9 نمره‌ بهبود آزادی اقتصادی ایران در 5 سال


9 نمره‌ بهبود آزادی اقتصادی ایران در 5 سال

خرداد: «چه چیزی یک اقتصاد را به رشد می‌رساند؟ از زمان آغاز اندازه‌گیری شاخص آزادی اقتصادی در سال 1995، شواهد متعددی به دست آمده که اثبات می‌کند آزادی اقتصادی، پاسخی ساده و در عین حال عمیق به این سؤال است. ملت‌هایی...

خرداد: «چه چیزی یک اقتصاد را به رشد می‌رساند؟ از زمان آغاز اندازه‌گیری شاخص آزادی اقتصادی در سال 1995، شواهد متعددی به دست آمده که اثبات می‌کند آزادی اقتصادی، پاسخی ساده و در عین حال عمیق به این سؤال است. ملت‌هایی با درجه آزادی اقتصادی بیشتر، رشد بالاتری دارند چرا که آنها روی توانمندی و نوآوری افراد سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنند.

9 نمره‌ بهبود آزادی اقتصادی ایران در 5 سال

آنها زمانی موفق شده‌اند که از قید مقررات و مالیات‌های سنگین دولت‌ها رها شده‌اند. آزادی به خودی خود یک ارزش مهم است و آزادی اقتصادی، موتور حیاتی برای تولید ثروت به حساب می‌آید.» بنیاد هریتیج، در ابتدای گزارش آزادی اقتصادی که روز گذشته منتشر شد، چنین می‌نویسد. بر اساس این گزارش طی 5 سال گذشته وضعیت آزادی اقتصادی در ایران 9.3 نمره بهتر شده و کمی از شرایط کاملاً بسته، فاصله گرفته است. با این حال هنوز در میان 180 کشور جهان در جایگاه 155 قرار دارد، در میان 14 کشور در خاورمیانه، در رتبه 13 جای می‌گیرد و نمره کلی آن از میانگین جهان، پایین‌تر است. شاخص آزادی اقتصادی وضعیت اقتصاد کشورها را در 4 گروه کلی بررسی می‌کند و از 1 تا 100 نمره می‌دهد. با این حساب، نمره آزادی اقتصادی ایران 51.1 است و نسبت به سال گذشته 0.2 درصد افزایش یافته است. این تغییر به خاطر افزایش نمره آزادی قضایی و آزادی سرمایه‌گذاری بوده، اگرچه که از طرف دیگر آزادی کار و آزادی تجارت کاهش پیدا کرده است. گزارش آزادی اقتصادی 2019 در نگاهی کلی درباره ایران می‌نویسد:«خروج امریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌های اقتصادی در سال 2018، باعث شده است که نرخ تورم بسیار افزایش یابد و ارزش بهای ارز ملی این کشور بشدت کاهش یابد. تحریم‌ها همچنین مانع ورود جریان‌های سرمایه‌گذاری به داخل کشور خواهد بود که بسیار هم به آن نیاز دارند. »
50/7 نمره آزادی کار
گزارش آزادی اقتصادی 2019 در بخش بهره وری قانونی درباره ایران می‌نویسد:«محیط بسته قانونی و نظارتی با حجم بسیار زیاد و زائدی از بوروکراسی، مانع سرمایه‌گذاری خصوصی و تولید است. مقررات کار سخت و بسته است و بازار کار هم راکد مانده است. دولت ایران کنترل زیانبار بر قیمت‌ها را حفظ کرده و از سال‌های اول بعد از انقلاب یارانه پرداخت کرده است. اگرچه از انتهای سال 2017، یارانه‌های ویرانگر سوخت کاهش پیدا کرده است.» آزادی کسب و کار در ایران 62.2 نمره، آزادی پولی 60.1 و آزادی کار 50.7 نمره از 100 را کسب کرده‌اند.
5 نمره آزادی سرمایه‌گذاری
پایین‌ترین نمره در بین کل مؤلفه‌ها به سرمایه‌گذاری رسیده است. بعد از آن هم آزادی مالی با نمره 10 قرار گرفته است. نمره آزادی تجاری از این دو بهتر و 54.6 است.
مانند سال‌های گذشته، هنگ کنگ با ۹۰.۰۲ امتیاز به عنوان آزادترین اقتصاد جهان معرفی شده است.
برش
80/9 نمره مالیاتی ایران
بهترین عملکرد دولت در ویژگی‌های آزادی اقتصادی مربوط به اندازه دولت بوده و در حوزه مالیات و هزینه‌های دولت، ایران بالاترین نمره‌ها را داشته است. بالاترین نرخ مالیات بر درآمد، 35 درصد است. بالاترین نرخ مالیات شرکت‌ها هم 25 درصد است. تمام انتقالات دارایی هم نرخ استانداردی مالیات دریافت می‌کنند.
کل مالیات‌ها برابر با 8 درصد از درآمد داخلی می‌شود. طی 3 سال گذشته، هزینه‌های دولت برابر با 18.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور بوده است و کمبود بودجه هم به 2.1 درصد از GDP می‌رسد. بدهی‌های عمومی هم 40.9 درصد از GDP ایران را تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک