سرانجام جنگ اروپا با آمریکا/ اما و اگرهای SPV


سرانجام جنگ اروپا با آمریکا/ اما و اگرهای SPV

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ابزار ویژه پرداخت می‌تواند در نهایت استقلال مالی را به اروپا به همراه داشته باشد؛ اما میزان رغبت شرکت‌های اروپایی برای مشارکت در آن شفاف نیست.

سرانجام جنگ اروپا با آمریکا/ اما و اگرهای SPV

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از راشاتودی، مکانیزم پرداخت جدید میان ایران و اتحادیه اروپا برای تجارت مشروع توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا راه اندازی شده؛ اما به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی این وسیله پرداخت ویژه چیزی را برای شرکت های اروپایی تغییر نمی دهد.
شرکت های اروپایی و دیگران احساس اعتماد برای داشتن تجارت با ایران به دلیل تحریم های ایالات متحده نمی کنند. گفته می شود که معلوم نیست چه شرکت هایی از این مکانیزم پرداخت برای فروش به ایران استفاده می کنند و در کل این ساز و کار می تواند برای شرکت های اروپایی در صورت تعامل تجاری با ایران بسیار خطرناک باشد.
اروپا گفته که تجهیزات پزشکی از طریق این سامانه پرداخت به ایران فروخته می شود. برخی از کارشناسان اقتصادی این سوال را مطرح می کنند که چه کسی این تجهیزات را تولید می کند؟ فکر می کنید که شرکت زیمنس به ایران چیزی را خواهد فروخت؟ هرگز، به خاطر اینکه آنها چیزهای زیادی را به آمریکا می فروشند و زیمنس ترس از دست دادن بازار آمریکا را دارد.
گفته می شود که تعداد قابل توجهی از شرکت های اروپایی از قبیل بخش بانکداری، نفت و گاز و دیگران رابطه ای با ایران نخواهند داشت. حتی شرکت های کوچک اروپایی هم در مورد فروش کالا به ایران به دلیل درگیر شدن با تحریم های آمریکا مردد خواهند بود. آنها می توانند این کار را از طریق کانال های دیگر مانند ترکیه انجام دهند.
البته برای روسیه و چین داشتن تجارت با ایران بسیار آسانتر است. اروپایی ها از داشتن تجارت با ایران بسیار هراسانند. شرکت های اروپایی ترس از مورد غضب آمریکا قرار گرفتند را دارند که این موضوع برای آنها بسیار خطرناک است و این مسئله پیش می آید که چه کسی جرات داشتن تجارت با ایران از طریق سامانه جدید اروپایی ها موسوم به Instex «ابزاری برای حمایت تعاملات تجاری» را خواهد داشت. بر پایه این گزارش، آمریکا، اروپا را در صورت ایجاد طرحی برای دور زدن تحریم های واشتنگتن علیه تهران تهدید کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی