ترامپ در برابر طالبان تسلیم شده است!


ترامپ در برابر طالبان تسلیم شده است!

خبرگزاری آریا- سفیر اسبق واشنگتن در افغانستان در یک یادداشت شدیدا انتقادی درباره مذاکرات کنونی واشنگتن با طالبان، به دولت آمریکا درباره تسلط طالبان بر کل افغانستان به محض خروج نظامیان آمریکایی از این کشور هشدار داده است.

ترامپ در برابر طالبان تسلیم شده است!
خبرگزاری آریا- سفیر اسبق واشنگتن در افغانستان در یک یادداشت شدیدا انتقادی درباره مذاکرات کنونی واشنگتن با طالبان، به دولت آمریکا درباره تسلط طالبان بر کل افغانستان به محض خروج نظامیان آمریکایی از این کشور هشدار داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از الکوثر، «رایان کراکر» سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره توافق مورد مذاکره دولت «دونالد ترامپ» با طالبان، این توافق را «توافقی برای تسلیم شدن» خوانده و درباره تبعات آن هشدار داده است.
کراکر که در سال 2002 به مدت حدود یک سال و سپس در سال‌های 2011 تا 2012 سفیر آمریکا در افغانستان بوده، در «واشنگتن پست» نوشت: «بعد از تهاجم آمریکا در اکتبر 2001، طالبان به خاطر پناه دادن به طراحان حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 ساقط شد. حالا آمریکا در حال مذاکره مستقیم با طالبان است. روز دوشنبه یک چارچوب توافقنامه اعلام شد که خواستار آتش‌بسی می‌شود که می‌تواند به خروج کامل نظامیان آمریکایی منتهی شود».
سفیر پیشین آمریکا معتقد است: «طالبان (در مذاکرات با آمریکا) متعهد خواهد شد که به سازمان‌های تروریستی تهدید کننده امنیت آمریکا پناه ندهد، به عبارت دیگر، طالبان قول می‌دهد 11 سپتامبر تکرار نشود».
وی در ادامه تصریح کرد: «این چارچوب توافقنامه بدون حضور و مداخله حکومت افغانستان حاصل شد. طالبان همیشه گفته است که با حکومت مذاکره نمی‌کند و این حکومت را عروسک خیمه شب بازیِ اشغالگران آمریکایی و نامشروع دانسته است. با پذیرفتن این خواسته طالبان، ما خودمان از حکومت افغانستان که ادعای حمایت از آن را داریم، مشروعیت‌زدایی کردیم».
از نظر کراکر 69 ساله که سابقه مدیریت سفارت آمریکا در لبنان، کویت، سوریه، پاکستان و عراق را دارد، وضعیت کنونی واشنگتن در قبال طالبان، «شباهتی تأسف‌برانگیز به مذاکرات صلح پاریس در جریان جنگ ویتنام دارد. آن موقع هم مانند همین حالا، مشخص بود که با رفتن سر میز مذاکره (با ویتنامی‌ها) ما در حال صحبت درباره تسلیم شدنمان بودیم و در واقع داشتیم در خصوص مفاد تسلیم‌ شدنمان مذاکره می‌کردیم».
وی افزود: «طالبان با علم به اینکه وقتی که ما از افغانستان خارج شدیم و طالبان برگشت، ما هیچ ابزاری برای مجبور کردن این گروه به اجرای تعهداتی که داده است نخواهیم داشت، هر تعداد تعهدی که مدنظر (واشنگتن) باشد را خواهد پذیرفت».
وی تصریح کرد: «شرایط نباید این طور باشد. آمریکا می‌توانست از قبل اعلام کند که بدون حضور حکومت افغانستان، امکان پیش بردن چارچوب توافقنامه وجود نخواهد داشت. در حال حاضر، حضور (حکومت) افغانستان تنها موضوعی نظری و تئوریک است. ما همچنین می‌توانستیم تاکید کنیم که تا زمانی که راه‌حل‌هایی حاصل نشده، نظامیان آمریکایی مادامی که حکومت افغانستان خواهان حضور نظامیان آمریکایی است، در این کشور است باقی خواهند ماند».
سفیر اسبق آمریکا در افغانستان یادداشت خود را اینطور پایان می‌دهد: «رئیس‌جمهور باراک اوباما در عراق ثابت کرد که آمریکا نمی‌تواند به یک جنگ با خارج کردن نیروهایش پایان دهد و با خروج آمریکا، میدان تنها به دشمنان ما واگذار شد. اکنون دونالد ترامپ در افغانستان با یک انتخاب روبرو است. او می‌تواند راه اوباما را دنبال کند و کشور را به طالبان واگذارد یا روشن کند که آمریکا منافع، ارزش‌ها و متحدانی دارد و در کنار آنها خواهد ماند».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی