پمپئو: از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج می‌شویم


پمپئو: از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج می‌شویم

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد به دلیل عدم پایبندی روسیه به پیمان منع موشکهای هسته‌ای میان‌بُرد، واشنگتن از فردا به مدت 6 ماه از این توافق خارج خواهد شد.

پمپئو: از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج می‌شویم

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز جمعه اعلام کرد به دلیل عدم پایبندی روسیه به پیمان منع موشکهای هسته‌ای میان‌بُرد، واشنگتن از فردا به مدت ۶ ماه از این توافق خارج خواهد شد.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کمپین تبلیغات انتخاباتی میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت نودا اعلام کرده بود او قصد دارد آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج کند. ترامپ با این تصمیم خود بیش از سه دهه تلاش برای منع تولید و آزمایش موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط را نادیده گرفته و با اقدام جنجالی خود می‌تواند موجی از بحران بزرگ را در سطح بین‌المللی ایحاد نماید.

خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌توان در اولین گام بر شکست سیستم بازدارندگی هسته‌ای تاثیر بگذارد. در صورت قطعی و نهایی شدن تصمیم ترامپ، به نظر می‌رسد پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی «استارت-3» که اعتبار آن در سال 2021به اتمام می رسد از میان خواهد رفت.

همچنین، تهدید جدید آمریکا علیه روسیه، به طور حتم واکنش شدید روس‌ها را به همراه خواهد داشت و به نظر می‌رسد که مسکو مسیر اعمال فشار و تهدید نظامی جدید در قابل کشورهای همجوار خود که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن واقع شده است را در پیش خواهد گرفت. این امر می‌توان موجی از بی‌ثباتی بزرگ را در سطح جهانی به همراه داشته باشد و به طور خاص امنیت قاره اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

آن‌چه حتمی به نظر می‌رسد این است که در صورت عملی شدن وعده ترامپ، به طور حتم روس‌ها سیاست تهاجمی را در قبال کشورهای اروپایی اتخاذ خواهند کرد و تلاش این کشور برای توسعه سلاح‌های هسته‌‌ای علی‌الخصوص زیردریایی‌های هسته‌ای، با هدف تهدید محدوده سرزمینی آمریکا را توسعه خواهد بخشید. در نتیجه این امر می‌تواند افزایش تهدیدات و ناامنی در سطح جهانی و افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از امکان وقوع رقابت تسلیحتی بزرگ میان قدرت‌ها که بر هم زننده ثبات و امنیت جهانی خواهد بود، را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر