به گزارش افکارنیوز،

بعد از طی دوران بارداری حالا می‌توانید کودک خود را در آغوش بگیرید اما مسئولیت‌های مادرانه شما به پایان نرسیده و اکنون باید بیشتر زمان خود را صرف مراقبت از جگرگوشه خود کنید. مادران معمولا به حرکات بدن کودک خود نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند بفهمند چرا فرزند دلبند آن‌ها این حرکات به خصوص را انجام می‌دهد. در اصطلاح مادران سعی می‌کنند تا با درک زبان بدن کودک خود بهتر بتوانند خواسته‌های کودک خود را برآورده کنند.
درک زبان بدن کودک چقدر اهمیت دارد؟
در این مطلب ما نگاهی می‌اندازیم به بعضی از حرکات کودکان و سعی می‌کنیم تا منظور کودک از انجام این حرکات را درک کنیم. در واقع کودکان تا پیش از اینکه حرف زدن را یاد بگیرند از طریق همین حرکات و اشاره‌ها با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین درک زبان بدن کودک می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر مسئولیت‌های مادرانه و پدرانه خود را انجام دهید.

۱. لگد زدن

در اغلب اوقات لگد زدن و تکان دادن سریع پاها توسط کودک به این معنی است که او خوشحال است و اوقات خوشی را سپری می‌کند. لگد زدن در واقع اولین راه کودک برای نشان دادن خوشحالی است. بنابراین اگر دارید با کودک خود بازی می‌کنید و او به سرعت پاهای خود را تکان می‌دهد و لگد می‌زند یعنی او خوشحال است.
اگر هنگام صحبت کردن و ناز کردن کودک مشاهده کردید پاهای خود را تکان می‌دهد و لگد می‌زند می‌توانید او را روی پای خود بگذارید برای آن‌ها یک اهنگ بخوانید و سعی کنید تکان دادن پاهای کودک خود را با ریتم آهنگ هماهنگ کنید به این ترتیب می‌توانید به شادی بیشتر کودک خود کمک کنید. به این ترتیب با درک زبان بدن کودک می‌توانید اوقات خوشی را با کودک خود سپری کنید.
۲. خم شدن به عقب
اغلب اوقات منظور کودکان و نوزادان از خم شدن به پشت نشان دادن ناراحتی و درد است. یکی از شایع‌ترین دردهای کودکان در این سنین دل درد و سوزش معده است.
به کودک خود کمک کنید تا آرام باشد. اگر نوزاد شما موقع شیرخوردن و غذا خوردن این حرکت را انجام می‌دهد می‌تواند نشان دهنده رفلاکس باشد. در این صورت از تاکید و فشار آوردن به کودک برای شیرخوردن خودداری کنید تا کودک آرام شود. اگر این حرکت خیلی تکرار می‌شود حتما با پزشک تماس بگیرید تا درمان‌های لازم انجام شود و تغذیه کودک دچار مشکل نشود.
۳. کوبیدن سر
هنگامی که کودک از بی قراری یا درد رنج می‌برد ممکن است سر خود را به صورت پی در پی به زمین یا به کنار تخت خواب بکوبد.
اگر این کار خیلی تکرار می‌شود حتما با متخصص اطفال تماس بگیرید تا علت این بی تابی و بی قراری کودک هر چه زودتر مشخص شود. توجه کنید که انجام این حرکت را نادیده نگیرید و به دنبال علت آن باشید.
۴. گرفتن گوش‌ها
گرفتن گوش‌های توسط نوزادان می‌تواند چند علت مختلف داشته باشد، گاهی اوقات آن‌ها از کشف کردن محل قرار گرفتن گوش‌های خود خوشحال هستند و به همین علت گوش‌های خود را می‌گیرند. یکی دیگر از مواردی که زیاد دیده شده است نوزاد گوش خود را مدام می‌گیرد زمان دندان درآوردن است. اما اگر نوزاد شما گوش‌هایش را می‌گیرد و گریه می‌کند ممکن است به خاطر گوش درد یا عفونت گوش باشد.
در صورت مشاهده این حرکت توسط نوزاد اگر حدس زدید به علت کشف گوش است، می‌توانید به او کمک کنیدتا راحت‌تر جای گوش‌هایش را پیدا کند. یا اگر به علت درآوردن دندان بود می‌توانید از راه‌های مخالف برای کمک به کودک هنگام دندان درآوردن کمک کنید. اما اگر فکر می‌کنید نوزادتان به علت عفونی شدن گوش به آن‌ها دست می‌زند هر چه زودتر به متخصص کودکان مراجعه کنید.

۵. گره کردن مشت‌ها

مشت گردن دست‌ها یا گره کردن دست‌ها یک حرکت شایع در بین نوزادان است. اما مشت کردن گره‌ها ممکن است یک نشانه برای گرسنگی یا استرس هم باشد. هنگامی که کودک شما گرسنه باشد ممکن است بدن خود را سفت و دست‌های خود را مشت کند.
در این صورت اگر درک کردید نوزاد شما گرسنه است، به او شیر بدهید. اما اگر پس از کامل شدن سه ماهگی، کودک شما همچنان به طور مداوم مشت‌های خود را گره می‌کند می‌تواند به یک متخصص مراجعه کنید تا علت این کار را متوجه شوید.
۶. به هم فشردن زانوها
به هم فشردن زانوها در نوزادان می‌تواند به علت مشکلات گوارشی باشد. نوزاد شما اگر از حرکات ناخوشایند روده، یا جمع شدن گاز در معده با یبوست رنج ببرد ممکن است زانوها خود را به هم فشار دهد.
در صورت مشاهده این حرکت به کودک خود کمک کنید تا آرام باشد، اگر به هم فسردن زانوها به علت گاز درون معده باشد به کودک کمک کنید تا آروغ بزند. اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه می‌کند از خوردن غذاهایی که تولید گاز می‌کنند خودداری کنید. اگر کودک شما به خاطر یبوست ناراحت است و زانوهای خود را به هم فشار می‌دهد آب کافی به کودک خود دهید و از غذاهایی که به درمان یبوست کمک می‌کند استفاده کنید.

۷. تکان دادن بازوها

تکان دادن بازوها در نوزادان در واقع واکنش آن‌ها به محیط اطراف و نشان دادن هشیاری او نسبت به پیرامون است. معمولا نوزاد شما در صورت شنیدن صدای ناگهانی یا دیدن نور بلافاصله دستان خود را جمع می‌کند و بازوی خود را بالا می‌آورد. همچنین گاهی اوقات وقتی کودک را روی زمین می‌گذارید و رها می‌کنید ممکن است احساس نا امنی کند و بازوی خود را بالا بیاورد و تکان دهد.
تکان دادن بازوها و باز کردن دست‌ها یک واکنش کاملا طبیعی و استاندارد در کودکان است و معمولا پس از ۴ ماهگی کودک این حرکت ترک خواهد شد. توجه کنید گاهی اوقات همین حرکت می‌تواند موجب اختلال در خواب کودک شود، بنابراین بهتر است زمانی که می‌خواهید نوزاد خود را بخوابانید او را قنداق کنید. قنداق کردن کودک به او امنیت کافی را القا می‌کند و مانع از تکان دادن بازوها و دست‌ها می‌شود.
اکنون که به درک زبان بدن کودک خود پی بردید حتما بهتر می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید، نیازهای او را بشناسید و آن‌ها را برآورده کنید.