پومپئو خبر داد: لغو یکطرفه پیمان تسلیحات هسته ای با روسیه


پومپئو خبر داد: لغو یکطرفه پیمان تسلیحات هسته ای با روسیه

وزیر خارجه آمریکا امروز (جمعه) تعلیق تعهدات خود به پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ( آی ان‌ اف) را اعلام کرد.

پومپئو خبر داد: لغو یکطرفه پیمان تسلیحات هسته ای با روسیه
به گزارش پارسینه، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری عنوان داشت: باید به نقض‌های روسیه در خصوص پیمان موشکی پاسخ داد.وی ادامه داد: ایالات متحده تعهدات خود در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را از فردا (شنبه) به حالت تعلیق درمی‌آورد.پامپئو گفت: ایالات متحده تمام توان خود را برای حفظ امنیتش به کار می‌بندد.

وزیر خارجه آمریکا عنوان داشت: واشنگتن خواهان توافقی با روسیه است که شدنی باشد.وی ادامه داد: آمریکا آماده پیوستن به گفت‌وگویی با روسیه در مورد کنترل بر توقف رقابت تسلیحاتی است.پامپئو گفت: امیدواریم که روسیه موضع خود را در قبال پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد تغییر دهد.در همین حال، پیمان ناتو حمایت کامل خود را از تصمیم واشنگتن برای تعلیق تعهداتش در معاهده موشک‌های میان‌برد با روسیه اعلام کرد.
رویترز هم گزارش داده پومپئو گفته: روسیه تاکنون از هرگونه اقدام قابل راستی آزمایی برای بازگشت به این پیمان خودداری کرده است.وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: آمریکا به طور رسمی به روسیه و دیگر اعضای پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) اعلام خواهد کرد که در شش ماه آینده از این پیمان خارج خواهد شد.مایک پومپئو ادامه داد: اگر روسیه در برهه زمانی شش ماهه به طور کامل و قابل راستی آزمایی موشک‌های ناقض پیمان‌ای ان اف و تجهیزات آن‌ها را از بین نبرد، این پیمان به طور کامل لغو خواهد شد.

روز دوم فوریه مهلت ۶۰ روزه آمریکا به روسیه برای جلب رضایت ایالات متحده جهت حفظ پیمان موشکی دوجانبه به پایان می‌رسد.شش ماهی که مایک پومپئو به عنوان مهلت به روسیه اعلام کرده، بخشی از مفاد پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است که رونالد ریگان و میخائیل گورباچف در سال ١٩٨٧ امضا کردند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، امروز و پیش از اعلام خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، گفت: روسیه "هرگز آغازگر تشدید رقابت تسلیحاتی نخواهد بود" و سعی خواهد کرد تا آمریکا را "سر عقل بیاورد. "دولت آمریکا دو ماه پیش، از تصمیمش برای خروج از این پیمان خبر داده بود و روز گذشته اعلام شد که مذاکراتش با روسیه در این زمینه به نتیجه نرسید.آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه گفت که در صورت خروج آمریکا از پیمان تسلیحاتی با روسیه، از فرصت شش ماهه برای مذاکرات بیشتر استفاده می‌کند.

مرکل گفت: "روشن است که روسیه پیمان را نقض کرده است... مهم است که فرصت برای مذاکره را حفظ کنیم. "

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو