واکنش بورس تهران به راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا و ایران چه خواهد بود؟ استقبال بورس از نماد‌های بانکی با تسهیل مراودات مالی/ واکنش خودرویی‌ها به اخبار مثبت


واکنش بورس تهران به راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا و ایران چه خواهد بود؟ استقبال بورس از نماد‌های بانکی با تسهیل مراودات مالی/ واکنش خودرویی‌ها به اخبار مثبت

ارزش معاملات بورس تهران تنها در دو هفته اخبر با افت تقریبی 40 درصدی همراه بوده و این موضوع مؤید این مطلب است که بازار سرمایه به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و تبدیل سپرده‌های روزشمار به ماه شمار نیز باعث آن نشده که نقدینگی هنگفت راهی به تالار حافظ داشته باشد. در این میان به نظر نمی‌رسد، سازمان بورس هیچ راهکار عملی برای هدایت نقدینگی به سمت...

واکنش بورس تهران به راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا و ایران چه خواهد بود؟ استقبال بورس از نماد‌های بانکی با تسهیل مراودات مالی/ واکنش خودرویی‌ها به اخبار مثبتیک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، راه اندازی کانال مالی با اروپا گروه بانکی ها را تحت تاثیر قرار می دهد و با توجه به گردش نقدینگی این گروه به همراه قندی ها در کانون توجه سهامداران قرار خواهند داشت.

مهدی افشار اعلم کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک اقتصادی در خصوص چشم انداز آتی بورس با توجه به راه اندازی کانال مالی اروپا در قالب تأسیس یک شرکت در وزارت دارایی فرانسه نیز گفت: فعالان بازار سرمایه تا کنون با ابهام در خصوص تداوم مراودات بانکی مواجه بودند و این موضوع یکی از ریسک های اصلی بازار بود که سهامداران را نگران می کرد، حال با این خبر باید دید آیا این ریسک ها و نگرانی ها مرتفع خواهد شد؟!

افشار اعلم افزود: بازار تاکنون چندین بار به استقبال اخباری از این دست رفته؛ بنابراین به نظر می رسد، این بار دست به عصاتر و با احتیاط بیشتری به این خبر واکنش نشان دهد؛ بنابراین، نباید انتظار داشته باشیم در معاملات فردا با اتفاق شگرفی در بازار مواجه شده و در همه گروه ها شاهد صفوف خرید باشیم، چون در بحث صادرات شرکت های ما اکنون با مشکلات جدی روبه رو هستند و نمی توان از این قضیه چشم پوشی کرد و فعالان بازار نیز این مسأله را مدنظر دارند.

فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه گروه بانکی ها تحت تأثیر این خبر احتمالا با ورود نقدینگی و صفوف خرید مواجه خواهد شد، تصریح کرد: در خصوص بانک تجارت دیدیم خبری که اهالی بازار در انتظار آنند هفته گذشته مخابره شد، اکنون و با توجه به این که بانک ملت بیشترین مراودات بانکی خارجی را در اختیار دارد، این خبر قاعدتا باید در این نماد تأثیر مثبتی داشته باشد.

افشار اعلم به تأثیر راه اندازی این کانال در گروه خودوریی ها نیز اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این کانال چنانچه خودروسازها راحت تر بتوانند قطعات و تجهیزات را به کشور وارد کنند احتمالا شاهد ورود نقدینگی به نمادهای این گروه نیز خواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص شایعات مبنی بر رونق گرفتن بورس و ورود نقدینگی در دهه فجر نیز گفت: چنین بحثی واقعی نیست، چون در سال های گذشته در این ایام نیز اتفاق خاصی را در بورس تهران ندیده ایم.

واکنش بورس تهران به راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا و ایران چه خواهد بود؟ استقبال بورس از نماد‌های بانکی با تسهیل مراودات مالی/ واکنش خودرویی‌ها به اخبار مثبت

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ ارزش معاملات بورس تهران تنها طی دو هفته اخیر با افت تقریبی 40 درصدی همراه بوده و این موضوع موید این است که بازار سرمایه به شدت از کمبود نقدینگی رنج می برد و تبدیل سپرده های روزشمار به ماه شمار نیز باعث آن نشده که نقدینگی هنگفت راهی به تالار حافظ داشته باشد. در این میان، به نظر نمی رسد سازمان بورس هیچ راهکار عملی برای هدایت نقدینگی به سمت بورس داشته باشد.

ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته دوم بهمن ماه با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به هفته ی نخست 2۵۶۴۳ میلیارد ریال بوده است حجم کل معاملات نیز با کاهش ۶ درصدی مواجه شده و بر این اساس بیش از ۱۰ میلیون و ۱۸۳ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله ۷۸۶ ۱۵۰۸ نوبت معاملاتی داد و ستد شده و این به معنای کاهش ۲۹ درصدی دفعات معاملات بوده است.

در بازار اول سهام نیز ارزش معاملات با کاهش ۴ درصدی همراه بوده و ۱۵ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال برآورد شده ، حجم معاملات با رشد ۷ درصدی بیش از ۷ میلیون سهم بوده و دفعات معاملات نیز با افزایش ۲ درصدی 457073 نوبت معاملاتی بوده است.

در بازار دوم سهام ارزش معاملات با کاهش 15 درصدی ریال 8758 میلیارد ریال برآورد شد و دو میلیون و 698 هزار سهم داد و ستد شد که نسبت به هفته قبل کاهش 27 درصدی نان می دهد، تعداد معاملات این بازار نیز با کاهش 51 درصدی 323هزار و 917 نوبت بوده است.

در بازار بدهی نیز با کاه 84 درصدی ارزش معاملات، 85 درصد در حجم معاملات و 12 درصد در تعداد معاملات مواجه بودیم و بر این اساس 138 میلیارد ریال ارزش معاملات بازار بدهی ناشی از جابجایی 0.1میلیون برگه طی 406 نوبت معاملاتی بود.

در بازار مشتقه ارزش معاملات با رشد 48 درصدی ، 43 میلیارد ریال گزارش شد و حجم معاملات با کاهش 59 درصدی 58 میلیون قرارداد و دفعات نیز رشد 11 درصدی داشته و 369 مرتبه گزارش شده است.

در صندوق های سرمایه گذاری ارزش معاملات با کاهش 884 درصدی، حجم معاملات با افت 20 درصدی و تعداد معاملات نیز با عقبگرد 21 درصدی همراه بود و بر این اساس 884 میلیارد ریال ارزش معاملات صندوق ها ناشی از جابجایی 79 ملیون یونیت طی 4هزار و 743 نوبت معاملاتی بود.

شاخص کل در هفته ای که گذشت، با کاهش 2646 واحدی معادل 2 درصد در ارتفاع 160 هزار و 295 واحدی قرار گرفت.

شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش 767 واحدی معادل دو درصد به کانال 46 هزار و 466 واحدی برگشت.

شاخص قیمت هم وزن نیز با افزایش 369 واحدی در ارتفاع 20 هزار و 973 واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم وزن نیز با رشد 524 واحدی معادل 2 درصد در کانال 29 هزار و 836 هزار واحدی تثبیت شد.

شاخص آزاد شناور با کاهش 2466 واحدی به کانال 175 هزار و 587 واحدی برگشت و شاخص بازار اول نیز با افت 2046 واحدی، رقم 119 هزار و 374 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص بازار دوم نیز با عقبگرد 4808 واحدی در ارتفاع 313 هزار و 149 واحدی قرار گرفت.

شاخص صنعت با عقبگرد 2520 واحدی در ارتفاع 143 هزار و 138 واحدی قرار گرفت و شاخص مالی نیز با کاهش 1483 واحدی، معادل یک درصد در ارتفاع 199 هزار و 644 واحدی تثبیت شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق