مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایران


مطلب مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایران برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ چری (Chery Automobile C. Ltd) یک خودروساز دولتی چینی است که با همکاری شرکت‌های چندملیتی اسرائیل و سنگاپور نمونه‌هایی مانند چری آریزو 6 جدید را...

چری (Chery Automobile C. Ltd>

چندی پیش شرکت مدیران خودرو از اتومبیل جدیدی به نام آریزو ۶ با نام لاتین Arrizo 6 رونمایی نمود که یک سدان سایز متوسط خانوادگی به حساب می‌آید. این خودرو که قرار است راهی بازار نسبتا محدود این کلاس خودروی ایران شود، هنوز به صورت رسمی در کشور چین نیز عرضه نشده ولی نام آن از چری آریزو ۶ به چری GX تغییر پیدا کرده است.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایران

مشخصات فنی چری آریزو ۶ در یک نگاه

تعداد سیلندر: ۴ خطی مجهز به توربوشارژر تعداد سوپاپ: ۱۶ حجم موتور: ۱.۴۹۸ سی سی حداکثر قدرت: ۱۴۷ اسب بخار در دور موتور ۵.۵۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاور: ۲۱۰ نیوتون متر در دور موتور ۱.۷۵۰ تا ۴.۰۰۰ دور در دقیقه گیربکس: CVT اتوماتیک سیستم انتقال قدرت: چرخ‌های جلویی شتاب اولیه: در حدود ۱۰.۵ ثانیه حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر در ساعت سیستم فنربندی: McPherson در جلو و Torsion Beam در عقب سایز تایرها: ۲۰۵/۵۰/۱۷

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه این شرکت، مالکان و سرمایه گزاران و نمونه‌های تولیدی آن که از ابتدای تاسیس تاکنون در ۲ فاز کاملا مختلف و متفاوت به عرضه خودروهای بسیار بی کیفیت (در دهه اول تاسیس) و اتومبیل‌های معقول و استاندارد (در دهه دوم فعالیت) پرداخته است.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو؛ خودرویی کراس اوور با قیمت عجیب!

صنعت خودروسازی در چین

با توجه به باور عمومی در ایران (و البته بسیاری دیگر از کشورهای جهان) اطلاق عنوان چینی برای یک محصول مترادف با بی کیفیتی است. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خودروهای چینی را تا چند سال پیش می‌توان در رده بدترین و بی کیفیت ترین نمونه‌های بازار قرار داد.

صنعت خودروسازی چین را می‌توان بزرگترین نمونه در جهان از لحاظ تولید دانست. این کشور تاریخچه نسبتا طولانی در ساخت وسایل نقلیه موتوری داشته ولی تولیدات آن تا اندکی بیشتر از ۲ دهه گذشته، به مونتاژ صرف و کپی کاری مطلق محدود می‌شد. اما در حال حاضر این کشور با تغییر سیاست خارجی انزوا طلبانه و کمونیستی مائو (رهبر حزب خلق چین) و اندکی تجدید نظر در روابط با کشورهای صاحب تکنولوژی، نمونه‌هایی با کیفیت متوسط و بالا را نیز در فهرست محصولات خود قرار داده است.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی چین

از شرکت‌های بزرگ صنعت خودروسازی چین در حال حاضر می‌توان به نمونه‌های فهرست زیر اشاره کرد:

جیلی (Geely) مالک برندهای لوتوس انگلستان، ولوو و پولستار سوئد سایک موتور (SAIC) که مالک برند MG انگلستان بوده و همکاری نزدیکی با فولکس واگن آلمان، جنرال موتورز ایالات متحده آمریکا و ولوو دارد دانگ فنگ (Dong Feng) که با شرکت‌های خودروسازی نیسان و هوندا ژاپن و گروه پژو سیتروئن فرانسه قرارداد همکاری بسته است فاو (FAW) مالک برند بسترن که از شرکای تجاری فولکس واگن، تویوتا و جنرال موتورز به حساب می آید چانگان (Changan) شرکت تجاری و همکار گروه پژو سیتروئن، فورد، سوزوکی و مزدا

چری را نیز می‌توان یکی از ۲۰ خودروساز بزرگ و عمده چین دانست که در حال حاضر مالکیت آن در اختیار شرکت کوروس (Qoros) و چری جگوار لندروور قرار دارد. ۵۰ درصد سهام گروه کوروس نیز متعلق به هلدینگ کنون (Kenon Holdings) با مدیریت ایدان اوفر (Idan Ofer) بوده که یکی از مدیران ارشد هلدینگ اسرائیل کوروپوریشن به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: بهترین شاسی بلندهای ارزان قیمت ۲۰۱۹؛ مروری بر ارزان‌ترین کراس‌اوورهای سال

تاریخچه شرکت چری

شرکت چری (Chery) یک شرکت تحت کنترل حکومت کومونیستی چین بوده که فعالیت خود را از اوایل هزار سوم میلادی آغاز نمود.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایران

از اولین محصولات این شرکت می‌توان به نمونه‌هایی مانند فنگ یون (Fengyun) اشاره کرد که با استفاده از شاسی سئات (Seat) ساخته شده بود. این شرکت که ساخت نمونه‌های فوق العاده ارزان قیمت و طبیعتا بی کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده بود، با صادرات نمونه‌های تولیدی به کشورهای فقیر و با اقتصاد مشابه چین مانند سوریه و چین، دایره فعالیت خود را به خارج از مرزهای چین گسترش داد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ اولین خط تولید خارج از کشور خود را در کشور روسیه (که نظام سیاسی مشابه با چین دارد) افتتاح نمود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۱۹ ؛ مروری بر برترین آثار سینمایی سال

همکاری‌های خارجی

چری در سال ۲۰۰۳ و همراه با هجوم اجناس بی کیفیت چینی راهی ایران شد و یکی از زیرمجموعه‌های کرمان موتور به نام مدیران خودرو با نام اختصاری ام وی ام (Modiran Vehicle Manufacturing) مسئولیت مونتاژ آن را بر عهده گرفت. این شرکت پیش از این عرضه محصولات دوو (Daewoo) کره را عهده دار بود که پس از مشکلات سیاسی و عدم رعایت حقوق بشر در ایران و به علت شراکت جنرال موتور آمریکا و دوو، مجبور به جایگزینی تولیدات خود با نمونه هایی دیگر گردید.

ساده‌ترین راه حفظ درآمد سرشار این صنعت، انتخاب ارزان ترین و در دست ترین نمونه ممکن بود. هاچ بک فوق کوچک شهری QQ3 اولین محصول مشترک چری با مدیران خودرو در سال ۲۰۰۶ بود و یک کپی مطلق و ابلهانه از دوو ماتیز (که در ایالات متحده و با همکاری شورولت با نام اسپارک به فروش می رسید) به حساب می آمد. این محصول ام وی ام ۱۱۰ نام گرفت و (با احترام به دارندگان این خودرو) به یکی از بدترین، بی کیفیت ترین و زشت ترین خودروهای تاریخ صنعت اتومبیل سازی مدرن جهان تبدیل شد. پس از آن نیز نمونه‌های دیگری مانند ام وی ام ۵۲۰ و ۵۳۰ (که در چین با نام A5 شناخته می‌شدند) نیز با ظاهر زشت و طینتی مشابه، راهی بازار ایران شدند.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کیا ریو ۲۰۱۹ ؛ نسل جدید پراید!

سرمایه گذاری‌ خارجی

در اواخر دهه اول هزاره سوم، چری نیز مانند سایر خودروسازان چینی به منظور بهبود کیفیت، انتقال تکنولوژی و حضور در بازارهای جهانی تغییر رویه داده و به همین منظور، مذاکراتی را با خودروسازان مطرح جهانی آغاز نمود. اولین طرف مذاکره چری، گروه خودروسازی فیات کرایسلر (هشتمین تولید کننده بزرگ خودروی جهان در حال حاضر و مالک برندهای آلفارومئو، کرایسلر، فیات، دوج، مازراتی، جیپ و رم) بود. اولین محصول این همکاری هاچ بک فوق کوچک A1 بود که بهره گیری از امکانات مدرن و مصرف سوخت پایین، توانایی عبور از استاندارهای پایه کشورهای اروپایی و آمریکایی را داشت. این قرارداد در سال ۲۰۰۸ و در پی توافق فیات کرایسلر با نیسان ملغی شد.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایران

در سال ۲۰۰۷ میلادی چری، یک قراداد سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) با شرکت کوروس (Qoros) امضا نمود. کوروس که خود نیز یک خودروساز چینی به حساب می‌آمد، تولید نمونه‌های سواری با کیفیت مناسب و با استفاده از قطعات شرکت‌های خارجی را برعهده داشت . ۵۰ درصد سهم کوروس نیز در اختیار هلدینگ کنون قرار داشت که مقر اصلی آن در سنگاپور واقع شده و با سرمایه ایدان توفور (سرمایه گذار، تاجر و کارآفرین و خیر اهل شهر حیفا اسرائیل) اداره می‌گردید. این اولین همکاری مشترک در تاریخچه شرکت چری به حساب می‌آمد که تاکنون نیز ادامه داشته است. ار محصولات چری در این سال‌های می‌توان به نمونه‌هایی مانند چری A15 (سدان شهری بر پایه نسل دوم فولکس واگن گلف) که با نام کو-وین (Cowin) نیز شناخته می‌شد، چری ایستر (Easter بر پایه شورولت اپیکا یا توسکا)، QQ6 و QQ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی هیوندای اکسنت ۲۰۱۹

دهه دوم فعالیت

پس از همکاری های صورت گرفته با شرکت های خارجی، چری موقعیت قابل قبولی در بازار چین و البته کشورهای عقب افتاده از لحاظ تکنولوژی مانند روسیه، صربستان، ونزوئلا، بنگلادش، برمه و … پیدا کرد و با تولید در حدود ۷۰۰.۰۰۰ دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۰ در جمع ۱۰ تولید کننده بزرگ اتومبیل چین قرار گرفت. در طول این مدت چری با شرکت در نمایشگاه های مختلف و عموما کم اهمیت آسیایی از جمله نمایشگاه خودروی اصفهان، سعی در بهبود وجهه و نمایش نمونه های تولیدی خود داشت.

ببک دیگر از مقاظع حساس در تاریخچه شرکت چری قرارداد همکاری آن با شرکت تاتا موتور (Tata Motor) هندوستان بود. تاتا موتور که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو از لحاظ تعداد در جهان به شمار می آید، مالکیت برندهای انگلیسی لندروور و جگوار و رنج روور را در اختیار داشت و توانایی‌های فنی چری را به طرح قابل ملاحظه ای افزایش داد. در این دهه از فعالیت شرکت چری و با تزریق تکنولوژی‌های خارجی، کیفیت محصولات این خودروساز بهبود بسیاری پبدا کرده و تولیدات آن توان رقابت با محصولات پایه و متوسط آسیایی را پیدا کردند.

فهرست محصولات چری

شرکت چری در حال حاضر انواع خودروهای سدان، هاچ یک، کراس اوور و حتی الکتریکی را در دستور کار خود دارد. لیست محصولا چری در سال ۲۰۱۹ میلادی عبارتند از:

خودروهای سدان با نام آریزو (Arrizo)

سدان‌های این شرکت در حال حاضر با کد و نام آریزو به فروش رسیده که چری آریزو ۶ جدید معرفی شده در ایران نیز متعلق به این بخش است. این خودروها شامل مدل‌های آریزو ۳، آریزو ۵، آریزو ۷ بوده و در آینده نیز مدل آریزو GX (که با نامگذاری ابتدایی نمونه مفهومی و عنوان چری آریزو ۶ در ایران معرفی شده) به آن اضافه خواهد شد. این خودروها از طراحی داخلی و خارجی قابل قبولی نسبت به قیمت سود برده ولی پیشرانه‌هایی ضعیف‌تر از رقبای غیر چینی خود دارند.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایرانآریزو GX که در ایران با نام چری آریرو ۶ معرفی شده است

قیمت این خودروها در کشور چین رقمی مابین ۸.۰۰۰ دلار (معادل ۳۴ میلیون تومان) در مدل آریزو ۳ تا ۱۶.۰۰۰ دلار (معادل ۶۸ میلیون تومان) در مدل آریزو ۷ بوده و به این ترتیب قشر وسیعی از جمعیت چین توانایی خرید آنها را دارند. قیمت چری آریزو ۶ نیز که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد بسته به تیپ انتخابی رقمی مابین ۱۱.۰۰۰ تا ۱۷.۰۰۰ (مابین ۴۶ تا ۷۲ میلیون تومان) بوده و گران‌ترین سدان این شرکت به حساب می‌آید.

خودروهای کراس اوور با نام تیگو (Tiggo)

شرکت چری اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی از خودروی کراس اوور و ارزانقیمت خود به نام تیگو رونمایی کرد که در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از یک فیس لیفت به تیگو ۳ تغییر نام داد.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایرانتیگو ۷ نسل جدید

کراس اوورهای تیگو که پس از سال ۲۰۱۰ با زبان طراحی جدیدی ساخته شده و کیفیت بسیار مناسب تری نسبت به نسل‌های قبلی (که در ایران با نام ام وی ام X33) به فروش رسیده و همانند محصولات قدیمی چین، یک کپی ناشیانه از محصولات ژاپنی به حساب می‌آمد) دارند و با نمایی به روز و امکاناتی مدرن (در حد مبلغ پرداختی) با قیمتی مابین ۸.۰۰۰ تا ۲۳.۰۰۰ دلار (مابین ۳۴ تا ۹۷ میلیون در مدل کراس اوور سایز متوسط تیگو ۸) به فروش می رسد. ام وی ام X22 موجود در ایران کوچکترین کراس اوور این شرکت بوده و در چین با نام تیگو ۳x و قیمت ۹.۰۰۰ دلار (معادل ۴۰ میلیون تومان) عرضه می گردد.

خودروهای ارزان‌قیمت با نام فول وین (Fulwin)

سری فول وین را می‌توان اولین محصولات چری قلمداد کرد که از سال ۱۹۹۹ میلادی و با اولین مدل با کد A11 در خط تولید این شرکت قرار گرفت. این سری شامل نمونه‌های ارزان قیمتی مانند چری Fulwin 2 FL بوده که در ایران با نام ام وی ام ۳۱۵ به فروش می‌رسد.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایرانچری فول وین ۲ هاچ بک

ارزان‌ترین محصول این بخش شرکت چری مدل QQ نسل دوم (یا ام وی ام ۱۱۰ فعلی ایران) بوده که با قیمتی در حدود ۶.۰۰۰ تا ۷.۰۰۰ دلار (معادل ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان) به فروش می‌رسد. مدل Fulwin 2 FL هاچ بک (ام وی ام ۳۱۵ فعلی) ایران نیز قیمتی مابین ۷ تا ۱۰ هزار دلار (معادل ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان) قیمت گذاری شده است.

خودروهای الکتریکی

مانند بسیاری از کشورها، خودروسازان چینی نیز با شرایط و ضوابط خاص تولید اتومبیل های الکتریکی را آغاز نموده که چری نیز سهمی از این بازار را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر مدل‌های الکتریکی ساخت شرکت چری عبارتند از:

چری eQ بر پایه ام وی ام ۱۱۰ ایران با قیمتی در حدود ۲۵.۰۰۰ دلار چری eQ1 با قیمتی در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار چری Arizzo 5e با قیمتی در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار چری Tiggo 3xe با قیمتی در حدود ۲۸.۰۰۰ دلار

چری در ایران

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، محصولات چری از سال ۲۰۰۶ وارد ایران شده و مسئولیت دشوار مونتاژ آن به شرکت کرمان موتور و زیر مجموعه مدیران خودرو واگذار گردید. محصولاتی مانند ام وی ام ۱۱۰، ام وی ام ۵۲۰ و ۵۳۰ و ۶۲۰ نمونه‌هایی از نسل‌های پیش از همکاری‌های خارجی این شرکت بوده که با ظاهر خود، زیبایی خیابان‌های ایران را بیش از پیش نمودند.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایرانچری QQ نسل دوم ؛ ام وی ام ۱۰۰S

اما پس از تغییر رویه که در بخش همکاری‌های خارجی تاریخچه شرکت چری به آن اشاره شد، محصولات نسل جدید آن نیز وارد ایران شدند. در حال حاضر مدل‌های ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک و ام وی ام ۱۱۰ و ام وی ام X33 نسل قدیم در کنار نسل‌های جدیدتری مانند چری تیگو ۵ و چری تیگو ۷ و آریزو ۵ به فروش رسیده که چری آریزو ۶ را نیز باید به آنها اضافه نمود. البته قیمت این خودروها در ایران و چین بسیار متفاوت بوده که این میزان علاقه مدیران صنعت خودروی ایران به سوددهی همتایان چینی را خواهد رساند.

