توانایی ایران در تامین محصولات کشاورزی حوزه خلیج فارس


توانایی ایران در تامین محصولات کشاورزی حوزه خلیج فارس

تولیدات کشاورزی ایران در سال 57 حدود 285 میلیون دلار بود و سال 97 این رقم به پنج میلیارد و 770 میلیون دلار رسیده است و ایران را به جایگاهی رسانده که طبق آمار فائو می تواند مواد غذایی مورد نیاز حوزه خلیج فارس را تامین کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، آب و هوا و اقلیم ایران باعث تنوع در تولید محصولات کشاورزی شده است و ایران را در این زمینه در زمره یکی از کشورهای شاخص دنیا قرار داده است. ایران در زمره 10 کشور صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی در دنیا قرار است و از طرفی بیش از 25 درصد اشتغالزایی در این بخش و صنایع جانبی دارد از این رو صادرات محصولات کشاورزی یک اصل محسوب می شود.

ایران در رتبه بندی سال 2016 میلادی (1396) رتبه هشتمین تولیدکننده محصولات کشاورزی در دنیا را به خود اختصاص داده که این امر بیانگر نقش توانمندی تولیدکنندگان ما در کشاورزی است. تولید محصولات کشاورزی در ایران مزیت های بسیاری دارد که در جهان خواهان و طرفداران زیادی را دارد. استفاده از نور خورشید چهار فصل و 11 اقلیم از 13 اقلیم جهان پتانسیل های بالایی است که در طعم و مزه و کیفیت محصولات ایران نقش به سزایی دارند.

بر این اساس بنا به گفته «محمود بازاری»، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی از آغاز امسال تا پایان آبان ماه با 18 درصد رشد ارزشی و 17 درصد رشد وزنی داشته است. همچنین در هشت ماه 2 میلیون و 310 هزار تن میوه و تره بار به ارزش 866 میلیون دلار صادر شد که در همسنجی با پارسال 19 درصد رشد وزنی و 59 درصد رشد ارزشی داشت. در این مدت 160 هزار تن محصولات گل و گیاه به ارزش 401 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 5.4 درصد و از نظر ارزشی 40 درصد رشد کرده است.

توانایی ایران در تامین محصولات کشاورزی حوزه خلیج فارس

این در حالی است که در حال حاضر با توجه به پتانسیل تولید محصولات کشاورزی در ایران، امکان تامین نیاز مواد غذایی کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد شده است. «رضا نورانی»، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال اخیر تغییر و تحولات زیربنایی چشمگیری در حوزه صادرات محصولات کشاورزی اتفاق افتاده به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «در دهه ۵۰، از ۱۷ کشور میوه وارد ایران می‌شد که این امر جای تاسف داشت که در کنار نام ایران در سازمان بین المللی فائو در آن مقطع زمانی، واردکننده بودیم. طی سال‌های بعد از انقلاب علاوه بر کاهش چشمگیر واردات، صادرکننده بسیاری از محصولات میوه و تره بار هستیم به طوری که ارزش صادراتی این محصولات به ۴ تا ۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.»

نورانی ادامه داده است: «طبق آمار فائو با توجه به پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی در ایران، به سهولت امکان تامین مواد غذایی مورد نیاز در داخل و کشور‌های حوزه خلیج فارس وجود دارد.»

وی با اشاره به اینکه از ۱۳ اقلیم تولیدکننده محصولات کشاورزی در دنیا حدود ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد، گفته است: «با توجه به پتانسیل بالای تولید در کشور نه تنها می‌توان با مدیریت بهینه آب با خشکسالی مقابله کرد بلکه با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا می‌توان ظرفیت تولید را بالا برد و تغییرات شگرفی در صنایع غذایی ایجاد کرد که با این وجود برای تامین مواد غذایی مورد نیاز دیگر دستمان به سوی کشور‌های بیگانه دراز نخواهد بود. طی سال‌های بعد از انقلاب، بحران‌های متفاوتی در اثر تحریم ایجاد شد که باید از شرایط پیش آمده فرصت سازی کرد تا با تولید مناسب محصول دیگر نگاهمان به واردات نباشد.»

در تایید این سخنان و افزایش توان تولیدی کشور طی 4 دهه اخیر «محمود حجتی» نیز در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفته بود: «در سال 57 همه تولیدات کشاورزی حدود 26 میلیون تن برآورد شده، امروز این رقم به 122 میلیون تن رسیده است. در سال 57 دانش و تکنولوژی آنچنان که امروز در عرصه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد در اختیار نبود و بیشتر کشاورزی به صورت معیشتی انجام می شد.»

توانایی ایران در تامین محصولات کشاورزی حوزه خلیج فارس

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدات محصولات باغی در سال 57 حدود سه میلیون تن بود که امروز به 21 میلیون تن افزایش داشته است به مقایسه دیگر دستاوردهای حضوزه کشاورزی طی 4 دهه اخیر پرداخت و گفته بود: «در زمینه شیلات هم تولید و بهره برداری کشور در سال 57 حدود 32 هزار تن بود که این رقم به یک میلیون و 132 هزار تن رسیده است. تولید گندم هم نزدیک 4 میلیون تن بود که امروز به 13 و نیم تن رسیده است. گوشت و مرغ هم حدود 163 هزار تن تولید می شد که در حال حاضر این رقم به دو میلیون و 300 هزار تن رسیده است. در حوزه تولید مرغ جزو 10 کشور اول دنیا هستیم، البته به خاطر تنوع اقلیم در تولید بسیاری از محصولات دارای مزیت هستیم. کل محصولات کشاورزی در سال 57 حدود 285 میلیون دلار بود و سال 97 این رقم به پنج میلیارد و 770 میلیون دلار رسیده است.»

یادآور می شود: در بهمن 57 همه شبکه های فرعی آبیاری و زه کشی کشور حدود 141 هزار و 500 هکتار بوده که امروز این رقم به یک میلیون و 165 هزار هکتار رسیده است. قبل از انقلاب حدود 38 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری بود که امروز این رقم به حدود دو میلیون و 50 هزار هکتار رسیده است. همچنین بحث تجهیز و نوسازی اراضی مدرن و سنتی و شالیزاری از 121 هزار هکتار به یک میلیون و 630 هکتار رسیده است. در مورد جنگل کاری، احیا و توسعه جنگل های شمال از 30 هزار هکتار در قبل از انقلاب به 400 هزار هکتار رسیده ایم./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک