتوانند خود را با چنین سیستمی وفق دهند.

وی افزود: این طرح نوعی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است که براساس آن شرکت‌هایی که مایل باشند با جمهوری اسلامی ایران کار تجاری کنند مبادلات خود را از این طریق انجام دهند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: این ساز و کار زمانی برای ما منفعت خواهد داشت که شرکت‌ها و کشور‌های غیر اروپایی که کمتر در دسترس بودند در مرحله بعدی بتوانند به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی با ایران بپردازند و در آن صورت است که مجموعه خرید‌های بین المللی ما از این طریق پا به پا می‌شود.

عراقچی برگزاری جلسات کارشناسی با اروپایی‌ها و نیز اقدامات بانک مرکزی برای داخل در خصوص این ساز و کار را از پیش زمینه‌های عملیاتی کردن این ساز و کار تجاری و مالی دانست و افزود: این که چقدر شرکت‌های اروپایی مایل باشند که با این ساز و کار وارد همکاری و فعالیت شوند مرحله بعدی است که باید به آن شرکت‌ها اطلاع رسانی شود.

وی گفت: آن چه ما مطلع هستیم این است که اروپایی‌ها این ساز و کار را به شکلی طراحی کرده اند که براساس آن شرکت‌هایی که با آن کار می‌کنند با تحریم‌های امریکا مواجه نشوند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در عین حال افزود: البته فشار امریکا سر جای خود هست و امریکایی‌ها تهدید کرده اند که با این ساز و کار مقابله خواهند کرد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که چرا تهیه این ساز و کار تجاری و مالی از سوی اروپایی‌ها زمانبر شد، گفت: آن‌ها اعلام کرده اند در صدد پیدا کردن راه‌هایی بودند که تحریم امریکا عملیاتی نشود.

وی با تاکید بر این که این ساز و کار اروپا فقط برای کالا‌های تحریمی تهیه شده است، افزود: ممکن است کار با کالا‌های غیر تحریمی شروع شود تا الگویی برای پرداخت و دریافت‌ها صورت گیرد و هدف از تشکیل آن تنها برای کالا‌های تحریمی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: از نظر ما این قدم اولی است از مجموع تعهداتی که اروپایی‌ها متعهد شده بودند و در بیانیه ماه می ۲۰۱۸ که بین وزیر امور خارجه ایران و سه کشور اروپایی صورت گرفت آن‌ها مجموعه‌ای از تعهدات را قبول کردند و این ساز و کار به عنوان قدم اول است که با ایجاد یک کانال بانکی سایر تعهدات آن‌ها هم انجام شود.

عراقچی ابراز امیدواری کرد: این تعهد اروپا و ساز و کار جدید به صورت کامل اجرا شود و ناقص نباشد.

وی گفت: هدف اصلی این ساز و کار حمایت از شرکت‌های اروپایی است که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران وارد تعاملات تجاری شوند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: این که این شرکت‌ها چقدر وقت کشی کنند تا وارد این ساز و کار شوند منوط به این است که این ساز و کار به درستی طراحی شده باشد و به این شرکت‌ها معرفی شود و این مباحث اقدامات بعدی است که باید مشخص شود.

عراقچی گفت: هدف این است که شرکت‌هایی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران براساس این ساز و کار فعالیت‌های تجاری و مالی انجام دهند مورد تحریم امریکا قرار نگیرند.

وی بار دیگر تصریح کرد: البته امریکا در این زمینه تهدیدات خود را دارد و ما امیدواریم اروپایی‌ها که این همه در ارائه این طرح تجاری و مالی معطل کردند در زمینه مقابله با تحریم‌ها راهکار‌های مناسب را اندیشیده باشند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: نفس این که اروپا وارد طرحی شده که برای ایران امکان مقابله با تحریم‌ها را بدهد از نظر سیاسی ارزش خود را دارد، ولی به لحاظ فنی باید ببینیم چقدر این طرح عملیاتی خواهد شد.

عراقچی تاکید کرد: اروپا باید در اجرای این طرح تعجیل کند و وارد بازی‌های تأخیری نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)