بیشتر بخوانید: بررسی و دانلود اپلیکیشن پولچین ؛ نحوه کسب درآمد از پولچین (poolchin) چگونه است؟

سخن آخر

هرچند شرکت چری تولید نمونه‌هایی بسیار بد و بی کیفیت را در تاریخچه خود ثبت نموده، اما تغییر مسیر این شرکت و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی، آن را از یک کپی کار صرف به یک مونتاژ کار و در نهایت به یک خودروساز متوسط در آسیا تبدیل نمود که حتی در نمایشگاه معتبر خودروی جهان نمونه‌های مفومی را نیز به نمایش عموم می‌گذارد.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایرانمروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو ۶ در ایران

هرچند تولیدات این شرکت در نگاه بسیاری با برچسب “چینی” شناخته شود، اما محصولاتی مانند تیگو ۷ جدید (فیس لیفت سال ۲۰۱۸ که هنوز وارد ایران نشده)، تیگو ۸ (کراس اوور ۷ نفره) و چری آریزو ۶ را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی قابل مقایسه با خودروهای تیپ پایه کره‌ای و تحت لیسانس‌های اروپایی (مانند داچیا که در ایران تحت برند رنو و با محصولاتی مانند ساندرو و داستر شناخته می‌شود) دانست.

مروری بر تاریخچه شرکت چری (Chery) چین به بهانه حضور چری آریزو 6 در ایران

در انتها جالب است که مقایسه‌ای بر قیمت محصولات چری در چین و ایران داشته باشیم. مبنای محاسبه نیز با توجه به این مساله که هیچ خودرویی در چند سال گذشته با ارزی غیر از ارز دولتی وارد کشور نشده، دلار مبنای ۴.۲۰۰ تومانی بوده و برای محاسبه قیمت، بالاترین تیپ خودرو درنظر گرفته شده است:

چین (دلار) ایران (دلار دولتی) قیمت بازار
چری QQ یا ام وی ام ۱۱۰ ۷.۵۰۰ ۳۱.۵ میلیون ۵۰ میلیون
چری Fulwin2 یا ام وی ام ۳۱۵ ۱۰.۵۰۰ ۴۴ میلیون ۹۰ میلیون
چری Tiggo3x یا ام وی ام X22 ۹.۵۰۰ ۴۰ میلیون ۱۶۰ میلیون
چری Tiggo 3 یا ام وی ام X33 ۱۲.۰۰۰ ۵۰ میلیون ۱۸۰ میلیون
چری Tiggo 5 ۱۷.۰۰۰ ۷۲ میلیون ۲۴۰ میلیون
چری Tiggo 7 ۲۲.۵۰۰ ۹۵ میلیون ۳۴۰ میلیون
چری آریزو ۵ ۱۴.۰۰۰ ۵۹ میلیون ۱۹۰ میلیون
چری آریزو GX یا چری آریزو ۶ ۱۷.۰۰۰ ۷۲ میلیون ۲۸۰ میلیون
مقایسه قیمت چری آریزو ۶ در ایران و چین نشان از این داشته که یا ارزش دلار بسیار فراتر از ارقام اعلام شده و در بازه ۱۷.۰۰۰ تومان بوده و یا عوارض دریافتی برای ورود نمونه‌ها به قدری است که درآمدی درحدود فروش سالیانه نفت را به جیب حکومت واریز می‌کند. در هر دو صورت درآمد سالانه ایران به قدری بوده که نمی‌توان آن را در رده کشورهای فقیر قرار داد و به همین دلیل فقر موجود دلیل جز فساد گسترده در سیستم‌های مدیریت اقتصادی نداشته و نباید به بهانه‌هایی واهی نظیر تحریم، از زیر بار مسئولیت‌ها فرار کرد.

نظر شما درباره این شرکت و خودروی جدید چری آریزو ۶ چیست؟ آیا قیمت این خودروی ارزانقیمت توان جذب مشتریان را خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید:

مروری بر جدیدترین خودروهای نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ ؛ بهترین‌های جهان در NAIAS لیست نامزدهای اسکار ۲۰۱۹ اعلام شد؛ بهترین های سینمای جهان در سال ۲۰۱۸ فیلم مرز (Border) علی عباسی کارگردان ایرانی در جمع نامزدهای اسکار ۲۰۱۹ قرار گرفت قیمت گلکسی اس ۱۰ چقدر است و گرانترین پرچمدار سامسونگ چه قیمتی دارد؟ بررسی و مشخصات فنی کیا اپتیما ۲۰۱۹ ؛ سدانی خانوادگی با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان! هایپرلوپ چیست ؛ سریع‌ترین سیستم حمل و نقل جهان چگونه کار می‌کند؟ لیست کامل برندگان گلدن گلوب ۲۰۱۹ ؛ بهترین فیلم های ۲۰۱۸ در Golden Globe بهترین فیلم های ۲۰۱۹ ؛ مروری بر برترین فیلمهای سینمایی سال

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش